Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Allmäna diskussioner och information
UBJ

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av UBJ »

Jo, jag tror också på Ekes idé. Vi har faktiskt provat en gång på Tekniska med ett sådant spår med en eller två stationer.
Men då gick spåret direkt in i banan och syntes inte så bra från åskådarplats.
Jag tror det vore bra med ett par skyltar mot publiken där man förklarar lite kortfattat vad trafikspel är och hur det funkar.
Det bästa vore om dom här trafikspelsspåren kunde ansluta till rundbanan (om vi ska ha en sådan) via ett förgreningsspår direkt från en station så att man kan ta in ett tåg direkt på ett av mötesspåren på stationen utan att det påverkar trafiken på rundbanan.
Det är mindre lyckat att ha en anslutning ute på linjen.

Mvh UB
Användarvisningsbild
hakang
Kontakt:

Inlägg av hakang »

Ett par korta kommentarer:
- Trafikspel är kul för den som deltar. För en åskådare utan speciellt trafikspelsintresse (>95% av åskådarna på exv. MJ-mässan) är det skittråkigt och göder mest idén om modellrallare som riktiga generalstöntar. Det ÄR ingen åskådarsport! Blir aldrig! Ingen idé att försöka ens, knappt. De som tycker det är kul att titta på trafikspel borde kunna bjudas in till Rotebro istället och lockas/luras att delta istället.
- Att lokförare får hämta och lämna sitt lok/motorvagn i stall/garage, göra iordning det som ska etc. är en kul tanke! Har för mig att det har praktiserats nån gång när jag varit med?

/H
UBJ

Inlägg av UBJ »

Jag tror att vi 50plussare missar något viktigt, idag är det inne att vara nörd, ju nördigare desto bättre.
Jag är inte det minsta orolig för att folk i allmänhet skulle tycka det såg konstigt ut med trafikspel.
Tänk på allt annat som visas på mässan, det är ju nästan bara nördar som lägger 100talstimmar på att bygga skeppsmodeller, radiostyrda bilar i 1/87 och massor av modelljärnvägar i olika skalor. Ju mer arbete som är nedlagt desto större uppmärksamhet får man.
Så begrav Stig Helmer komplexet (filmerna håller förresten inte, det snart bara 50plussare som orkar se dom, ungdomar tröttnar efter 5 minuter), det är helt ok att snöa in på nästan vad som helst idag.

Man ska också tänka på att besökarna på mjmässan inte är dom samma som i ett köpcentrum. En mycket stor majoritet av besökarna är själv intresserade och utövar någon hobby.

Mvh UB
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

UBJ skrev: ...
Vi har faktiskt provat en gång på Tekniska med ett sådant spår med en eller två stationer.
Men då gick spåret direkt in i banan och syntes inte så bra från åskådarplats.
...

Mvh UB
Hej!

TM -09 var det!

Trafikspelet finns här (excel-ark på flera flikar):
http://www.freewebs.com/lokomochka/2.4% ... %20-09.xls
Trafikspelet var upplagt så att man kunde variera antalet deltagare från 2 till 7 st. Beroende på bl a val av veckodag och vilka tåg som skulle gå.

Rundhällen var "förgrenings-/slutstation" på trafikspelsbanan och dit ankom och avgick vagnar som skulle "ut i vida världen". Rundhällen var även "vändstation" för "frikörarna". Kombinationen av frikörning och trafikspel på en station kräver antingen styrd planering eller att det finns gott om spår. Lyckligvis fanns det ett litet industriområde som var kopplat till Rundhällens 3:dje utfart, som agerade "stora vida världen".

Trafikspel är något man deltar i - inte står och ser på.
Urban "Södra Station" Johansson
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

ANLD_1435 skrev: Mycket att fundera på, kan också ge en spännande bana där växling och aktivitet på stationer och godsbangårdar. Stå som klarerare och vänta på tåg kan bli trisst.
Ta min gamla hemstation Söderhamn, bangård med säg 10 spår och godsväxling, DÅ!
I dag ett resecentrum lika upphetsande som Årstaberg :(
En annan sak som ovanstående pekar mot är att om trafikspel ska bli roliga OCH verklighetstrogna, så borde epoken vara före 70-talet, d v s på den tiden när många vagnar kopplades av och på på allsköns stationer och lastplatser (därav behovet av många spår då).
Eke skrev:Hej alla!
Mera växlingstjänster är också önskvärt då flera av oss gillar det!
Samma här: mer växling, på fler ställen pekar mot en tidigare epok som spelet ska efterlikna, d v s före "Green Cargo"
UrbanJohansson skrev:
Trafikspelet var upplagt så att man kunde variera antalet deltagare från 2 till 7 st. Beroende på bl a val av veckodag och vilka tåg som skulle gå.
Detta med ett trafikspel som sträcker sig över flera dygn - över flera "spel" kan vara en möjlig utveckling av trafikspelandet som skulle kunna tillfredsställa BÅDE de som vill spela mycket - OCH de som vill åka hem på lördagkvällen. Helt enkelt att de två första spelen är veckodagar med mycket trafik (då många deltagare behövs), och därefter en helgdag med lite mindre trafik (med färre deltagare). Skulle också ge nya utmaningar och möjligheter, t ex att man som tkl dygn 1 planerar för kommande dygns trafik!

Jag ska undersöka vidare inför Rotebro 16 vilka olika alternativ som finns som BÅDE kan bevara den lite flexiblare närvaron i tid som vissa önskar OCH tillfredsställa de som gärna vill spela mycket OCH samtidigt erbjuda ett växlingsrikt och varierat spel.

Spelhäften tror jag inte det blir dock. Alltför lite entusiasm kring det - och passar inte ihop med flexibilitet i närvaro. På sin höjd att man vissa spel kan tänka sig "häfta ihop" t ex två köruppdrag (ex vis en tråkig rälsbuss med ett roligt lokalgodståg).

Istället för närvarokrav, så kan det kanske bli så att man istället kan skriva upp sig i förväg på olika pass, när man tror att man kan/vill medverka. Detta för att i förväg åtminstone kunna ge trafikspelskonstruktör(erna) ett hum om hur man ska lägga upp de olika veckodagarna i ett spel så att de ska kunna ha optimal bemanning.
Odd J

Inlägg av Odd J »

Nu börjar diskussionen glida in på trafik vid publika träffar, och för all del, det finns ju trafik på dom också.

Jag tror inte på att trafikspel kommer att bli ett bra inslag på en publik aktivitet. Den vanligaste frågan förutom "Är detta Märklin" man får när man står bakom banan och kör publikt är faktiskt "när kommer tåget?". Gäster vill helt enkelt se tåg som rullar.

Vad man däremot kan tänka sig är att man gör är att man ordnar ett mycket enkelt trafikuppdrag för till exempel ett godståg som går runt på den rundbana vi ju oftast har. Det kan gå ut på att man har två tankvagnar påkopplade längst bak i tåget som skall till Lut- och fettfabriken i Malmstad. Då får vagnarna kopplas av där och växlas med växellok in till fabriken. Och så tar man ett varv till på rundbanan och nästa gång man kommer dit skall helt enkelt vagnarna tas med igen på tåget. Detta ger mer variation till köruppdraget, och även mer rörelser på stationen som är kul både för publik och stationspersonal.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Hmm....tråden handlade ju från början om hur vi ska ha det på våra träffar framöver. Mitt inlägg var menat att visa att man skulle kunna göra det intressant för medlemmar med olika intresseinriktning att åka på samma träffar men ändå få ut mycket av det.
Mina tankar om trafikspel även på en uppvisningsbana var alltså inte ämnat för publiken utan för att trafikspelare skulle tycka att det var värt att åka även på dessa träffar!
Några i publiken kanske kommer att gilla det dom ser men det stora flertalet ser nog bara tågen oavsett om dom har trafikspelsvagnar i kroken eller bara kör runt på måfå!
Den stora vinsten skulle ju istället vara att fler medlemmar skulle deltaga på ett sådant evenemang då fler intresseriktningar kan tillgodoses!
Och åt andra hållet skulle en ren trafikspelsträff bli intressantare även för dom som vill ha en annan typ av körning när det finns fria tåglägen att tillgå!

Det handlar helt enkelt om att dra mer folk till varje träff för att få till bättre banor med fler moduler och att våra olika inriktningar ska kunna samsas på samma träffar för att få synergieffekter!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Jag tror faktiskt inte alla behöver vara med på allt, blandad trafik med fri körning känns rätt iskallt för mig tex. Däremot känns Tonys responser på diskussionen precis i linje med mina funderingar. Jag siktar hursomhelst på epok III numera.

Dock kan man ju tänka sig att köra ett äldre trafikupplägg även med nyare material, om man hellre vill köra det. Realism är inte det enda målet, även om den lösningen kanske inte riktigt är min tekoppp.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Hmm....tråden handlade ju från början om hur vi ska ha det på våra träffar framöver.
Njae, TRAFIK-träffar enligt rubriken...

