LocoNet interface kort för processorer - Spänningsmatning?
LocoNet interface kort för processorer - Spänningsmatning?
I tråden om Arduino har vi påbörjat en sambeställning av själva kretskortet (ej med komponenter) med sista dag 2012-09-10.
Iden är att använda ett färdigt schema och bara låta tillverka kort, dvs minimalt med arbete.
Efter lite funderande har jag kommit på att detta kort kräver matning från processorkortet, dvs det matas inte via LocoNet, vilket ibland är bra, ibland mindre bra.
Ville bara göra er uppmärksamma på att så är fallet, och att en liten omkonstruktion kan behövas före vi beställer några kort.
Det finns fortfarande möjlighet att beställa kort.
Och hur bör matningen ske? via LocoNet eller inte?
/Lars
Edit: Korrigerat datumet
Iden är att använda ett färdigt schema och bara låta tillverka kort, dvs minimalt med arbete.
Efter lite funderande har jag kommit på att detta kort kräver matning från processorkortet, dvs det matas inte via LocoNet, vilket ibland är bra, ibland mindre bra.
Ville bara göra er uppmärksamma på att så är fallet, och att en liten omkonstruktion kan behövas före vi beställer några kort.
Det finns fortfarande möjlighet att beställa kort.
Och hur bör matningen ske? via LocoNet eller inte?
/Lars
Edit: Korrigerat datumet
Senast redigerad av 2 LLJ, redigerad totalt 2012 gång.
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Re: LocoNet interface kort för processorer - Spänningsmatnin
Den som väntar på något gott...LLJ skrev:I tråden om Arduino har vi påbörjat en sambeställning av själva kretskortet (ej med komponenter) med sista dag 2013-09-10.
/Lars

Det kanske blev fel år.
MVH Jonas
Är alternativen att låta det vara som det är eller att konstruera om kortet så att även Arduino-kortet får sin matning från LocoNet?
Det är klart önskvärt att både LocoNet-kortet och Arduino-kortet kan matas från LocoNet. Helst med en bygel så att man kan konfigurera om kortet efter behov.
Mvh Daniel
Det är klart önskvärt att både LocoNet-kortet och Arduino-kortet kan matas från LocoNet. Helst med en bygel så att man kan konfigurera om kortet efter behov.
Mvh Daniel
Tack Jonas, har korrigerat datumet.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
@Daniel: Inte så mycket som behöver ändras (tror jag).
Enligt specarna för Arduino, så skall den helst inte matas med mer än 12V på spänningsingången pga överhettning.
Då man inte kan vara säker att LocoNet inte överstiger 12V, behövs en spänningsstabb på säg 9V. (Arduino skall ha 7-12V).
Om det sedan funkar med att ta 12V från pinne 1 och 6 från LocoNet och mata Arduino kortet via spänningsstabben, som i sin tur får mata upp 5V till komponeterna på LocoNetinterfacet återstår att se.
Någon som har synpunkter?
/Lars
Enligt specarna för Arduino, så skall den helst inte matas med mer än 12V på spänningsingången pga överhettning.
Då man inte kan vara säker att LocoNet inte överstiger 12V, behövs en spänningsstabb på säg 9V. (Arduino skall ha 7-12V).
Om det sedan funkar med att ta 12V från pinne 1 och 6 från LocoNet och mata Arduino kortet via spänningsstabben, som i sin tur får mata upp 5V till komponeterna på LocoNetinterfacet återstår att se.
Någon som har synpunkter?
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Om du testar det praktiskt innan beställning av korten och det visar sig fungera så har jag inga synpunkter, förutsatt att man enkelt kan koppla bort det, t ex med en bygel.
Hur matar LocoNet-kortet i så fall Arduino-kortet? Genom en av de befintliga anslutningarna på Arduino-kortet eller separat sladd från LocoNet-kortet till Arduino-kortet?
Mvh Daniel
Hur matar LocoNet-kortet i så fall Arduino-kortet? Genom en av de befintliga anslutningarna på Arduino-kortet eller separat sladd från LocoNet-kortet till Arduino-kortet?
Mvh Daniel
Hur mycket ström drar korten? Är det minusjordad eller frisvävande spänningsingång?LLJ skrev:Någon som har synpunkter?
//Johnny
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Notera att en "breadboard" är ett experimentkort, det är nog inte avsett att användas i en riktig applikation...
Vad jag direkt syftar på är det du lyter här, vilken strömförbrukning har kortet? Det är nog inte gjort för att vara snålt, eftersom det är en experiment uppkoppling så är det inga problem att speca att man ska ha "tillräckligt" med ström, dvs "tills det funkar"...
Någonstans ar jag för mig att det har sagts man kan lasta LocoNet med max 200 mA. Kan det räcka till 3-5 st kort? Använder man kortet till lysdioder så är det väl 10-15 mA/st bara där...
Jag har dålig koll, kastar bara upp något som man nog bör kika på, annars får vi börja fixa med "matningar" här och där OM man nu väljer att mata via LocoNet. Jag misstänker att det är inte tänkt att matas från LocoNet. men som sagt, Liiiite dåligt påläst är jag...
Hälsar,
Anders Ö
Vad jag direkt syftar på är det du lyter här, vilken strömförbrukning har kortet? Det är nog inte gjort för att vara snålt, eftersom det är en experiment uppkoppling så är det inga problem att speca att man ska ha "tillräckligt" med ström, dvs "tills det funkar"...
Någonstans ar jag för mig att det har sagts man kan lasta LocoNet med max 200 mA. Kan det räcka till 3-5 st kort? Använder man kortet till lysdioder så är det väl 10-15 mA/st bara där...
Jag har dålig koll, kastar bara upp något som man nog bör kika på, annars får vi börja fixa med "matningar" här och där OM man nu väljer att mata via LocoNet. Jag misstänker att det är inte tänkt att matas från LocoNet. men som sagt, Liiiite dåligt påläst är jag...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Kopplar man enligt FREMO, med booster och strömbegränsarkort, så kan varje gren ut från kortet mata 500mA, dvs det går att ha mer än 200mA.
Annars är det vad bostern/centralen matar ut som avgör.
För signaler och växlar så bör man ha ett eget LocoNet då trafiken på handtagsbussen är ganska intensiv som den är.
/Lars
Annars är det vad bostern/centralen matar ut som avgör.
För signaler och växlar så bör man ha ett eget LocoNet då trafiken på handtagsbussen är ganska intensiv som den är.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam