Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FredrikB

Re: Linjeblockering

Inlägg av FredrikB »

Frågan "Vilken hårdvara" verkar hålla på att ordna sig i annan tråd, så jag skulle vilja gå tillbaka till lite mer praktiska driftfrågor.

Är det den allmänna meningen att vi åtminstone inledningsvis kan nöja oss med att köra linjeblockering utan fjärrblockering, d.v.s. att TAM fortfarande sköts per telefon mellan stationerna och att linjeblockeringens uppgift blir att hålla avståndet mellan på varandra följande tåg och att förhindra att någon kör ut på linjen i motsatt riktning?

Jag funderar även en del på installation och konfiguration, och skulle helst se att vi åtminstone för de enklare fallen kan få till ett konfigurationsförfarande som inte kräver PC-verktyg. Synpunkter?

Om någon av er har praktiska erfarenheter av vad som fungerat och inte fungerat på tidigare körningar, så får ni gärna lufta dem här.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Här tror och tycker jag att man kan kika på förebilden vid någon lämplig tidpunkt i tiden, det känns som vi borde följa det...? Jag vet inte hur det funkar så jag kan väl egentligen inte svara...

Men vad jag ser som mest intressant med ett "signalsystem" är att ha det som "innan ATC". Ett signalsystem ska visa "status" på spåret framför tåget. Det är förarens uppgift att följa signalbilderna och vidta lämpliga åtgärder, ingen "tågpåverkan" alltså.

Jag håller alltså med dig om det "första steget"...

Om konfigurationen ska ske med PC så känner jag att det blir för komplicerat... Min "mall" som jag haft som tankemodell för "signalering" är ett gammalt system som beskrevs i Model Railroader för 20 år sedan, "Absolute Permissive Block Signals" tror jag det hette. Det var ganska enkel logik som gjorde att man kunde kaskadkoppla signalmoduler och få rätt visning på dom hela vägen. Genom att använda olika "ingångar" så kunde man fixa signalbilder för sidospår, grenspår m.m.

Det går ju att göra helt utan LocoNet...

Jag skulle vilja föreslå att vi "tillsätter en kommitte" som kan utreda frågan och återkomma med förslag på hantering och lämplig hårdvara. Kika även på det arbnete som finns på "efterföljaren" till LocoNet som NMRA hade på gång, där var programmering med en "Gold" knapp inlagt för att få en enkelhet i systemet. Nu minns jag lite halvdassigt men där kanske finns något som gör att man enkelt kan "lära" signalsystemet hur det ska fungera...

Några lösa inkast från,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
FredrikB

Inlägg av FredrikB »

kasoe skrev:Min "mall" som jag haft som tankemodell för "signalering" är ett gammalt system som beskrevs i Model Railroader för 20 år sedan, "Absolute Permissive Block Signals" tror jag det hette.
Är det den här du tänker på?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Nej, den var äldre, betydligt äldre... ;)

Ska kika mer senare (hoppas det blir av... ;) ), men det var ju en avbildning av "förebilden" som var målet och jag antar att denna är "liknande"...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Nicke

Inlägg av Nicke »

De norska Fremokillarna har en "Togmelder" som är enkel och delvis ersätter TAM.
En kombination med lite signaler vore väl intressant.

Jag är lite allergisk mot signaler som bara visar om spårstumpen framför är ledig, bara för att den för tillfället är tom innebär det ju inte att det bara är att köra, Tkl på framförvarande station kan ju fått klartecken för ett tåg som kommer mot mig, men som inte lämnat station än.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag har skrivit ihop ett litet utkast till standard som bygger på enkla enheter (Arduino, Propeller, m.fl.) samt någon buss (förslagsvis LocoNet). Utkastet är ett hafsverk och jag är lite trött så jag har nog missat en del...

Mvh Daniel
Bilagor
Linjeblockering Modulsyd.docx
(17.86 KiB) Nerladdad 177 gånger
Linjeblockering Modulsyd.pdf
(291.33 KiB) Nerladdad 202 gånger
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Att använda ordet modul är lite olyckligt då det kan misstas för det vi normalt kallar för modul, dvs en bit bana.

Måste man ha en "ställverksbox"(modul) i var ände av en genomfartsstation?
Är det mastern som styr alla andra enheter på linjen, dvs om ställverket i B vill ändra riktning, anropar det ställverket i A (master) som sedan skickar kommandon till alla mellanboxar?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Det går att ändra beteckningarna, bara man kommer på något bättre.

En station kan vara bevakad, obevakad eller stängd. En bevakad station (med tågklarerare) är aldrig en del av linjen. En obevakad station är del av linjen och normalt visar infartssignalerna grönt i båda riktningarna samtidigt. En stängd station tillåter inga tågrörelser.Ett exempel var Växjö nattetid innan Växjö blev fjärrstyrd från Malmö.

Alltså, en obevakad station behöver ingen modul alls, den utgör en del av en blocksträcka.

Det enklaste är nog om varje moduls ID-nummer används som "växelnummer". Om blocksträcka 10 har blivit belagd så skickar spårledningsmodulen kommandot "växel 10 omlagd till kurvläge" och när blocksträckan inte är belagd så skickar spårledningsmodulen kommandot "växel 10 omlagd till rakläge". Signalmodulerna lyssnar på sina grannar och uppdaterar därefter (dvs signalmodul 11 lyssnar på spårledningsmodulerna 10 och 12). För att ändra körriktning samt att ställa infarts- och utfartssignalerna till Kör krävs ett aktivt ingripande av tågklarerare vid en av stationerna och detta hanterar mastern.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Alla enheter kan ju lyssna samtidigt om man använder t ex LocoNet-bussen så om mastern säger till sista enheten att ändra blockriktning så hör alla andra det och kan agera därefter.

Mvh Daniel
AndersB

Inlägg av AndersB »

Men alltså...

Jag kan inte se att det ska behövas någon ny standard eller kommité eller vad som helst.
Det finns redan kort som fixar alltihop!
Ska det tas fram fler kort så borde dom lämpligen kunna fungera med andra LocoNet-kort!

En funktion på ett kort har en adress i samma rymd som t.ex. växlar.
Vid en förändring av en signal eller växel så skickas ett loconet-statusmeddelande ut.
En funktion på kortet kan sättas till att bero på en annan funktions status.
Så kan t.ex. en signal sättas att visa "kör 40" om en växel ligger åt sidan etc.

Lätt förenklat:
Har man en linjemodul med en signal så får den en adress som den sen alltid har.
Inför en körning så ser jag att min linjesignalmodul ska placeras före stationX. I mina förberedelser för körningen så lägger jag in beroendet till den/de adresser som stationX publicerat.
När jag kommer till körningen så är det bara att plugga in min linjesignalmodul på det loconet som ska användas - ett separat eller t.o.m. det normala (vid liten körning) - klart att köra.

Dom kort som Fredrik valt till Kristineberg tror jag klarar ovanstående och de kort jag har till Klågerup gör det.

Vill man ha ställverk på datorn så klarar programmen rakt av att visa och/eller styra dessa funktioner.
Vill man ha fasta ställverk så klarar t.ex. CML's ställverkskort m.fl. direkt detta.

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"