Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Allmäna diskussioner och information
StaffanWiman
Inlägg: 799
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av StaffanWiman »

hakang skrev:- När frikörning tillåts händer det ofta att den urartar till att bli nån sorts jävla lek utan vare sig tanke, vett eller sans.
Håller med men det borde man kunna göra något åt genom regler om tåglängd, typer av tåg, stafettpinnar, mm.

För övrigt förstår jag inte varför det inte skulle vara möjligt att ha någon slags trafikspel under någon tid av publik körning, t.ex. en förmiddag på TM. Naturligtvis ett spel som gör att det ständigt rullar tåg.

Staffan
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av FredrikB »

StaffanWiman skrev:För övrigt förstår jag inte varför det inte skulle vara möjligt att ha någon slags trafikspel under någon tid av publik körning, t.ex. en förmiddag på TM. Naturligtvis ett spel som gör att det ständigt rullar tåg.
Det gjorde vi på N-RE-banan på DT i våras. Jag var rätt skeptisk innan, men det fungerade förvånansvärt bra. På varje station satt det en tidtabell och snabbklockorna stod så att även publiken kunde se dem. Jag upplevde det som att detta ökade intresset, framför allt hos den vuxna halvan av publiken som ställde en hel del bra frågor.

Mvh

Fredrik
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av Arne Ivan »

Persontrafik kan göras ganska intressant. Jag råkade ut för att vara tkl där en sovvagn skulle växlas bort från ett tåg och sen växlas på ett senare tåg, helt OK, man fick fundera lite och vara med.. det fanns ju inget vagnkort. Jag tror det var Erik som lade det spelet. (var är tummenupp-tecknet)
Sen kan man lägga en del persontrafik i slutet av ett spel så att det inte blir ett enda godståg med en massa växling på 2 stationer kvar när alla andra är klara. Finns det två uppdrag med varsin rälsbuss och några vill köra så..
Just det, i Gävle hade vi ett malmtåg som gick fram och tillbaka mellan gruva och hamn.
Ett sånt kan också gå på slutet om nån vill köra.. Pax för Manfreds Mallet-lok. :)
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
UBJ
Inlägg: 780
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av UBJ »

¨När frikörning tillåts händer det ofta att den urartar till att bli nån sorts jävla lek utan vare sig tanke, vett eller sans¨

Detta känner jag inte igen alls, min erfarenhet är att även den sk fria körningen brukar vara styrd med tåganmälan alternativt staffetpinnar.
Om det gäller MMM-körningar senaste två åren så undrar jag vilken körning det skulle vara?
Dom jag deltagit i har varit disciplinerade.
Sedan kan det förstås vara annorlunda sent på kvällen när kanske bara 4-5 personer kör på banan utan tågklarerare eller staffetpinnar men då måste det vara upp till var och en att hålla koll på sitt eget tåg.

Mvh UB
Användarvisningsbild
DanielEnglund
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-01-07, 00:15
Ort: Rönninge

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av DanielEnglund »

Jag tycker att persontrafiken skall gå som det gör i verkligheten, och då är det ju inte intressant "bara för att" persontrafik skall finnas med att sätta det som de sista tågen som går på dagen.

Det ger ingen verklighet. Dock så kanske man skall mer av intressanta vagnsbyten för detta, samt intressant Y6 uppdrag, som går till avstickare på mindre stationer som sedan terminerar till de större stationerna.
UBJ
Inlägg: 780
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av UBJ »

Att kolla på verkligheten är intressant.
Boken om Karlsborgsbanan innehåller en del info om trafikmängderna och om jag minns rätt så var det en ganska intensiv godstrafik till Tibro (ca 60 godsvagnar per dag som mest) och en sparsam persontrafik, kanske två tågpar per dag, hg med personvagnar.
Jag är intresserad av fler tips på hur det såg ut i verkligheten så om någon har några bra källor på sånt så är jag intresserad.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av LLJ »

Persontåg som har med sig godsvagnar/sovvagnar/utrikesvagnar som skall växlas in/ur ger en del intressant växling.
Persontåg som har med sig vagnar som skall byta tåg är en annan variant.

"Y6"-set:en kan om de är försedda med koppel förlängas/kortas ned under olika tider på dagen. De kan dessutom medföra gods som skall lämnas/hämtas vid någon hållplats (fraktsedel).

/Lars
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av ANLD_1435 »

Tror att körningarna på järnvägs muset i Gävle fyllde sin funktion som både gav oss "uppvisnings-freek" och "körning för eget bruk" tid att göra både och.
Samt att "fri-åkarna" om jag får kalla dem så inte var så många. Dessutom stod prylarna uppe några dar så upp och ner-plock kom inte så nära inpå. Samt naturligtvis den trevliga samvaron kvällstid.
Tekniska är också lång tid men ingen "fri-tid" och nästan ett krav på närvaro på arbetsgivarens bekostnad, samt en mer eller mindre belastning för de som av någon anledning tar sig tid (pension typ) att ställa upp hela tiden, En eloge till dem.
Om det gick att få "fri-åkarna" att fixa allt runtomkring en träff, typ förtäring, städning mm så att modulsläparna, planerarna elfolket mm bara hade sitt så skulle nog energin räcka längre.

Som sagt bara en fundering och ja jag saknar körningen på Gävle järnvägs museum
Anders L (släpare)
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av Eke »

Hej alla!

Jag tror att Rotebro16 och kommande år kan bli den trafikspelsträff som många vill ha för er i Stockholmsområdet. Men jag tror inte riktigt att idén med körhäften tilltalar mig, som någon skrev "hårt uppstyrd verksamhet har man ju redan på jobbet"! Då tror jag att det gamla vanliga sättet med köruppdrag är bättre för mig i alla fall. Men man kanske kunde pejla intresset för detta och kanske testa att göra ett eller två tjänstgöringsscheman som består av ett antal av dessa vanliga köruppdrag i lagom blandning för den eventuellt intresserade som vill! Finns inget intresse lägger man bara tillbaka köruppdragen i den vanliga högen och det är också lätt att ta bort vissa tåg vid personalbrist.

