Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

AndersB skrev:Kanske är det inte att den har "för lite funktionalitet" utan att den inte tillför något jämfört med den tidigare iMrclock? Dom kanske ser den som en ren kopia på en redan existerande app och då tillför ju inte kopian något. Kanske ett snäpp mindre oförståeligt men...
Men har dom verkligen tid att jämföra på det sättet.
Det finns en punkt i deras avtal som uttryckligen säger att appar som är "not very useful" kan bli ratade, och det är den punkten de åberopar. Jag förde iMRclock på tal för att påpeka att det redan finns en app som gör samma sak (jag hoppas verkligen att inte Magnus Mossberg får problem nu), och då svarade de att det måste varit ett tag sedan den blev godkänd. Så tydligen höjer de ribban efterhand, men hur tusan skall man veta det när man sätter igång att koda?
AndersB skrev:Nå, kanske ett brev från utvecklingsgruppen som förklarar appens plats i det större systemet? Du kan ju skicka lite mer info till mig så kan vi prova...
När jag fick första avslaget tänkte jag att det var så enkelt som att de inte förstått sammanhanget, så jag har redan förklarat en hel del om tidtabellskörningar och det starka önskemålet för framför allt stationspersonal att ha en klocka en halvmeter framför näsan istället för bakom ryggen, flera meter bort.

Kommunikationen med granskningsgruppen sker i huvudsak genom webbformulär på en site som bara är öppen för registrerade iOS-utvecklare, men jag skall se om jag kan skaka fram någon e-postadress som du kan förklara läget för.
AndersB skrev:Vad gäller mer funktionalitet så är fjärrstyrning av servern en sak som hade varit nyttig. Vi har börjat prata lite om om hur det skulle kunna fungera och mitt pågående klockstapelprojekt hade haft nytta av det :-)
Jag såg att det fanns lite spår av det i din beskrivning av protokollet. Har det satt sig tillräckligt för att börja arbeta med, eller är det fortfarande ett rörligt mål?

För övrigt kan jag meddela att argumentet "men alla mina Android-körande kompisar kommer att skratta huvudet av sig" inte heller fungerade.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

MickeC skrev:Det går inte att starta en epost-kedja med påtryckningar/efterfrågan
Vet inte riktigt. Jag är lite rädd att det kan göra lika mycket skada som nytta, beroende på vem som får för sig att skriva. Jag sparar på den karamellen lite.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av LLJ »

Om man använder xpln för att göra tidtabellen, är det väldigt enkelt att få köruppdragen som .PDF, som då kan visas på skärmen.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av daniel »

Att Apple har hård koll på sina appar är ingen nyhet. Jag funderade lite på att göra någon app till Apple för två år sedan, men efter att ha googlat på det så gav jag upp. Först så var man tvungen att ha en Mac. Det finns något trick att köra utvecklingsmiljön i typ Wmware på Windows, men Apple hade verkligen ansträngt sig för att det inte skulle gå. Sedan var man tvungen att betala $99 per år för att kunna ladda upp appar till sin mobil eller publicera sina appar. Och sist så var Apple hårda med vilka appar som godkändes och det värsta var att det verkade vara ett visst godtycke i detta. Om Apple fick för sig att göra en viss app så kunde de helt sonika blockera andra användare från att göra snarlika appar.

Jämför detta med Android. Utvecklingsmiljön är gratis, den funkar på en vanlig PC på både Linux och Windows, apparna godkänns i Googles butik förutsatt att de uppfyller vissa grundläggande krav.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

daniel skrev:Att Apple har hård koll på sina appar är ingen nyhet.
Nej Daniel, det är ingen nyhet, och jag gick in i utvecklingsprocessen med öppna ögon. Som jag försökte göra klart redan tidigare så hoppades jag att vi i den här tråden skulle kunna föra en konstruktiv diskussion och att tråden skulle kunna hållas fri från det oändliga meningslösa religionskriget om Apples inneboende ondska och Androids förträfflighet.

Men trägen vinner. Efter överklagande till högre instans är appen godkänd och finns klar för nedladdning. Mer om det i separat postning.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av daniel »

Skönt att höra!

Jag var kanske onödigt negativ i mitt inlägg och meningen var inte att dra igång något religionskrig. För många är Apples policy rent av en fördel då de brukar säga om Apple: "Det bara funkar" om Apples produkter.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"