Om man placerar byggnader längs modulkanten, s.k. backdrop byggnader som bara har tre modellsidor, bör modulen ha en backdrop längs hela kanten som man ställer byggnaderna emot eller enbart baksidor i styren, som man målar i lämplig nyans?
Tilläggas bör att det i detta fallet gäller en SIH0 modul, men i framtiden även kan gälla FREMO H0-RE.
Vilka för resp. nackdelar finns?
/Lars
Byggnader längs modulkanten?
Byggnader längs modulkanten?
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Re: Byggnader längs modulkanten?
För publikkörningen kan det vara snyggt med backdrop men vid trafikspel blir det svårt att komma åt fordonen för att t.ex. koppla av.
Med vänlig hälsning, Jonas
Med vänlig hälsning, Jonas
-
Eftersom de flesta moduler saknar backdrop så tycker jag att bara husen bör ha baksidor. Inom FREMO så brukar det också bara vara husen som har en baksida. Om husen har en baksida som går jämnt med modulsargen så går går det att montera en backrop för de tillfällen man vill ha en sådan.
Delar av hus funkar ju på bägge sidor och gärna med möjlighet att inreda...
Se B.Fasth Transportation på http://crawfordjct.blogspot.se/2013/02/inside.html
Se B.Fasth Transportation på http://crawfordjct.blogspot.se/2013/02/inside.html
Tycker också att endast husfasaderna räcker!
Men det är inte snyggt att ha samma gröna färg på baksidan av byggnaderna som på långsidorna som är så vanligt på fremomoduler!
Jag skulle nog lägga fasaderna på en kopieringsmaskin och ta en spegelvänd kopia att klistra på utsidan för att slippa alla dessa gröna (eller grå) huskonturer längs banan!
Mvh. Peter
Men det är inte snyggt att ha samma gröna färg på baksidan av byggnaderna som på långsidorna som är så vanligt på fremomoduler!
Jag skulle nog lägga fasaderna på en kopieringsmaskin och ta en spegelvänd kopia att klistra på utsidan för att slippa alla dessa gröna (eller grå) huskonturer längs banan!
Mvh. Peter
Grön färg längs långsidorna på FREMO-moduler? FREMO H0-RE brukar vara grå.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Jag tycker att moduler är snyggast när modulkanten är ett perfekt snitt genom landskapet, jämn och fin och målad i rätt kulör (vad som är rätt kulör kan vi lämna till en annan diskussion...). Så när det gäller halva byggnader tycker jag det finaste är om även husens kontur sågas ut redan när man bygger modulsargen. Det är ju en fördel ibland om husen går att ta loss för transport, men även då tycker jag att man bör se till att "snittet" blir så snyggt som möjligt och att den hopmonterade modulsidan har samma kulör.
Man kan så klart tänka sig undantag, om jag skulle bygga ett jättehus som var en meter högt på modulen kanske jag skulle byta till himmelsblått en bit upp eller limma på en spegel för att få det att smälta in bättre på en modulträff.
En "backdrop" eller himmelskuliss kan vara snygg om den passar, men ibland så kan man ju behöva stå bakom modulen och köra och då är den i vägen. Jag är ju 1.89 lång och har överblick över det mesta men många är inte lika långa som jag och banan måste ju passa alla. Så jag tycker att man skall ha den som en valbar bit man kan använda om man vill, och modulen skall gå att montera ihop även utan den (höga hus skall inte behöva luta sig mot "himlen" etc).
Man kan så klart tänka sig undantag, om jag skulle bygga ett jättehus som var en meter högt på modulen kanske jag skulle byta till himmelsblått en bit upp eller limma på en spegel för att få det att smälta in bättre på en modulträff.
En "backdrop" eller himmelskuliss kan vara snygg om den passar, men ibland så kan man ju behöva stå bakom modulen och köra och då är den i vägen. Jag är ju 1.89 lång och har överblick över det mesta men många är inte lika långa som jag och banan måste ju passa alla. Så jag tycker att man skall ha den som en valbar bit man kan använda om man vill, och modulen skall gå att montera ihop även utan den (höga hus skall inte behöva luta sig mot "himlen" etc).
Jag lutar åt Eriks lösning, jag tycker det är snyggare om byggnaderna har väggar på alla sidor.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan