Markisolerskiva

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Bo Andersson

Re: Markisolerskiva

Inlägg av Bo Andersson »

?[/quote]
Vad ditt datablad handlade om vet jag inte.
Men det har pratats tidigare i forum hur mycket snabbare skivor av frigolit-typ brinner.
Om just du har rätt eller inte om att brandfarligheten är lika är helt ointressant.
[/quote]

Databladet kanske får andra att förstå budskapet.

Även det jag påpekar kan ha betydelse.

Vi har naturligtvis olika uppfattningar om vad som blir till överdrift i det hela.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

MickeC skrev:Jag hävdar fortfarande att rätt använt är det ingen fara att använda cellplast/ Frigolit i varken moduler ellr på hemmabanan. Sen behöver man tänka efter i bland, sätter man ett MMM-kortsluningsskydd (lampa) under modulen bör ju inte den ligga för nära, varken cellplast eller annat brännbart.
Kan du förtydliga "rätt använt"? Jag ifrågasätter inte, utan undrar hur man ska göra rätt för att undvika problem.

Jag har en kompis som är brandman och han ser ingen större risk med vit cellplast. Men det brann väl en gång på MJ-hobbyexperten om jag inte minns fel?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

jo det brann på mjhobby och blev blixtsnabbt höga lågor och massor av svart rök .. av vitt cellplast .. och från ett vält lok som kortslöt

det handlar inte om rätt användning utan att fel kan inträffa OCH det finns bättre material till nästan samma pris
mvh /peterc
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Mao, finns det brandsläckare utställd(a) längs banan? Kan vara extra viktigt vid publik körning att snabbt få stopp på en brand.

En annan relaterad sak är att göra kortslutningsprov på varje boostersektion, så långt från boosterns inkopplingsställe som möjligt.
Om det tar för lång tid, eller inte löser ut alls, då finns ökad fara i form av värmebildning vid kortslutningspunkten, som kan leda till brand om det får pågå länge utan att strömmen bryts.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

pcederstrand skrev:jo det brann på mjhobby och blev blixtsnabbt höga lågor och massor av svart rök .. av vitt cellplast .. och från ett vält lok som kortslöt

det handlar inte om rätt användning utan att fel kan inträffa OCH det finns bättre material till nästan samma pris
Hur var den modulen byggt för att tända cellplasten?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ

Brandrisk vid modulkörning. Var Markisolerskiva

Inlägg av LLJ »

Kortslutningsprov bör ske vid samtliga träffar, oavsett storlek.

Att använda bromsljuslampor vid växlarna för att förhindra att boostern löser ut har bara motsatt effekt i detta fallet: strömmen fortsätter att flyta i kortslutningspunkten och värme alstras och kan ge skada på rullande materiel (har hänt vid minst ett tillfälle) och i förlängningen brand.
En bättre lösning är många boostrar (en per trafikplats), som inte är så kraftiga (max 3A), och inga bromsljuslampor. Blir det kortis, så löser boostern för just den trafikplatsen ut medans övriga kan fortsätta att köra.

Just värmeutveckling i samband med en långvarig kortslutning, som inte upptäcks, tror jag är det som har störst chans att ge upphov till brand.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

jo det brann på mjhobby och blev blixtsnabbt höga lågor och massor av svart rök .. av vitt cellplast .. och från ett vält lok som kortslöt
Sans, det handlar om rätt användning, inte bara men till stor del, och inte av frigoliten som orsak utan av förebyggande åtgärder som kortslutningsskydd, kablagearea och andra parametrar som gör att man förhindrar olyckor som denna.
På en ModulSyd-körning hände en gång att ett tåg som till synes var oadresserat plötsligt for iväg och åkte i golvet, jag har aldrig hört någon få för sig att vi ska förbjuda digitalsystem eller krav på att modulerna ska stå på golvet på grund av det. Däremot så gjorde man en rad åtgärder för att förbygga att detta skulle hända igen, det måste vara rätt angreppssätt även här.

Istället för att angripa det som tog eld på MJ-hobby så vore det intressant att veta vilka andra förhållanden som också gällde när det hände. Varför välte loket? spårläge? stötar mot moduler? skräp på bana? Varför slog inte systemet av? Hur hanterades det när det väl hände? Hade tåget en förare som hade det under uppsikt? Hur släcktes branden? osv.

