I Rendsburg försökte jag skicka en vagn till Tyskland men den hamnade i Norge.
När kom RIV märkningen på svenska vagnar?
Vad gäller för att en svensk vagn skall kunna skickas runt i Europa?
Olika förutsättningar före och efter UIC märkningen?
MVH Thomas
Svenska vaganar på utlandsresa?
Re: Svenska vaganar på utlandsresa?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Svenska vaganar på utlandsresa?
Hej!
Efter 1892 har svenska vagnar gått på kontinenten.
Att en vagn är "RIV:ad" betyder bara att den uppfyller vissa kriterier. Av RIV-märkningen framgår om vagnen får gå i utlandstrafik eller bara i nationell trafik.
Tyvärr är det inte ovanligt att vagnar kommer fel, både i modell och i verkligheten...
Efter 1892 har svenska vagnar gått på kontinenten.
Att en vagn är "RIV:ad" betyder bara att den uppfyller vissa kriterier. Av RIV-märkningen framgår om vagnen får gå i utlandstrafik eller bara i nationell trafik.
Tyvärr är det inte ovanligt att vagnar kommer fel, både i modell och i verkligheten...
Urban "Södra Station" Johansson
Re: Svenska vaganar på utlandsresa?
Det fanns ju också förr ett litet "T inom ram"-märke på godsvagnar placerat på långsidorna eller långbalkarna. Enligt "SJ Godsvagnar 1936" betydde det: "Transitvagn, d.v.s. vagn som utan undersökning av trvärprofilen får- med vissa undantag- övergå på de för internationell trafik öppnade linjerna."
PLj
PLj