Att justera hjulspårvidden(innermåttett) på lok och vagnar är inte det lättaste ibland.
Undrar om det finns någon specialtång som greppar om hjulen och sedan har en fingängad skruv mellan handtagen?
Thomas
justera spårvidd.
Re: justera spårvidd.
Det finns speciella pressverktyg, t.ex. denna
En del arbete om det gäller lok med koppelstänger.
/Lars
En del arbete om det gäller lok med koppelstänger.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Jag har tillverkat ett enkelt verktyg för att pressa ut hjulen på en axel.
Jag tog ett 10 mm gängat MS-rör som är avsett för lamparmaturer, kapade det till 13 mm och sågade en ca 3 mm slits i det. Två tillhörande muttrar fick motsvarande slits.
Muttrarna gängas in så pass att en axel kan läggas ner iröret genom slitsen. Sedan är det bara att gänga ut muttrarna tills b-b-måttet blir det önskade, gänga in muttrarna igen och lyfta ur axeln.
/A
Jag tog ett 10 mm gängat MS-rör som är avsett för lamparmaturer, kapade det till 13 mm och sågade en ca 3 mm slits i det. Två tillhörande muttrar fick motsvarande slits.
Muttrarna gängas in så pass att en axel kan läggas ner iröret genom slitsen. Sedan är det bara att gänga ut muttrarna tills b-b-måttet blir det önskade, gänga in muttrarna igen och lyfta ur axeln.
/A
-----------------
/Arne Larsson
/Arne Larsson
Problemet är med axlar med lager innanför hjulen. Då måste man göra mellanlägg mellan ram och hjulets baksida och fixa ett mothåll på andra sidan. Då behöver man en press med så stor öppning att hela lokets drivdel få plats mellan skänklarna och bygga upp ett mothåll på lämpligt sätt. Jag har byggt mig en press med 50 mm höjd och 70 mm bredd så jag kan få in ett HO-lok i den med god marginal. Som LLj skriver är hjul med koppelstänger lite problematiska. Man får där göra mothåll med urtag för de upphöjningar där koppelstängerna skruvas fast. Annars är det risk att hjulen blir skeva.
PLj
PLj