Rotebroträffen är ju i en relativt liten lokal där det ändå kanske inte finns plats för alla, så att ha den som ren trafikspelsträff är bra tror jag då intresse finns för sådan körning.
Själv åker jag gärna på någon sådan träff varje år vilket brukar bli en Fremoträff, men normalt vill jag nog ha lite mer blandad körning typ den som vi brukar ha i Timmele eller Värnamo t.ex.
Jag har funderat mycket på detta hur man ska kunna göra träffar attraktiva för så många som möjligt då vi trots allt är ett begränsat antal som pysslar med modulkörning och alla oavsett inriktning behövs för att fylla ut en idrottshall!
Jag har tidigare bollat idéer med andra som går ut på att ha ett lite mer lågintensivt trafikspel som pågår i stort sett hela helgen för att dom som gillar trafikspelandet ska få sitt lystmäte tillfredställt, och att dom tåglägen som då frigörs kan tillfalla dom som vill köra sina egna tåg någorlunda fritt under ordnade former, alltså som dom extratåg vi brukar ha, fast fler! Det gäller bara att hitta en bra balans i antal tåglägen för trafikspel respektive fri körning.
Dom extratåg vi brukar ha har alltid blivit snabbt uppbokade så det finns ett stort intresse för detta!
Även dom fria tåglägena genererar ju dessutom intressanta uppgifter för Tkl på stationerna.
Tror detta är viktigt då inte alla har möjlighet att köra sina egna tåg hemma och på trafikspel så får man ju oftast köra med någon annans material!

Dom fria tåglägena kan ju också nyttjas för att köra egna små trafikupplägg på samma sätt som ju också sker i verkligheten idag med alla nya operatörer på våra spår efter att SJ inte längre har monopol, alltså som ytterligare ett litet trafikspel parallellt med det vanliga på banan! Ett sådant litet "microtrafikspel" är kanske inte heller så komplext att konstruera så att fler av oss kanske törs ge sig på att planera sådana och då börjar bygga upp kunskap om trafikspelskonstruerandets konst i bredare lager bland medlemmarna!
Har man någon speciell förkärlek för en viss operatör eller kanske speciella kunskaper om ett upplägg så är det ju bättre att den som har kunskapen också planerar trafiken för dessa fordon.
Själv skulle jag gärna boka ett par tåglägen för natttågen Stockholm-Berlin och planera dessa, kanske med avkoppling av vissa vagnar någonstans för vidarebefordran till Oslo med annat tåg i trafikspelet! Naturligtvis skulle jag ju dela med mig av dom köruppdrag i upplägget som jag inte hinner köra själv!

Vad gäller trafikspel på uppvisningskörning verkar det finnas en någorlunda stor enighet om att det inte funkar, men jag tror att man skulle kunna titta lite på om det verkligen inte är möjligt trots allt!
Om man som exempel tar den stora 2R-rundbanan på hobbymässan hösten 2014, skulle det inte ha kunnat vara möjligt att haft en avgrening till en liten linje som gick synligt för publiken parallellt ett stycke innanför rundbanan där ett visst trafikspelande med bläddrande i vagnskortshögarna kunnat ske utan att störa trafiken på rundbanan?
Något av tågen på rundbanan skulle ju kunnat få ett par vagnar inkopplade för vidare befordran ett halvt varv där ett växellok kunnat häkta av dom lite snabbt då och då så publiken kunnat få se lite hantering av vagnskort och fraktsedlar men ändå upprätthålla flödet av uppvisningstågen? Det handlar nog bara om att hålla det på en lite lagom låg nivå för att inte störa trafiken och kanske vara lite pragmatisk vad gäller avgångstider, godståg går ju inte heller i skala 1:1 efter tidtabellen precis! ;)
Detta för att kunna visa upp en annan dimension av modulrallandet utan att ge avkall på uppvisningskörandet samtidigt som en sådan hobbymässa blir attraktiv även för trafikspelsgubbarna!

Och vad gäller problematiken med tråkiga rälsbussuppdrag så får vi väl försöka göra dessa lite roligare!
På morgonen ska Y6:an hämtas ur stallet och koppla till släpvagn för morgontåget med alla pendlare, koppla bort den för tåget mitt på dagen för att kopplas in igen för eftermiddagståget samt kanske köra ett tåg som delas vid en station för att betjäna två slutdestinationer och sedan tillbaka för att åter multas ihop på vägen till centralorten!

Mera växlingstjänster är också önskvärt då flera av oss gillar det!

Jahopp, blev ett långt inlägg på nattkröken det här! *s*


Nattinatti!
Eke
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Inlägg av ANLD_1435 »

Inte dumt Eke inte dumt alls.
Mycket att fundera på, kan också ge en spännande bana där växling och aktivitet på stationer och godsbangårdar. Stå som klarerare och vänta på tåg kan bli trisst.
Ta min gamla hemstation Söderhamn, bangård med säg 10 spår och godsväxling, DÅ!
I dag ett resecentrum lika upphetsande som Årstaberg :(
Så om vi har en "rund-bana" för uppvisnings trafik med utlöpande linjer där godsväxling sker. Man kan tänka sig att vagns utbyte sker i "utlöporna" men att tåg sammansättningarna måste passera "rundbane"-stationer och linjer för att ta sig mellan utlöpen, borde ge en intressant trafik.
Bra tänkt Eke

Mvh
Anders L
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"