Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?
Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?
Tänkte ta upp en diskussion som kanske får känslorna att svalla på en del, men som inte desto mindre är viktig att föra eftersom vi som arrangerar träffar vill ordna så BRA träffar som möjligt. Modul-sverige verkar gå mera åt trafikspelshållet idag. De som har stort intresse och många moduler att bidra med till träffar, verkar inte heller lika mycket längre vara intresserade av frikörningsträffar. (Åtminstone ser jag inga sådana träffar arrangeras längre, utan det blir mest i samband med mässor.)
Ovanstående för till en utveckling där interna träffar mer renodlas. Inför t ex träffen i Rotebro vintern 2016 så övervägs följande för att öka kvaliteten på träffen:
- i första hand plats på träffen för de som vill deltaga HELA träffen (vilket då t ex innebär att man ska medverka även lördag kväll, och hela söndag em till banan är nerplockad) Man kör 5 trafikspel på en helg och det betyder att lördag kväll ingår i träffen med trafikspel.
- i första hand plats för dem som bidrar på olika sätt till träffens organisation/genomförande och/eller har många moduler att ta med
- i andra hand plats för nybörjare som vill prova på och se och lära
- övriga deltager endast i mån av reservplatser finns
- inga enstaka köruppdrag i trafikspelet, istället "kör-häften" innebärande att man får hela trafikspelsdagens körningar schemalagda från början. Detta medför att antalet deltagare blir begränsat till mängden körhäften och TKL/växlingsuppdrag + några reserver, men betyder att alla får stor variation och får köra mycket och inte behöver vänta för att uppdragen tagit slut
Man kan tycka vad man vill om utvecklingen, men i sista hand så är det:
a) upp till träffarrangören att bestämma inom vissa ramar som modulföreningarna godkänner
b) fritt fram för alla att bli träffarrangör eller engagera sig och påverka
c) en utveckling som styrs de engagerade modul-MJ-rallarna själva, d v s om de som har många moduler eller gör trafikspelen eller på annat sätt är vktiga, prioriterar NED en träff för att de inte gillar dess upplägg, så måste man ändra på upplägget och följa med i utvecklingen så att man får dit till träffen de modulbyggar som är stommen till att en bra träff kan bli av.
Helt enkelt att jag av "snacket i korridorerna" tycker mig höra att folk blir mer kräsna om vilka träffar man vill åka till samt att fler sneglar även utomlands där det finns fler "proffsiga" träffar att välja bland. Det betyder då att framöver man måste vara attraktiv som träff om man vill locka dit deltagare med många och bra moduler och som bidrar mycket till en bra träff.
Samtidigt så finns några fler saker att ta hänsyn till t ex:
- hur ser man till att nybörjare fortfarande får chansen att prova på när träffarna blir mer "professionella"?
- hur gör man i praktiken ett urval om upplägget innebär att deltagarantalet begränsas? (t ex om man har körhäften)
- vilken flexibilitet kan man ha utan att träffens upplägg förändras?
Synpunkter mottages.
Ovanstående för till en utveckling där interna träffar mer renodlas. Inför t ex träffen i Rotebro vintern 2016 så övervägs följande för att öka kvaliteten på träffen:
- i första hand plats på träffen för de som vill deltaga HELA träffen (vilket då t ex innebär att man ska medverka även lördag kväll, och hela söndag em till banan är nerplockad) Man kör 5 trafikspel på en helg och det betyder att lördag kväll ingår i träffen med trafikspel.
- i första hand plats för dem som bidrar på olika sätt till träffens organisation/genomförande och/eller har många moduler att ta med
- i andra hand plats för nybörjare som vill prova på och se och lära
- övriga deltager endast i mån av reservplatser finns
- inga enstaka köruppdrag i trafikspelet, istället "kör-häften" innebärande att man får hela trafikspelsdagens körningar schemalagda från början. Detta medför att antalet deltagare blir begränsat till mängden körhäften och TKL/växlingsuppdrag + några reserver, men betyder att alla får stor variation och får köra mycket och inte behöver vänta för att uppdragen tagit slut
Man kan tycka vad man vill om utvecklingen, men i sista hand så är det:
a) upp till träffarrangören att bestämma inom vissa ramar som modulföreningarna godkänner
b) fritt fram för alla att bli träffarrangör eller engagera sig och påverka
c) en utveckling som styrs de engagerade modul-MJ-rallarna själva, d v s om de som har många moduler eller gör trafikspelen eller på annat sätt är vktiga, prioriterar NED en träff för att de inte gillar dess upplägg, så måste man ändra på upplägget och följa med i utvecklingen så att man får dit till träffen de modulbyggar som är stommen till att en bra träff kan bli av.
