Markisolerskiva

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
kasoe

Re: Markisolerskiva

Inlägg av kasoe »

Den som inte litar på oss kan ju läsa här tex, eller söka på cellplast och brandfarligt.
http://brandfritt.se/isolera-sommarstug ... cellplast/

Frigolit är ett gammalt varumärke så det är lika galet att kalla cellplasten för Frigolit som att säga att 3r-rallarna kör Märklin.

Självfallet ska man följa standardens krav när det gäller kablarnas dimensioner och övriga elkrav (liksom alla andra krav).

Mvh UB
Bra, vi tar oss framåt! :)

Ta det inte som att jag inte litar på dig (er?), frigoliten (som jag envisas med att kalla det) är brandfarligt och i mina sökningar låg det som "Brandklass 3" (högsta klassen) vilket innebär att det inte får användas öppet utan ska vara inneslutet i dött material som gips eller betong, typiskt markisolerande skikt under en gjuten bottenplatta.

Man kan kontra med att enligt dagens regler ska det vara ett isolationsavstånd till murstockar och brännbart material (träreglar)på vad jag har för mig är 10 cm där det bara får förekomma dött material (plåtreglar, stenull och gips). Men alla som har ett gammalt hus vet att där ligger bärande balkar av trä inmurade i fack i skorstenen och murstocken har ibland en skiva masonite över sig så man kan tapetsera den. Detta anses idag som en "brandrisk" vid nybyggnation.
Av samma anledning som för våra moduler, det är en icke konstruktiv ide att över en natt förbjuda detta byggsätt helt och kräva att alla ska bygga om sina hus (eller moduler) för att kunna fortsätta bo i dom (eller vara med på träffar).

Så det jag är ute efter är en sansning, kräv inte ett totalförbud men ge ut en räcka rekommendationer som gör att problemet, om sådant anses finnas, kan hanteras. Förbjud möjligen enstaka dåliga idéer och kräv ombyggnation efter det.
Men att någon inte får vara med på en träff eller kräva att någon ska bygga om en modul som har frigolit på "säkert avstånd" från räls/el eller inkapslat mellan plywood känns som en överreaktion...

Om det inte har varit tydligt innan så är det när man börjar gapa "totalförbud" som jag reagerar, inte när man föreslår bättre material eller rekommenderar någon att undvika en lösning som man vet är "obra"...
Detta är ändå en konsekvens av ett annat fel, så tolkar jag det, och så länge ingen redovisar vad man kom fram till i det fall som ständigt hänvisas till så anser jag att med sunt förnuft så kan man ändå använda "frigoilt" i landskapsbygge...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

felet är när folk tycker att man först ska eliminera en oändlig lång kedja med många teknikfaror först/istället när problemet är enkelt, "det finns extremt bättre alternativ matetial"

eller att trots att vi haft detta på ALLA SÄTT BÄTTRE materialet markskiva folk fortsätter prata om att man visst kan använda den livsfarliga frigoliten om man bara tänker sig för och vidtar 17 andra försiktighetsåtgärder

ingen gör heller någon kommentarer i någon byggtråd där byggare säger dom börjar eller använder frigolitskiten

då måste man börja prata klarspråk och kräva förbud :-(
mvh /peterc
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Men Peter, du anser alltså på allvar att man inte behöver lägga energi på vad som orsakar urspårningar och kortslutningar som alstrar brand så länge man undviker materialet som brinner bäst?

Där får vi nog ta en "agree to disagree"...

Återigen, jag förespråkar INTE att man ska hålla fast vid dåliga och ibland farliga material bara för att det inte är uttryckligen förbjudet. Jag rekommenderar markisoleringsskiva varje gång, men jag vet också vad det innebär att få fatt i den i vår ände av landet. För mig blir det lite som att förbjuda "dåliga beslut" vid modulbygge och det blir komplicerat...

Vi får väl ta upp detta inom N-skalegruppen och se hur de ser på saken, jag har planerat använda frigolit för landskapsprofiler i kanterna på mina nästa moduler och där finns ingen fara som jag kan se det. Om ett lok spårar ur och rullar UPP för en sluttning och ändå har så mycket energi i sig så det kan starta en brand utan kontakt med spåret och någon ström, då kommer jag bli rejält överraskad...

Jag tycker och kommer att fortsätta tycka att totalförbud är fel väg, men om det hamnar i någon standard eller rekommendation så gör jag självklart vad jag kan för att följa det även om jag inte håller med.

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

Rätt material på rätt plats är en bra ledstång... Givetvis skall vi belysa risker men inte heller överdriva, cellplast/Frigolit är brandfarligt men det självantänder inte, använder man det förståndigt mellan lager av trä eller under landskapet ser jag ingen fara överhuvudtaget.

Jag har använt cellplast i Sandwich-konstruktion, frigoliten uppgift är att fylla tomrummet för att slippa resonans.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"