Hej,
jag har en liten fråga om strömupptagning.
Jag tänkte sätta belysning i några personvagnar.
Varje vagn har sin strömupptagning, MEN, jag tänkte eventuellt också koppla ihop vagnarnas matningar med varandra, via kopplingstrådar och mini-kontakter, för att erhålla en mindre risk för dålig strömupptagning. Jag har dessutom en ganska stor kondensator i varje vagn, mot mindre strömbortfall. (På "lågspänningssidan" av kopplingen.)
Skulle detta kunna ställa till problem för boostrar, eller annat, då man kopplar ihop rälerna över t.ex. en boosterövergång?
Det borde ju inte vara annorlunda än då ett långt lok gör samma sak, d.v.s. kopplar ihop rälerna vid en boosterövergång, eller missar jag något?
Ett persontåg med vagnar kan ju dock lätt bli runt en meter långt.
Mvh
Mathias
Strömupptagning över boostergräns?
Re: Strömupptagning över boostergräns?
Tilläggsfråga (också till dig Mathias): vilken kondensator kan man skaffa för att slippa ljusblink vid dålig mottagning? (Och hur ansluter man den elektriskt? Vet ungefär plus och minus så snällt om ni förklarar för "dummies")
- IngvarÖsterberg
Jag har mitt 80-talståg med separat strömupptagning på alla vagnar.
Har funkat bra hittills.
Hälsar Ingvar.
Har funkat bra hittills.
Hälsar Ingvar.
Hejsan.
Så länge boostrarna är i fas skall det inte hända något.
Vad som händer om det det blir kortis för den ena boostern samtidigt som ett tågsätt står på boostergränsen kan man ju undra?
MVH Thomas
Gävle
Vad som händer om det det blir kortis för den ena boostern samtidigt som ett tågsätt står på boostergränsen kan man ju undra?
MVH Thomas
Gävle
Om du har kondensator och strömupptagning i varje vagn så känns elektriska koppel lite overkill.
Dessutom låser du ju vagnarna till att behöva gå ihop. Med vanliga koppel, så kan man koppla till/från vagnar efter behag, t.ex. i ett trafikspel koppla till en sovvagn eller dela på tåget och låta olika delar gå till olika destinationer.
När det gäller boostergränsen så är det nog som Fredman skriver. Borde kunna dra med sig booster två om booster 1 blir kortsluten och vagn(arna) står över skarven.
/Lars
Dessutom låser du ju vagnarna till att behöva gå ihop. Med vanliga koppel, så kan man koppla till/från vagnar efter behag, t.ex. i ett trafikspel koppla till en sovvagn eller dela på tåget och låta olika delar gå till olika destinationer.
När det gäller boostergränsen så är det nog som Fredman skriver. Borde kunna dra med sig booster två om booster 1 blir kortsluten och vagn(arna) står över skarven.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Håller med Lars, sammankoppling av vagnar OCH kondensator är livrem och hängslen. Kondensator borde räcka långt...
Mest lämpliga är väl s.k. Back-up kondensatorer (länk till Elfa) men vanliga elektrolytkondensatorer borde också funka.
När det gäller Bosstergränser, kunde man inte märka ut dom (kanske redan görs) som i verkligheten där det finns kryss på kontaktledningsstolparna när kontaktledningen har sin "boostergräns". Mellan kryssen får man inte stanna med ett tåg (=lok hos förebilden) utan man får stanna framför eller bakom. I verkligheten har man samma fenomen om man stannar i en "boostergräns" men där tror jag man riskerar att ledningen brinner av...
Om man stannar med ett lok eller strömkopplade vagnar över en boostergräns så upphäver man ju själva iden med att ha den och det bör undvikas, en förebildslik "signalskylt" som fästs på modulkanten vore kanske något?
Funderade,
Anders Ö
Mest lämpliga är väl s.k. Back-up kondensatorer (länk till Elfa) men vanliga elektrolytkondensatorer borde också funka.
När det gäller Bosstergränser, kunde man inte märka ut dom (kanske redan görs) som i verkligheten där det finns kryss på kontaktledningsstolparna när kontaktledningen har sin "boostergräns". Mellan kryssen får man inte stanna med ett tåg (=lok hos förebilden) utan man får stanna framför eller bakom. I verkligheten har man samma fenomen om man stannar i en "boostergräns" men där tror jag man riskerar att ledningen brinner av...
Om man stannar med ett lok eller strömkopplade vagnar över en boostergräns så upphäver man ju själva iden med att ha den och det bör undvikas, en förebildslik "signalskylt" som fästs på modulkanten vore kanske något?
Funderade,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Tackar för svaren!
Jag tänkte att vid publik körning eventuellt ha detta och då kopplas det inte så mycket med vagnar.
@Toni
Jag har nästan samma lösning och har hämtat inspiration från denna toppenartikel i Modellrallaren:
http://www.modellrallaren.se/?p=91
som Håkan Y har skrivit.
Mvh
Mathias
Jag tänkte att vid publik körning eventuellt ha detta och då kopplas det inte så mycket med vagnar.
@Toni
Jag har nästan samma lösning och har hämtat inspiration från denna toppenartikel i Modellrallaren:
http://www.modellrallaren.se/?p=91
som Håkan Y har skrivit.
Mvh
Mathias
HejFredman skrev:Hejsan.
MVH Thomas
Gävle
På SMJ har detta varit ett problem den andra boostern löser också ut! Det räcker f.ö. med ett ensamt lok som står över, eller passerar skarven.
En lösning, i det fall man inte använder dator, år att ha ett 12V relä inuti en likriktarbrygga som sen känner av spänningsskillnaden mellan de två boosterområdena (kräver en pol gemensam, annars krävs varsitt relä med en lite mer komplicerad koppling). Relät kopplar i tillslaget läge bort en räl i spåret en tåglängd på ömse sidor av skarven md var sin kontakt (relät kan med fördel inuti likriktarbryggan parallellkopplas med en 12V summer). Lämpligen arrangeras en stopplykta vid dessa sträckors början som tänds av det aktiverade relät (som då bör vara 4-polligt).
Mvh Otto