Timmele 2014 - Trafikspel H0

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Den här gången befinner vi oss på Norra stambanan mellan Uppsala och Avesta Krylbo med SWB-banan mot Västerås.

Förutom den alltid närvarande person och vagnslasttrafiken så har banan även en omfattande malmtrafik från Malmå och Rakvattnet till järnverket i Avesta. Industrihistoriskt noterbart är staden Rakvattnet som har gått från en mindre gruvort till en dynamisk stad med en stort och diversifierat näringsliv. Ett bra exempel på denna diversifiering är konfektyrindustrin som finns i industriområdet Fridfulla.

/Erik
Bilagor
Timmele 2014 H0 - Synoptiskt diagram.png
Timmele 2014 H0 - Synoptiskt diagram.png (34.13 KiB) Visad 5744 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Nu finns ett första förslag på trafikupplägget på H0-banan. På samma sätt som på DT14 så kommer MJB-bangården (Uppsala) att både användas som magasin och som aktiv godsbangård som växlas med lok. "Dubbelspåret" mellan Uppsala och Falken är inte ett dubbelspår utan ett enkelspår och ett utdragsspår. Fridfulla hanteras av växlingstjänsten i Rakvattnet undantaget godiståget som går som heltåg till godismaskinen. För att dra runt spelet behövs minst 11 personer enligt följande.
  • - 5 lokförare
    - 1 tkl + 1 växlare i Malmå
    - 1 tkl + 1 växlare i Rakvattnet
    - 1 tkl för bibanan som även växlar Gretlanda
    - 1 växlare i Uppsala
Som vanligt så lägger jag inga tågklarerartjänster i magasinen då jag tycker de är så tråkiga och inte behövs då ingen aktiv vagnshantering sker där under spelen (undantaget Uppsala som har växlare).

Andra saker som är värda att notera.
  • - Malmtågen betjänar både Rakvattnet (gruvan finns på Raka1) och Malmå. Växlingen av malmvagnarna hanteras av den lokala växlingstjänsten på stationerna.
    - Godsexpresstågen kommer att ha vagnar med vagnskort och de bryts ner och byggs upp i Uppsala.
    - Vagnar som kommer in under natten till Uppsala kommer att ställas upp på spår 4 för att kunna börja rangeras när spelet börjar.
    - Vagnar som ska åka bort från Uppsala kommande natt placeras på spår 4 vid spelets slut för att kunna plockas ner alternativt få uppdaterade fraktsedlar.
    - Godiståget går som tomlok mellan Krutträsk och Rakvattnet och hämtar/lämnar godisvagnarna i godistaget (grustaget) i Sågsten.
    - Malmå hanterar bara lokala godsvagnar. Gods mellan bibanan och Norra stambanan hanteras i Uppsala.
/Erik
Bilagor
Timmele 2014 Tåggrafer 2014-08-24.pdf
(28.25 KiB) Nerladdad 321 gånger
Timmele 2014 Köruppdrag 2014-08-24.pdf
(15.86 KiB) Nerladdad 316 gånger
Timmele 2014 Lokomlopp 2014-08-24.pdf
(14.84 KiB) Nerladdad 338 gånger
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av jhjelm »

Jag tycker det ser bra. :)

Jag förstår inte hur man ska läsa lokomloppstabellen?

MVH Jonas
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av PerJohansson »

För min del är den glasklar. Blåa streck betyder att det är på uppdrag på linjen. Övrig tid står dom på station? Som Y-bussen, som gör 3 t o r V-ås - Uppsala på dagen. Eller har jag fel nu igen?

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

PerJohansson skrev:Blåa streck betyder att det är på uppdrag på linjen. Övrig tid står dom på station? Som Y-bussen, som gör 3 t o r V-ås - Uppsala på dagen. Eller har jag fel nu igen?
Det stämmer.
jhjelm skrev:Jag förstår inte hur man ska läsa lokomloppstabellen?
Varje rad är ett lok. Namnet längst till vänster är det namn som trafikplaneraren har gett loket. Då det finns ett horisontellt streck används loket i ett tåg. Ovanför strecket står det vilket tåg det är. Till vänster och höger om strecken står signaturerna tågens avgångs- och ankomststation. Står det ingen avgångsstation så är det samma som ankomststationen för det tidigare tåget loket användes i.

/Erik
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av Fredman »

Ingen personbefodran till Fridfulla?
Undrar T
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Fredman skrev:Ingen personbefodran till Fridfulla?
Buss ;). De korta uppdrag det skulle bli att köra Avesta Krylbo-Fridfulla, eller ännu kortare Rakvattnet-Fridfulla känns för mig inte tillräckligt intressanta att jag vill lägga in dem.

/Erik
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av DanCarlsson »

Läge för utflyktståg av den lokala järnvägsklubben kanske då?

Dan.
Dan.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

DanCarlsson skrev:Läge för utflyktståg av den lokala järnvägsklubben kanske då?
Det kan man alltid ha, men kanske inte varje dag ;).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Hur många malmvagnstågsätt behövs och längd på dessa (cm)?
Använder vi enbart Mas vagnar eller går andra vagnar också bra? Har själv ett antal Belgiska malmvagnar som vore kul att köra med.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Planering Timmele 2014 (ModulSyd är arrangör)"