Moduljuntan i Borås
- CurtanSvensson
Re: Moduljuntan i Borås
Detta blev en rolig diskussion; min mening är precis som Per säger att vid publikkörningar som den enskilde deltar i detta så skulle man kunna närma sig meter (barn och handikappade). Inget med FREMO att göra.
Curten
-
MMM började ju med att använda den utmärkta och väl genomtänkta Västeråsmodulstandarden. Den specificerade en höjd av 1067 mm till RÖK och 891 mm till modulens undersida (invid gavlarna).
Därav modulhöjden 276 mm.
Någon kom på idén att använda IKEAs lägre Ivargavlar med en höjd av 124 cm som ben vilket gjorde att RÖK skulle hamna på en höjd av lite drygt 150 cm som också föreslogs bli standard på våra MMM-körningar.
Bl.a. jag som knappt når upp med näsan till den höjden protesterade med hänvisning till att även kvinnor och barn oftast befinner sig på en lägre höjd än många av MMM-arna. Vi lyckades enas om att av praktiska skäl använda samma höjd som Fremo och där är vi i dag standardmässigt.
Edit: PS. Vad har detta med moduljuntan i Borås att göra? DS.
Därav modulhöjden 276 mm.
Någon kom på idén att använda IKEAs lägre Ivargavlar med en höjd av 124 cm som ben vilket gjorde att RÖK skulle hamna på en höjd av lite drygt 150 cm som också föreslogs bli standard på våra MMM-körningar.
Bl.a. jag som knappt når upp med näsan till den höjden protesterade med hänvisning till att även kvinnor och barn oftast befinner sig på en lägre höjd än många av MMM-arna. Vi lyckades enas om att av praktiska skäl använda samma höjd som Fremo och där är vi i dag standardmässigt.
Edit: PS. Vad har detta med moduljuntan i Borås att göra? DS.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Här bör man fundera på vilken som är den primära målgruppen, barn eller vuxna?
Jag är övertygad om att dom flesta vuxna föredrar 130 cm.
100 cm ger det inte så roliga helikopterperspektivet.
Lösningen med plattformar och pallar till barnen tycker jag är att föredra.
Man bör också tänka på att visningsbanor ofta byggs som rundbanor vilket innebär att alla medlemmar ska kunna
ta sig under banan utan problem. Redan med en höjd på 130 cm så slår flera i banan vid varje körning med risk för sämre spårläge.
Istället för att sänka allt till barnnivån kanske man kan ha en särskilt provapåbana för dom mindre barnen?
Det var mycket populärt när vi hade en sådan på Tekniska museet.
Mvh UB
Jag är övertygad om att dom flesta vuxna föredrar 130 cm.
100 cm ger det inte så roliga helikopterperspektivet.
Lösningen med plattformar och pallar till barnen tycker jag är att föredra.
Man bör också tänka på att visningsbanor ofta byggs som rundbanor vilket innebär att alla medlemmar ska kunna
ta sig under banan utan problem. Redan med en höjd på 130 cm så slår flera i banan vid varje körning med risk för sämre spårläge.
Istället för att sänka allt till barnnivån kanske man kan ha en särskilt provapåbana för dom mindre barnen?
Det var mycket populärt när vi hade en sådan på Tekniska museet.
Mvh UB
Nytt möte med juntan... Vi var fem man igång, Aurel ballasterade, Berndt och Thomas byggde staket, Magnus pysslade om sin gräsklippare och provade lite lok från verkstaden.
Krutträsk 2 Z65 passerar grinden i det nya staketet Industriområdet Sen tjötade vi givetvis lite
och fikade...
Krutträsk 2 Z65 passerar grinden i det nya staketet Industriområdet Sen tjötade vi givetvis lite

Arbetet med staketet blev jag väldigt nöjd med. Ska kanske renskära det lite. Sen om man "gräsar" vid och under staketet så ser det säkert ännu bättre ut.
Thomas Sunesson
Ser riktigt bra ut. 
Lite smuts och lite gräs så blir det toppen.
Med vänlig hälsning, Jonas

Lite smuts och lite gräs så blir det toppen.

Med vänlig hälsning, Jonas
- CurtanSvensson
Tyvärr kunde jag inte vara med i Onsdagskväll - var i Tyskland för lite inhandling med grannen till sommaren och hösten.
Staket ser mycket bra ut - vad blev det plast (moskitnät) eller i metall (nät Vertygsboden). Stolparna pianotråd?
Vi syns på onsdag
Staket ser mycket bra ut - vad blev det plast (moskitnät) eller i metall (nät Vertygsboden). Stolparna pianotråd?
Vi syns på onsdag

Curten
Nej, det är ett färdigt kit från BUSCH, med stolpar, grindar och nät.
Thomas Sunesson
5 man hos Magnus idag. Micke hjälpte mig med felsökning och rep. av ett lok med glapp i dekoderfickan. Resultatet blev att dekodern löddes dit istället. Nu rullar det i alla fall. Tack Micke för hjälpen!
Curtan sådde gräs på det statiska sättet, och Magnus och Jonas grejade med en bangårdsmodul.
Vi fikade givetvis, och idag firade vi extra, jag hade med en "MJB-tårta", hemgjord, som uppenbarligen föll herrarna i smaken. Och den var god. All heder åt min bakningskunniga sambo.
Curtan sådde gräs på det statiska sättet, och Magnus och Jonas grejade med en bangårdsmodul.
Vi fikade givetvis, och idag firade vi extra, jag hade med en "MJB-tårta", hemgjord, som uppenbarligen föll herrarna i smaken. Och den var god. All heder åt min bakningskunniga sambo.
- Bilagor
-
- Dubbelloket Minitrix SBB Ae8/14
- CIMG0997 (1280x439).jpg (415.21 KiB) Visad 3167 gånger
-
- Den goda tårtan!
- CIMG0999 (1280x1206).jpg (930.79 KiB) Visad 3167 gånger
Thomas Sunesson
- CurtanSvensson
Här kommer ytterligare några bilder från kvällen.
Tack Thomas för en jätte god tårta - tacka frugan.
Nisse skrot blev glad, nytt gräs och Herr Olsson kom och visade sin nya Volvo Duett.
Tack Thomas för en jätte god tårta - tacka frugan.

Nisse skrot blev glad, nytt gräs och Herr Olsson kom och visade sin nya Volvo Duett.
- Bilagor
-
- 20150520_190612.jpg (359.53 KiB) Visad 3148 gånger
-
- 20150520_201217.jpg (105.02 KiB) Visad 3148 gånger
-
- 20150520_200940.jpg (349.57 KiB) Visad 3148 gånger
-
- 20150520_211632.jpg (350.5 KiB) Visad 3148 gånger
Curten