Jag RC-flyger ibland, där får man emellanåt göra haveriundersökningar. Många gånger är det "mänskliga faktorn" men då och då händer det något oförklarligt och man får jobba för att hitta orsaken, men att sluta flyga med modellerna för att de kan gå sönder eller skada någon/något om de störtar är ingen bra lösning, köra dom på marken blir inte samma sak. Nej, man får utreda och förebygga, oftast väl medveten om att det ändå kommer hända något igen. Det är enda chansen att hålla på med den hobbyn.
Även om jämförelsen haltar i flera avseenden så tycker jag ändå att utreda och förebygga vore det mest givande, inte förbjuda det som till följd av andra omständigheter råkade ställa till med branden (självantändning är inte en egenskap hos frigolit).
Någonstans måste man också vara medveten om att då och då händer det en olycka, kan en sådan skjutas upp så långt det går och hanteras när den väl händer så kan man ta med det i beräkningen också, sometimes shit happens helt enkelt...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev:
Sans, det handlar om rätt användning, inte bara men till stor del, och inte av frigoliten som orsak utan av förebyggande åtgärder som kortslutningsskydd, kablagearea och andra parametrar som gör att man förhindrar olyckor som denna.
På en ModulSyd-körning hände en gång att ett tåg som till synes var oadresserat plötsligt for iväg och åkte i golvet, jag har aldrig hört någon få för sig att vi ska förbjuda digitalsystem eller krav på att modulerna ska stå på golvet på grund av det. Däremot så gjorde man en rad åtgärder för att förbygga att detta skulle hända igen, det måste vara rätt angreppssätt även här.

Istället för att angripa det som tog eld på MJ-hobby så vore det intressant att veta vilka andra förhållanden som också gällde när det hände. Varför välte loket? spårläge? stötar mot moduler? skräp på bana? Varför slog inte systemet av? Hur hanterades det när det väl hände? Hade tåget en förare som hade det under uppsikt? Hur släcktes branden? osv.

Jag RC-flyger ibland, där får man emellanåt göra haveriundersökningar. Många gånger är det "mänskliga faktorn" men då och då händer det något oförklarligt och man får jobba för att hitta orsaken, men att sluta flyga med modellerna för att de kan gå sönder eller skada någon/något om de störtar är ingen bra lösning, köra dom på marken blir inte samma sak. Nej, man får utreda och förebygga, oftast väl medveten om att det ändå kommer hända något igen. Det är enda chansen att hålla på med den hobbyn.
Även om jämförelsen haltar i flera avseenden så tycker jag ändå att utreda och förebygga vore det mest givande, inte förbjuda det som till följd av andra omständigheter råkade ställa till med branden (självantändning är inte en egenskap hos frigolit).
Någonstans måste man också vara medveten om att då och då händer det en olycka, kan en sådan skjutas upp så långt det går och hanteras när den väl händer så kan man ta med det i beräkningen också, sometimes shit happens helt enkelt...

Hälsar,
Anders Ö
Anders,
inget av det mycket kloka som du skriver förändrar väl det faktum att om två relativt likvärdiga material finns att välja mellan så bör man välja det material som är mest lämpligt?
Graden av lättantändlighet borde väl vara en aspekt av lämplighetsfrågan.
Sen kan jag hålla med om att FÖRBUD kanske är att gå väl långt :)

Men i en tråd där vi rådgör om mest lämpliga material så tycker jag iallafall att jag själv fått en tydlig bild av vilken sorts skiva som är mest lämplig, så det tackar jag för.
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

inget av det mycket kloka som du skriver förändrar väl det faktum att om två relativt likvärdiga material finns att välja mellan så bör man välja det material som är mest lämpligt?
Helt korrekt, man behöver inte bli enrak åt något håll! :)

I min ände av världen så finns några problem att göra "det rätta", färgade markisoleringsskivor finns inte som standardvara hos de lokala byggföretagen (inte när jag köpte) och man fick köpa en hel bal, kostanden för den låg på knappa tusenlappen. Det är rätt mycket pengar att lägga ut när man kan köra en vanlig frigolitskiva styckvis för en 50-lapp...

Kan ha ändrats, jag köpte min bal för några år sedan och sålde av skivor till de som behövde, men som sagt, det är olika smidigt att få tag på materialet och att tala om "förbud" tycker jag är synd.

Sen ska man självklart göra det bästa man kan, men då är jag tillbaka, det gäller på många fronter (strömbegränsning, kabelarea) och om man gör det så tror jag problemet blir marginellt... Om jag säger det som så, man får se till att man inte löser problemet från fel håll... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ

Inlägg av UBJ »

Det är väldigt dumt att använda ett brandfarligt material när det finns likvärdiga som är mindre brandfarliga.
Efter branden hos Mjhobby, som skedde på deras demobana, så rensade jag bort cellplasten ur mina moduler.
Fanns liksom ingen anledning att ha den där när det finns markisolering som är betydligt mindre brandfarligt.
Jag misstänker att Anders kan köpa markisoleringskivor med ungefär samma tidsåtgång som en Stockholmsbo, kanske någon mil längre att köra
men vi sitter å andra sidan i köerna för det mesta.

Tänk er själva en modul med meterhöga lågor på Älvsjömässan eller Tekniska museet. Folk kan ju drabbas av panik och det hela sluta med dödsfall i värsta fall, något barn som bli ihjältrampat eller liknande.

Bor man i Stockholmsområdet så kan jag tipsa om att Woody i Stuvsta säljer markisolering i lösa skivor.
Annars borde man enkelt kunna ordna ett gemensamt köp i sin modulförening.

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"