Ledbelysning i Fleischmann's SJ-vagnar

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Ledbelysning i Fleischmann's SJ-vagnar

Inlägg av Sunesson »

Jag har tidigare, för några år sedan, satt i ledbelysning i mina vagnar 8170/71/72 från Fmann. Detta på grund av att jag inte tycker original belysning är så lyckad. Idag fick jag för mig att göra om den sista vagnen, och så här gör jag om någon är intresserad! Enda "minuset" är att eftersom jag väljer att ha en kondensator så måste man göra lite plats genom att minska antalet sittplatser i vagnen. Men det får man ta, SJ:s tåg är ändå aldrig fullsatta! Lite annan färg än svart på kondingen, lite figurer så blir det nog bra.
Bilagor
Efter att ha tagit bort befintlig original belysning så borrade jag ett 1.3 mm hål ca 5-6 mm in på belysningshållaren och därefter gängade jag upp detta till M2.
Efter att ha tagit bort befintlig original belysning så borrade jag ett 1.3 mm hål ca 5-6 mm in på belysningshållaren och därefter gängade jag upp detta till M2.
1 gängning.jpg (291.27 KiB) Visad 2198 gånger
Test så gängorna blev ok.
Test så gängorna blev ok.
2 Test gänga.jpg (271.14 KiB) Visad 2198 gånger
Därefter kapade jag av hållarnas ändar så dom inte ligger emot den ganska tjocka ledlisten och kanske orsakar kortis. Det blir till och med svårt att klämma dit taket om man inte gör denna åtgärden.
Därefter kapade jag av hållarnas ändar så dom inte ligger emot den ganska tjocka ledlisten och kanske orsakar kortis. Det blir till och med svårt att klämma dit taket om man inte gör denna åtgärden.
3 kapad.jpg (406.97 KiB) Visad 2198 gånger
Jag har ett antal mässingsbleck av universaltyp som jag klippte av och monterade med skruv och planbricka i det nyss gängade hålet (hmm, vad skrev jag nu?)
Jag har ett antal mässingsbleck av universaltyp som jag klippte av och monterade med skruv och planbricka i det nyss gängade hålet (hmm, vad skrev jag nu?)
4 blecket.jpg (378.7 KiB) Visad 2198 gånger
Sedan passade jag in ledlisten och gjorde ett streck ca 20 mm in från varje ända för att få den absolut i mitten av taket.
Sedan passade jag in ledlisten och gjorde ett streck ca 20 mm in från varje ända för att få den absolut i mitten av taket.
5 20 mm in.jpg (304.95 KiB) Visad 2198 gånger
Bak på ledlisten monterade jag 2 st bitar av dubbelhäftande skumplasttejp.
Bak på ledlisten monterade jag 2 st bitar av dubbelhäftande skumplasttejp.
6 tejp monterad.jpg (271.63 KiB) Visad 2198 gånger
Såja, nu är ledlisten på plats uppe i taket. Slutet närmar sig! Jag anpassade kablarna såpass så att om man behöver göra arbete med vagnen att taket kan ligga på arbetsbordet och ej hänga i kablarna.
Såja, nu är ledlisten på plats uppe i taket. Slutet närmar sig! Jag anpassade kablarna såpass så att om man behöver göra arbete med vagnen att taket kan ligga på arbetsbordet och ej hänga i kablarna.
7 ledlist monterad.jpg (270.08 KiB) Visad 2198 gånger
Kablar från ledlisten ditlödda på mässingblecken.
Kablar från ledlisten ditlödda på mässingblecken.
8 kablar ditlödda.jpg (251.39 KiB) Visad 2198 gånger
Konding monterad och ditlödd. Man får göra lite åverkan i form av att ta bort delar av säten för att få plats med kondingen som sitter fast mot golvet med dubbelhäftande tejp. Sist gjorde jag lite justeringar och slipade lite på blecken så det inte finns vassa kanter mm.
Konding monterad och ditlödd. Man får göra lite åverkan i form av att ta bort delar av säten för att få plats med kondingen som sitter fast mot golvet med dubbelhäftande tejp. Sist gjorde jag lite justeringar och slipade lite på blecken så det inte finns vassa kanter mm.
9 konding monterad.jpg (254.66 KiB) Visad 2198 gånger
När man har fixat allt och försiktigt satt dit taket så är det dags för test. Och visst blev det bra, jag är nöjd.
När man har fixat allt och försiktigt satt dit taket så är det dags för test. Och visst blev det bra, jag är nöjd.
10 belysning testas.jpg (280.24 KiB) Visad 2198 gånger
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ledbelysning i Fleischmann's SJ-vagnar

Inlägg av LLJ »

Bra byggbeskrivning!
Platsar i MJ-Magasinet. :)

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ledbelysning i Fleischmann's SJ-vagnar

Inlägg av MickeC »

Trevligt projekt Thomas!
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"