Helt enkelt att jag av "snacket i korridorerna" tycker mig höra att folk blir mer kräsna om vilka träffar man vill åka till samt att fler sneglar även utomlands där det finns fler "proffsiga" träffar att välja bland. Det betyder då att framöver man måste vara attraktiv som träff om man vill locka dit deltagare med många och bra moduler och som bidrar mycket till en bra träff.
Samtidigt så finns några fler saker att ta hänsyn till t ex:
- hur ser man till att nybörjare fortfarande får chansen att prova på när träffarna blir mer "professionella"?
- hur gör man i praktiken ett urval om upplägget innebär att deltagarantalet begränsas? (t ex om man har körhäften)
- vilken flexibilitet kan man ha utan att träffens upplägg förändras?
Synpunkter mottages.
Senast redigerad av 1 fs_toni, redigerad totalt 2015 gånger.
Re: Hur ska vi ha det på träffar framöver?
Det är väl bara att anpassa sig eller avstå.
Men:
Kan man lägga upp ett trafikspel så att man lägger en trave korta körningar på slutet i bunten för att förhindra att alla utom den som tog Svarte Petter i form av en lååång körning kan sitta och vara sociala och ta en fika på slutet?
Annars känns en bunt med lösa körningar bättre.
Att folk väljer russinen har jag inte sett hända senaste året.
/Arne
Men:
Det innebär att man kvitterar ut sitt körhäfte, kissad, äten och med buren vattenflaska, så att man inte behöver ta en paus under dom timmarna spelet pågår. Annars är det en hyfsat bra idé.- inga enstaka köruppdrag i trafikspelet, istället "kör-häften" innebärande att man får hela trafikspelsdagens körningar schemalagda från början. Detta medför att antalet deltagare blir begränsat till mängden körhäften och TKL/växlingsuppdrag + några reserver, men betyder att alla får stor variation och får köra mycket och inte behöver vänta för att uppdragen tagit slut
Kan man lägga upp ett trafikspel så att man lägger en trave korta körningar på slutet i bunten för att förhindra att alla utom den som tog Svarte Petter i form av en lååång körning kan sitta och vara sociala och ta en fika på slutet?
Annars känns en bunt med lösa körningar bättre.
Att folk väljer russinen har jag inte sett hända senaste året.
/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Det enda jag kan säga direkt är att det är en diskussion som måste tas internt inom respektive förening och grupp. Inte framför publik som det blir i ett helt öppet forum.
//MickeC
//MickeC
- DanielEnglund
Jag skulle vilja se mer rangeringuppdrag, enstaka vagnar som skall ut på stickspår eller på en stationsområdet där en vagn skall flyttas till en annan depå / byggnad på samma station, microuppdrag som sker fler ggr per trafikscenario, då får man upp antalet köruppdrag också, mer liv i körningarna än bara en massa tåg som skall igenom hela banan. Vi har förvisso vissa mindre köruppdrag men inte så mycket rangering etc med separata lok. Det vill man ta bort vilket inte jag riktigt förstår.
För att detta skall fungera måste varje stationsägare plannera in för uppdrag / aktiviteter som sker, kanske enstaka lastningar som skall flyttas till en annan del av stationen tex.
För att detta skall fungera måste varje stationsägare plannera in för uppdrag / aktiviteter som sker, kanske enstaka lastningar som skall flyttas till en annan del av stationen tex.
Senast redigerad av 1 DanielEnglund, redigerad totalt 2015 gånger.
Jag är positiv till fs_toni:s tankar. Vill man en träff på andra premisser så går det som sagt bra att bli arrangör och anordna en egen träff.
Med vänlig hälsning
Daniel
För nybörjare är det bra om en erfaren går jämte, så det behöver inte vara svårare än att en av oss tar ett häfte och låter en nybörjare köra tågen. Vilket även funkar bra om nybörjaren bara vill köra något enstaka tåg.fs_toni skrev:Samtidigt så finns några fler saker att ta hänsyn till t ex:
Två personer skulle kunna komma överens om att dela ett häfte. Den ena kör "förmiddag" och den andra "eftermiddag", eller man kör vartannat tåg.fs_toni skrev:Samtidigt så finns några fler saker att ta hänsyn till t ex:
Trafikplaneraren kan planera in fikapaus i häftet om man vill. Vilket är helt förebildsenligt då lokförarna i skala 1:1 måste ha lunchpaus efter x timmar.Arne Ivan skrev:Det innebär att man kvitterar ut sitt körhäfte, kissad, äten och med buren vattenflaska, så att man inte behöver ta en paus under dom timmarna spelet pågår. Annars är det en hyfsat bra idé.
