Grass Master

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
SethSwede
Inlägg: 580
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Grass Master

Inlägg av SethSwede »

Hej
Hjälper gärna till med några tipps angående Nochs Grass Master(GM). Genom åren har jag använt GM på många delar av SMJ banan och ett 30 tal moduler i MMM och USMS. Du behöver också 2 spray flaskor, gammal krydda burk, målar pensel.
Gör följande:
1. Använd Nochs Grass Master, har provat flera hembygds varianter som medlemmarna har och amp räcker inte för jobbet.
2. Ytan måste ha underlag som består av en filt matta (som Biltema högtalare matta eller Pandura Hobby filt matta). Eller så kan du strö ut en blandning av Woodland Scenics Earth och Burnt Grass eller siktad sågspån. Anledningen till detta är första omgången fiber får bättre fäste, därmed bättre resultat.
3. Måla filten, eller sågspånet, med önskad färg( utspätt med vatten)
4. Blanda några par droppar Yes i spray flaskan, fyll med vatten. Sedan täck området med en lätt dusch spray för att bryta ned ytspänningen
5. Blanda 1/3 Vitlim och 2/3 vatten i nästa spray flaska. Täck hela området med vitlim. NOTERA,använd inte för mycket lim OCH för litet lim. Du får själv upptäcka rätt mängden för ditt underlag.
6. Nu det roliga. Blanda rätt mängd av Ljus Beige Wild Grass/ Grön Wild Grass/ Brun Wild Grass i en påse som passar ditt landskap. Bolaget Polak har också många färger av fibrer. Själv har köpt en 15 tal olika nyanser fiber färger och längd genom åren.
7. När man använder Grass Master ska vara nära ytan, ca 3 cm! Skaka maskin horisontellt med små snabba ryck! Detta måste man öva på, kan lätt bli att man inte skakar maskinen tillräckligt, då blir resultat mycket sämre.
8. Vänta 1-2 dygn för torkning.
9. Ta dammsugaren, ställ på lägsta insugnings hastighet. Trä på en gammal nylon strumpa över munstycket. Detta för att återanvända lösa uppsuget fibrer.
10. Nu, FÖRSIKTIGT dammsug upp lösa fibrer.
Om du vill ha längre fibrer , gå ned till steg 14, sedan kan du avsluta med steg 11-13.
11. Fyll kryddburken med WS Burnt Grass
12. Nu, spray på nytt vitlims vatten.
13. På ½ METERS avstånd strö ut en ”dimma matta” av Burnt Grass från kryddburken. Materialet fastnar då på sidan av fibrerna. Använd gärna andra färger för olika nyanser över ett område. Här kan du också strö ut lite vit och gult för sommar ängs känsla.
14. För längre fibrer spraya på nytt vitlims vatten och repetera steg 6- 7. Då lägger dom nya fibrerna på sidan av dom gamla. Variera området så får du olika längd på gräset.
Nu, gå tillbaka till steg 11.
You Tube: Titta på minuten 1:27 - 1:37 och 5:50-5:59,där ser du några av mina moduler som jag har byggt https://www.youtube.com/watch?v=b5mJllVOFrI
Lycka till
Mvh
Seth Olofsson
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Grass Master

Inlägg av RickardNordström »

Hej hej... :)

Har precis köpte en Grassmaster.
Frågor:
¤ Vilken färg skall jag måla underlaget med. Grönt låter vettigast.
¤ Blandningen lim vatten. Som ovan nämnt eller har det betydelse?

Mvh Rickard :D
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Grass Master

Inlägg av Qrt »

Hej Rickard
Grundfärgen bestämmer du utifrån hur den färdiga ytan ska se ut. Jag väljer en färg som gör att det inte märks direkt när några grässtrån har ramlat av i modultransporten. Så om du ska ha gult vissnat gräs är ju inte grönt optimalt.
Av samma skäl är en koll hos Panduro hobby verkligen att rekommendera. De har "högtalarmatta " (kallas det inte hos dem...) i många olika färger. Rätt färg på mattan och du behöver inte lägga på lika tjockt med grundfärg.

Svaret på din andra fråga står väl i §5:
SethSwede skrev:5. Blanda 1/3 Vitlim och 2/3 vatten i nästa spray flaska. Täck hela området med vitlim. NOTERA,använd inte för mycket lim OCH för litet lim. Du får själv upptäcka rätt mängden för ditt underlag.
Andra kan väl ha avvikande åsikter men Seth har dock gjort detta några gånger.
Så utan att prova dig fram kan du nog inte få reda på vilken teknik och vilka materialblandningar som passar ditt sätt att bygga bäst. /Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Grass Master

Inlägg av MickeC »

RickardNordström skrev:Hej hej... :)

Har precis köpte en Grassmaster.
Frågor:
¤ Vilken färg skall jag måla underlaget med. Grönt låter vettigast.
¤ Blandningen lim vatten. Som ovan nämnt eller har det betydelse?

Mvh Rickard :D
Jag använder brunbeige som underlag. Biltema Café väggfärg med lite extra brun akrylfärg i... Det är bara att se på verkligheten, det är brunt under gräset...
Limmet skall inte spädas alls mycket...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Landskap"