Jag vill bara flika in att jag ser denna tråd som något oerhört positivt, det finns idag tillräckligt många så att man inte bara kan köra flera träffar än vad man rimligen kan hinna besöka på ett år utan man kan också börja skissa på att köra flera olika sorters träffar, allt utan att det saknas moduler och folk. (nåja... ;) )
OK, det kanske inte alltid är "lätt" att få tag i folk och moduler men om man jämför med läget för 5-6 år sedan så är skillnaden enorm, ha lite tålamod så kommer verkligheten ifatt ambitionerna! :)

Att det skulle finnas någon konflikt mellan träffar med fri-körning och trafikkörning kan inte vara annat än en skapad konflikt som uppkommer i en forummiljö. Som påpekats innan i tråden, det är alltid arrangören som bestämmer, om hen inte får ihop tillräckligt med deltagare så blir det inget. Tycker man det saknas en träff för de som vill köra "Träff med tvåaxliga dressiner som vi kör enbart på kurvmoduler" så får man arrangera en sådan, enkelt...

Ekes förslag om att göra en bana som kan köras både fritt och med trafikspel påminner om banorna på DT där vi hade både 2R och 3R ett par år. Alla ställde upp på utmaningen att få det att fungera och det gjorde det, tror vi körde det i två år? Så att få igång en bana som har både trafik och fri-körning samtidigt tror jag kan funka som en positiv utmaning för många. Positiv anda har jag upplevt gott om innan och den finns nog kvar i mängder. Och om man får det att funka så kommer, på gott och ont, polariseringen att öka och efter ett tag så kan man bygga var sin bana, var för sig.
Men man får inte göra misstaget att se en separation som en konflikt och något dåligt, det är tvärt om positivt och betyder att vi är många! Att t.ex. 3R kör egna träffar är ingen grund för konflikt eller oro för splittring, det är ett tecken på att vi som helhet är många och starka, det finns plats för alla att utvecklas.

Min poäng, möjligen lite OT, är att jag ser det positivt att det finns utrymme att inte bara diskutera om/när/var det går att göra en träff utan nu finns det tillräckligt många av oss för att även diskutera HUR och i samband med det inse att det inte kommer passa alla (det heller). Modulrallande är framtiden och jag vågar nog påstå att det har aldrig varit så roligt att hålla på med MJ som idag!

Själv så problematiserar jag gärna för att hitta min väg framåt i olika frågor, men jag kan inte se debatten i denna tråd som ett problem eller grund till konflikt utan se det som ett tecken på att vi växer och blir större och starkare i varje del av de inriktningar som finns inom hobbyn. Det kan bara vara av godo!

Så att någon vill göra en riktigt bra trafikspelsträff innebär inte att allt annat avstannar eller att det är slut på träffar med fri-körning. Många kommer nog prova att besöka båda sorterna medan andra kommer plocka enbart vissa sorters träffar, men återigen, det är inget problem, bara ett tecken på styrkan i modulrallandet. Så ser jag det...

Får ursäkta eventuell flåshurtighet i detta inlägg, men denna tråden ger mig flashbacks till tidigare erfarenheter som gjort mig stundvis "lite" frustrerad så jag var tvungen att få detta ur mig... ;) Åter till ämnet...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Jaa....trafikträffar var det ju! :oops: missade det!
Men det kom ju upp lite om uppvisning och frikörning i några inlägg så jag ville bara visa att det nödvändigtvis inte behöver vara en konflikt bara för att vi har olika inriktningar på vårat modulrallande!
Och, om nu någon missförstått mig, jag har ju inte tänkt att man nödvändigtvis ska köra modernt bara för att man blandar trafikspelståg med frikörning. Exemplet med nattåget till Berlin som jag skrev om tidigare och gärna skulle köra som ett eget upplägg funkar ju i alla epoker, det material jag kör med just nu ligger i skarven mellan epok III och IV men jag håller på att jaga några vagnar som kan passa epok II och tidig epok III också!
Ett upplägg från längre tillbaks kan ju vara TGOJ som någon brinner för och vill engagera sig i som en egen del av körningen!
Man kan ju också arrangera en träff så att all material ska vara en viss epok, även tågen i dom fria tåglägena för att få till en trovärdig tidsanda, tror nog att det t.ex. fanns vutar och extratåg även på 50-talet i fullskala också.
Så jag tror inte att en blandad körning nödvändigtvis måste vara ett sammelsurium av allt möjligt från världens alla hörn och tidsperioder! Det är ju upp till arrangören att bestämma vad som gäller!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"