Med vänlig hälsning
Daniel
- DanielEnglund
Eller byte lokförare för samma köruppdrag, då kan fler få vara med o köra, iallafall på de längre köruppdragen.
Hej!
Jag tror inte att jag kommer att delta på en modulträff som är uppstyrd på det här sättet.
Att lova att vara med och trafikspela en hel helg, dag- och kvällstid ligger mig helt enkelt inte för. Jag tror vi har olika drivkraft för att delta i en modulträff. Just för min del är inte själva tidtabellskörandet det viktigaste, och på en träff med många timmars "tvångskörning" känner jag inte att jag hör hemma. Vilket ju så klart inte hindrar att man kan anordna dom om annat övrigt intresse finns.
Jag tror inte att jag kommer att delta på en modulträff som är uppstyrd på det här sättet.
Att lova att vara med och trafikspela en hel helg, dag- och kvällstid ligger mig helt enkelt inte för. Jag tror vi har olika drivkraft för att delta i en modulträff. Just för min del är inte själva tidtabellskörandet det viktigaste, och på en träff med många timmars "tvångskörning" känner jag inte att jag hör hemma. Vilket ju så klart inte hindrar att man kan anordna dom om annat övrigt intresse finns.
Jag deltar nästan aldrig i trafikspel, främst eftersom jag av olika skäl inte orkar koncentrera mig under så lång tid som trafikspelet pågår. Men jag har med mig en radda moduler som de andra kan köra på så jag verkar vara välkommen ändå 
Det lilla jag har hört i korridoren är att en del drar med sig en massa moduler och lägger ner en massa arbete inför träffen och under uppsättning/nedmontering av banan. Och sedan kommer några andra när banan är uppsatt och färdig och drar nytta av arbetet som andra har lagt ner utan att själv göra något. Och att de som lägger ner en massa arbete börjar tröttna på "friåkarna".
Med vänlig hälsning
Daniel

Det lilla jag har hört i korridoren är att en del drar med sig en massa moduler och lägger ner en massa arbete inför träffen och under uppsättning/nedmontering av banan. Och sedan kommer några andra när banan är uppsatt och färdig och drar nytta av arbetet som andra har lagt ner utan att själv göra något. Och att de som lägger ner en massa arbete börjar tröttna på "friåkarna".
Med vänlig hälsning
Daniel
-
Jag skulle beskriva problembilden så här.
För att "lösa" denna problematik ser jag två vägar.
/Erik
PS. Namnlikheten mellan exempelpersonen och mig är helt slumpmässig. Själv skulle jag se till att "sno åt mig" en tkl-tjänst eller växlingstjänst då jag tycker dessa är roligare, och att jag vet att det oftast blir för få köruppdrag för lokförarna.
- Trafikspelsentusiasten Erik ska vara lokförare ett trafikpass. Han är lite timid och rycker inte direkt översta köruppdraget. Det köruppdrag han drar böjar 9:30 (spelet börjar 6:00) och är en rälsbuss. När rälsbussuppdraget är klart drar han nästa uppdrag vilket är ett persontåg som gå 15:00. När persontåget är kört så är högen slut. Efter trafikpasset känner han en viss besvikelse över att det inte blev mer att köra.
För att "lösa" denna problematik ser jag två vägar.
- Folk accepterar att läget är som det är och skippar gnället.
- Man styr på något sätt upp antalet träffdeltagare på trafikpassen.
/Erik
PS. Namnlikheten mellan exempelpersonen och mig är helt slumpmässig. Själv skulle jag se till att "sno åt mig" en tkl-tjänst eller växlingstjänst då jag tycker dessa är roligare, och att jag vet att det oftast blir för få köruppdrag för lokförarna.
-
För att kunna hantera rimliga förseningar och då (av schematekniska skäl) nästa tåg aldrig kommer att gå direkt då det tidigare tåget kom in så finns det gott om tid för dryckespauser och pissepauser för en lokförare om man använder körhäften. De som däremot behöver vara kissade och ätna är som vanligt tkl. Vattenflaska kan de dock ha stående vid stationen så den behöver de inte bära påArne Ivan skrev:Det innebär att man kvitterar ut sitt körhäfte, kissad, äten och med buren vattenflaska, så att man inte behöver ta en paus under dom timmarna spelet pågår.

/Erik