Trafikspel H0
Re: Trafikspel H0
Klokt förslag Urban!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Trafikspel H0
Det vet inte jag. Men problemet är ofta samma där som vid modulkörningar: Var går (fungerande) stationsgräns ? Jag har ibland, såväl på SMJ som vid modulkörningar, stannat på rätt ställe bakom en buske och kunnat vänta till domedagen utan att bli sedd av stationspersonalen.ErikKuiper skrev: Jag vet att regeln på SMJ är annorlunda, men nu är vi inte på SMJ.
Men visst. En väl synlig stationsgränstavla (tillräckligt stor och helst så man även ser bakifrån att där är stationsgränsen) på plats där stationspersonalen ser en. Gärna för mig.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Trafikspel H0
Jodå, har också stått och väntat länge utan att bli sedd!Qrt skrev:Det vet inte jag. Men problemet är ofta samma där som vid modulkörningar: Var går (fungerande) stationsgräns ? Jag har ibland, såväl på SMJ som vid modulkörningar, stannat på rätt ställe bakom en buske och kunnat vänta till domedagen utan att bli sedd av stationspersonalen.ErikKuiper skrev: Jag vet att regeln på SMJ är annorlunda, men nu är vi inte på SMJ.
Men visst. En väl synlig stationsgränstavla (tillräckligt stor och helst så man även ser bakifrån att där är stationsgränsen) på plats där stationspersonalen ser en. Gärna för mig.
/Curt
Har faktiskt funderat på detta tidigare, när jag var liten och knallade runt på stationen i Ankarsrum där farmor och farfar bodde (båda arbetade vid järnvägen) så brukade det ringa en klocka när ett tåg var i ankommande! En sådan funktion vore lite kul och samtidigt praktiskt att ha när man är Tkl för ibland är det mycket att hålla reda på!
Om man inte har en riktig klocka så skulle man kunna spela in en riktigt på ett litet minne och låta den aktiveras av en spårledning utanför stationsgränsen!
Mvh. Eke
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Trafikspel H0
Fantastiskt bra förslag.UBJ skrev:Man kan ha en infartssignal som ständigt står på stopp! +
Sedan får man passera signalen efter instruktion från tågklareraren.
Ibland behöver tkl en liten påminnelse då han är stressad av en massa annat. Också tågklarerarna är människor .Qrt skrev:Jag har ibland, såväl på SMJ som vid modulkörningar, stannat på rätt ställe bakom en buske och kunnat vänta till domedagen utan att bli sedd av stationspersonalen.
/Erik
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 2014-01-18, 10:06
Re: Trafikspel H0
Om jag nu skulle återgå till trådens huvudrubrik "Planering DT 15"
Menar du Erik, att lokalgodstågen skall växla ut vagnar även till kunderna t ex cementfabriken eller bageriet om de nu har egna lastkajer?
Det kommer att ta lååång tid, går förstårs, men det gör klockan också. Det är ju inte helt vanligt att vagnarna som skall av, sitter längst bak, oftast är det vagn här och en vagn där man skall ha. Sånt sinkar. Dessutom är det en del växlande för att förbereda för påväxlinmg av de avgående vagnarna, vilken kan vara en intressant arbetsuppgift för Tkl.
Det ser naturligtvis lite udda ut av ha en T44 eller liknande som växellok på en liten station, men en gammal Ub, Z65 eller T21 eller var för inte en Br80??, oansenlig men fungerar. Hur skall vi på Bjä kunna fylla flisvagnarna vid sågen (en vagn åt gången) utan att ha en dragare?
Tycker, som du Erik, att flera lokallgodståg blir mera intressant. Skall bli trevligt att kolla upp hur det går.
Hälsningar
Hubert Österlund
Menar du Erik, att lokalgodstågen skall växla ut vagnar även till kunderna t ex cementfabriken eller bageriet om de nu har egna lastkajer?
Det kommer att ta lååång tid, går förstårs, men det gör klockan också. Det är ju inte helt vanligt att vagnarna som skall av, sitter längst bak, oftast är det vagn här och en vagn där man skall ha. Sånt sinkar. Dessutom är det en del växlande för att förbereda för påväxlinmg av de avgående vagnarna, vilken kan vara en intressant arbetsuppgift för Tkl.
Det ser naturligtvis lite udda ut av ha en T44 eller liknande som växellok på en liten station, men en gammal Ub, Z65 eller T21 eller var för inte en Br80??, oansenlig men fungerar. Hur skall vi på Bjä kunna fylla flisvagnarna vid sågen (en vagn åt gången) utan att ha en dragare?
Tycker, som du Erik, att flera lokallgodståg blir mera intressant. Skall bli trevligt att kolla upp hur det går.
Hälsningar
Hubert Österlund
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Trafikspel H0
Ja, och jag ser till att lokalgodstågen får låååång tid på sig. Det ska bli intressant att se hur det går.Hubert Österlund skrev:Menar du Erik, att lokalgodstågen skall växla ut vagnar även till kunderna t ex cementfabriken eller bageriet om de nu har egna lastkajer?
/Erik
Re: Trafikspel H0
En eloge till den/de som planerat trafikspelet för DT15, det ser riktigt bra ut
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Vagnsta, Dundret mm.