Markisolerskiva

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
kasoe

Re: Markisolerskiva

Inlägg av kasoe »

Jag misstänker att Anders kan köpa markisoleringskivor med ungefär samma tidsåtgång som en Stockholmsbo, kanske någon mil längre att köra men vi sitter å andra sidan i köerna för det mesta.
Tja, när jag sökte så började jag hemma, i Habo, men där fanns inget, så jag åkte in till stan och besökte en rad bygghandlare där, men ingen hade det jag sökte så på den sista, Beijers fanns den men då endast i hel bal. Så Jo, jag gjorde mer än en halvhjärtad insats, orsaken var att jag ville prova materialet så frigolit var egentligen inget alternativ just då...

Och jag tycker Odd J har lagt det på den nivå det bör hållas. Det finns några som har något emot Frigolit, de har uttalat detta och det är upp till var och en att använda den informationen som de önskar. Precis som allt annat inom hobbyn, 2R vs 3R? LocoNet vs XpressNet? Fremo vs MMM? osv.

Däremot så finns fortfarande en hel del obesvarade frågor där man faktiskt kanske bör kika mer på om det går att göra något, främst tänker jag på strömbegränsning och en test av hur den faktiskt fungerar över en uppställning (hela) inför en körning...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Men.....tänk om dom här exemplen ovan skulle samverka? Vad händer då?
Ponera att två boosterdistrikt bredvid varandra blir sammankopplade av misstag, det upptäcks inte eftersom boostrarna är rätt fasade och funkar fint!
Ponera att det blir lite lagom kortis någonstans t.ex ett fordon står lite illa i en växel så att det blir kortis, ponera att det är ett stycke från boostrarna eftersom boosterområdet blev lite för långt så att ingen av boostrarna inte löser ut eftersom det är tillräckligt med resistans i alla skarvar så att boostrarna ser det som en normal hög belastning och därför kan mata ut sina 5A var ut till kortslutningsstället där naturligtvis den lilla tunna leksakssladden matar växelns spårkors där kortisen finns och 2 x 5A kanske den lilla sladden inte tål utan att bli ganska varm där den går rakt igenom banunderbyggnaden av frigolit och vi sitter och äter galamiddagen en timme med banan utan uppsikt och med strömmen på!
10A genom en 0,10mm² kabel som är dragen genom en frigolitbanvall under någon timmes tid skulle nog kunna vara en katastrof tror jag!
Det hände mycket sedan jag lade började skriva mitt inlägg... Eke summerar det ganska bra, läs citatet ovan som är en möjlig händelseutveckling för att det skulle kunna brinna. Om ni har läst ovanstående, är det då någon som får för sig att grundorsaken är att man har använt frigolit i modulen? Innan frigoliten börjar brinna så har det begåtts en lång rad missar som vi redan idag känner till:

- ...boosterdistrikt ... blir sammankopplade av misstag...
- ...kortis någonstans...
- ...boosterområdet blev lite för långt...
- ...tillräckligt [=för hög] med resistans i alla skarvar...
- ...lilla tunna leksakssladden...
- ...banan utan uppsikt och med strömmen på...

Jag har svårt att se att det är frigoliten man ska angripa i första hand... Var och en av dessa listade brister kan sluta i en annan sorts incident än brand i frigolit och bör förebyggas av en lång rad andra anledningar. Det finns en rad kontroller och tumregler som kan anammas ur listan ovan som bör hindra uppkomsten av brand i frigolit, att förbjuda frigolit är en av dom, men det är sista steget i kedjan och bör angripas när alla andra är på plats... (tycker jag)

Det kommer alltid att gå att sätta upp händelsekedjor som slutar i katastrof men genom att angripa de delar som går att förebygga så kan man minska sannolikheten för att den katastrofen händer. Ju fler man förbygger ju mindre blir sannolikheten att det går åt fanders. Och krasst kan man också slå fast att även om man till 100% säkrar ett förutsett händelseförlopp så kommer katastrofen att inträffa på grund av något man inte förutsåg...

Det känns dock som alla är ganska överens så detta är kanske en spark i en öppen dörr, ingen spark heller utan mer en "putt"... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
UBJ

Inlägg av UBJ »

Vi ska alla vara väldigt tacksamma för att Anders Ö inte är säkerhetsansvarig.
Jag tror att ingen som sett hur det ser ut efter en brand i ett cellplastlandskap skulle ha något emot ett förbud.

Eftersom en del vägrar inse riskerna med cellplast så är jag för ett totalförbud.
Bättre att vi pekar med hela handen nu än hamnar i en situation där vi har stora moduler byggda med cellplast.
Jag trodde för övrigt att vi hade kommit bort från cellplasten för länge sedan men tydligen inte.

Mvh Urban B
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Vi ska alla vara väldigt tacksamma för att Anders Ö inte är säkerhetsansvarig.
Jag inräknad! ;)

Men UBJ, kan du inte berätta om de orsaker som ledde fram till det som hände på MJ-hobby så jag och andra med mig kan få dra (enligt dig) korrekta slutsatser? Att raljera över våra åsikter funkar uppenbarligen, men kom inte och dra till med något som vi inte har varken sett eller varit med om och dräm till med "totalförbud".

Hjälp oss förstå dina argument istället...

Och du ska ju inte inbilla dig att jag redan som barn tog reda på hur bra frigolit brann, INNAN det var farligt... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Med Olles försök till sansning så kan jag tillägga att jag inte på något sätt förespråkar 100% användning av frigolit i moduler, jag kan också tänka mig vissa restriktioner, men jag ser inte att ett totalförbud är en lösning som gagnar någon, möjligen bygghandeln...

För egen del så bygger jag helst på traditionellt sätt med metoder som "kycklingnät och gipspapper", spårunderlag och fästen för växelmotorer m.m. är i plywood, gärna uppemot 10 mm tjock. Däremot så har jag planer på att bygga upp modulens ytterkanter (landskapskonturer) och möjligen några "landskapsspant" i ca 3-5 cm tjock frigolit som jag kan skära ut med värmetråd. Det innebär att frigoliten hamnar 5-20 cm från spåret och att spår och elkoppling sker enbart mot plywood.

Jag kan inte se annat än att det är en ganska sund uppbyggnad av en modul, men om förbudsivrarna får sin vilja igenom så är det uteslutet. Och som nu även Olle bekräftar, det är inte lika lätt att hitta "lagligt material" i Jönköping, men visst går det...

Och jag är fortsatt förvånad över att man ivrar starkt för att förbjuda material som brinner med förödande resultat men inte vill bidra till åtgärder som förhindrar källan, dvs uppkomsten av brand och öppen låga till följd av kortslutning/urspårning... Det verkar i resonemangen vara helt OK att det börjar brinna, bara materialet kring elden inte är brandfarligt... Och det är där jag inte håller med...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

plj skrev:Vilken typ av skydd sitter i boostrarna? Är det riktiga kortslutningsskydd som löser direkt vid en ström som överstiger märkströmmen, t.ex 3 A, eller är det termiska skydd som tillåter strömmen att under viss tid överstiga märkströmmen? j
Det är mätande skydd som löser snabbt och noggrant på inställt värde, dvs ingen inverttidkarkteristik. Om skyddet löser ut som det skall så har jag svårt att se att det skulle kunna leda till någon skadlig uppvärmning.

Dock finns det situationer där skydden inte löser ut. Det finns också situationer där skyddet löser ut, kopplar in en tid, löser ut, kopplar in osv. I dessa fall kan det mycket väl tänkas att en tunn droppledning förlagd i ett värmeisolerande material skulle kunna uppnå en alltför hög temperatur.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Kontakt:

Inlägg av RobertKlarén »

RobertKlarén skrev:Hej

Någon som har en 30mm markskiva (blå eller rosa) att sälja? Jag ska experimentera lite med underlaget till min hemmabana men också för framtida moduler. Hade tänkt mig att lägga skivan mellan 3mm plyfa och på så sätt få en oslagbar kombination av stabilitet och lättvikthet.

//Robert
Hej igen

Vill bara påminna om ursprunget till denna 6 sidor långa tråd som utvecklades till en eldfängd och explosiv debatt.

Som synes har jag för avsikt att använda cellplast mellan två plyfa skivor. Dessa plywoodskivors primära syfte är att ge stabilitet för växel och rälsmontage men också, vilket jag blivit påmind om, brandsäkerheten. Med isolerad ledning genom cellplasten torde man ha raderat risken för brand.

Frågan är då om herrar med erfarenhet kan upplysa mig om huruvida 30mm cellplast mellan dessa två plyfaskivor ger tillräcklig stabilitet (jag tror dock att jag går upp på 5mm plywood)? En annan fråga är hur pinnen mellan motor och växeltunga fungerar med 40mm avstånd.

Primärt har jag tänkt att använda metoden på hemmabanan. Då denna ska sitta på konsoler vill jag minimera vikten så långt möjligt.

mvh
Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
Bo Andersson

Inlägg av Bo Andersson »

Var och en äro salig på sin egen tro och vana samt uppfattning.

Själv är jag glad i Jackofoam,s golvskiva den är falsad, men endast 20mm tjock, alltså lätt att skära i.
Så det är bara att laminera om man vill bygga på höjden.
Limma dessa går alldeles utmärkt med olika typer av akrylfog, finns även lim för cellplast, men dyrare alternativ.
Fördelar med akryl är att denna inte blir ett skikt som blir hårt som glas, utan har en dämpningseffekt då denna är seg och elastisk.

Finns även syll underlag att köpa för ytterligare dämpning om man nu ska beställa materialet.
Dessa tunna golvskivor får beställas, finns inte som lagervara, kostnad ca 14-1700kr för en bal, men denna innehåller många kvm.
Beijer kan man beställa denna produkt.

Boostrar kan jag inget om, men tror naturligtvis att de har överbelastningsskydd.
Troligaste orsaken kan jag tänka mig för klen area på matarkablar.
Detta har diskuterats i många inlägg i olika fora.

Brukar själv tänka att jag matar ut ex antal volt vid centralens början, och då vill jag ha samma volt antal 20meter bort, detta innebär att strömmen ska kunna hålla denna förmåga i 40meter ToR.
Då hamnar man snart i en ganska stor area på kabeln, ca 2.5 - 4mm2, och till själva spåren används vanlig area 0.18mm2.

Håller man slaviskt på detta så har man ingen resistans som skapar en värmekabel, och i värsta fall kortsluter så att den kan bli en brand.

Och till den medlem som förespråkar totalförbud med frigolit, borde istället se till att förespråka rätt uppbyggnad på hela modulen och inte ta och välja ut en produkt.

Att aldrig tumma på kabelarean är en måste, då är mycket löst.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Länk till Jackofoam.

Syllunderlag.
http://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-underlag
Markskivor.
http://www.jackon.se/produkter-bygg/jackofoam
Arne Ivan

Inlägg av Arne Ivan »

Bo Andersson skrev: Själv är jag glad i Jackofoam,s golvskiva den är falsad, men endast 20mm tjock, alltså lätt att skära i.
Så det är bara att laminera om man vill bygga på höjden.
Limma dessa går alldeles utmärkt med olika typer av akrylfog, finns även lim för cellplast, men dyrare alternativ.
Fördelar med akryl är att denna inte blir ett skikt som blir hårt som glas, utan har en dämpningseffekt då denna är seg och elastisk.

Att aldrig tumma på kabelarean är en måste, då är mycket löst.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Bra skrivet Bo.. Kan man limma med latexfog, jag har läst nånstans att den också är elastisk?

Och kabelarean, bra att ta med länken.

Byggmax säljer skivor styckevis, dom första jag köpte var vita, dom senare blå.
Men dom vita hade inte frigolit-struktur.
Jag ska prov-elda dom lite.. Återkommer.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
Bo Andersson

Inlägg av Bo Andersson »

Akryl kontra Latex är istort sak samma, kan skilja med hur mycket latex som finns i patronen, då latex är en pigmentfyllnad.
Finns mycket bra som vi använder på jobb som heter wall fill, är tunn och smidig men ganska dyr.
Hornbach säljer akryl/latex för 7.50kr/tuben, och fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.
Vet inte om det står bäst före datum, men detta kan man kolla upp.

De vita skivorna är inte detsamma som de blåa och rosa, men ej heller som frigolit.
Om ni är ett par stycken som slår er ihop så beställ en bal jackofoam.

Att provelda tycker jag inte ger mer klarhet i det som förespråkas.

Jag skrev inte i föregående inlägg att jag själv hade varit med om en rejäl kortslutning av min egen dumhet.
Fick i allafall 32amp rätt ut i mina kablar, så mer än så behöver inte sägas vad som hände på en nanosekund.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"