Trailerspotting
Trailerspotting
Jag sätter just nu samman ett tidstypiskt (cirka 2006-2009) intermodaltåg att visa för publik. Till det nöjer jag mig med driftssäkra vagnar från en storserietillverkare men färgsättning och design av lok, vagnar och last är jag noggrannare med. Det ska alltså se riktigt ut och väcka igenkännande på några meters avstånd.
Jag har bytt ut en stor del av trailrarna som följde med vagnarna eftersom jag inte hade någon information om förekomst i Mellansverige under den tidsperioden. Somliga har jag trott vara för tidiga, andra för sena. Igår blev jag varse att ingenting är som man tror. Många av de "kasserade" trailrarna är i högsta grad relevanta fordon i Mellansverige idag. Jag kan därför inte bara sätta ihop en avbild av ett snart 10 år gammalt tåg utan också komponera ett verklighetstroget nutida.
Iakttagna trailrar torsdag 22aug2014:
Huddingevägen söderut c 16:
Kühne & Nagel. Blå.
I precis samma design som lasten på den urgamla Rocovagnen 44311B
E4 norrut vid Ok Västberga c 18.30:
- G(eneral)E(lectric) blå med gult tak och vita bakdörrar. Hör till TIP Trailer Services .
Såg så ut redan för 10 år sedan och förekommer alltså fortfarande.
Har jag inte hittat färdig men rätta dekaler finns i Tyskland
(se trådenTIP/GE
http://www.tl-modellbau.de/TL-Decals-Lk ... -1-87.html
Men hoppla:
http://www.tip.ge.com/redirect.php?url=/
http://www.bloomberg.com/news/2011-10-2 ... -u-s-.html
- Haanpää tankcontainrar på lastbil med släp.
Finns från Herpa.
Västbergavägen mot rondellen vid OKVästberga c 1830:
- DHL gul välkänd trailer med vit dragbil.
t ex AWM 73021
- gul DHL dragbil med vitt skåp och släp
liten obetydlig DHL logo på sidan, inte för att entreprenör "kör för" utan för att skåpen var hyrda.
- Bring vit trailer
motsvarande Roco 67510
- Bring grön skåpbil
Trailers motsvarande den gröna på Roco 66979 verkar också fortfarande rulla idag.
Det fattas bara att det fortfarande rullar kvar något Frigoscandiaskåp med den gamla märkningen (Roco67511) någonstans så kan jag sätta samtliga överblivna skåp på nya sexaxliga dubbelvagnar och få ett till, supermodernt godståg !
Tja sedan kom bussen jag skulle med. Annars kanske jag fortfarande satt utanför hamburgerhaket med kikare och kollade efter olika arter som jag trott var utdöda sedan länge.
/Curt
Jag har bytt ut en stor del av trailrarna som följde med vagnarna eftersom jag inte hade någon information om förekomst i Mellansverige under den tidsperioden. Somliga har jag trott vara för tidiga, andra för sena. Igår blev jag varse att ingenting är som man tror. Många av de "kasserade" trailrarna är i högsta grad relevanta fordon i Mellansverige idag. Jag kan därför inte bara sätta ihop en avbild av ett snart 10 år gammalt tåg utan också komponera ett verklighetstroget nutida.
Iakttagna trailrar torsdag 22aug2014:
Huddingevägen söderut c 16:
Kühne & Nagel. Blå.
I precis samma design som lasten på den urgamla Rocovagnen 44311B
E4 norrut vid Ok Västberga c 18.30:
- G(eneral)E(lectric) blå med gult tak och vita bakdörrar. Hör till TIP Trailer Services .
Såg så ut redan för 10 år sedan och förekommer alltså fortfarande.
Har jag inte hittat färdig men rätta dekaler finns i Tyskland
(se trådenTIP/GE
http://www.tl-modellbau.de/TL-Decals-Lk ... -1-87.html
Men hoppla:
http://www.tip.ge.com/redirect.php?url=/
http://www.bloomberg.com/news/2011-10-2 ... -u-s-.html
- Haanpää tankcontainrar på lastbil med släp.
Finns från Herpa.
Västbergavägen mot rondellen vid OKVästberga c 1830:
- DHL gul välkänd trailer med vit dragbil.
t ex AWM 73021
- gul DHL dragbil med vitt skåp och släp
liten obetydlig DHL logo på sidan, inte för att entreprenör "kör för" utan för att skåpen var hyrda.
- Bring vit trailer
motsvarande Roco 67510
- Bring grön skåpbil
Trailers motsvarande den gröna på Roco 66979 verkar också fortfarande rulla idag.
Det fattas bara att det fortfarande rullar kvar något Frigoscandiaskåp med den gamla märkningen (Roco67511) någonstans så kan jag sätta samtliga överblivna skåp på nya sexaxliga dubbelvagnar och få ett till, supermodernt godståg !
Tja sedan kom bussen jag skulle med. Annars kanske jag fortfarande satt utanför hamburgerhaket med kikare och kollade efter olika arter som jag trott var utdöda sedan länge.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Trailerspotting
Tack för intressanta iaktagelser från en likaledes intermodalintresserad modulåkarfigur! 
Är inte så bevandrad i historiken för alla speditörer som förekommit eller förekommer så sådana betraktelser är guld värda för mig när jag samlar på mig diverse åkdon och laster i 1/87!
Mvh. Eke

Är inte så bevandrad i historiken för alla speditörer som förekommit eller förekommer så sådana betraktelser är guld värda för mig när jag samlar på mig diverse åkdon och laster i 1/87!
Mvh. Eke
Re: Trailerspotting
Curt: Jag tror inte folk i allmänhet har så bra koll som du när det gäller när en viss trailer fanns på vägarna. Särskilt inte när det "bara" handlar om 10 år sedan. T.ex. så bör DSV, Schenker, LKW WALTHER och HANGARTNER kunna fungera både då och nu.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Trailerspotting
Bra koll ? Knappast.
Det är bara ett tillfälligt utslag av den allmänna egenskapen att till exempel plötsligt se alla gula Volvo V60 bara för att man själv nyss har köpt en. (Jag har aldrig sett nån. Annat än som taxi.)
Utan trailertåget hade jag nog inte lagt märke till nånting.
Men nej, vad jag förstår så finns inga enbart Hangartnermärkta lastbärare ute på (järn-) vägarna längre.
/Curt
Det är bara ett tillfälligt utslag av den allmänna egenskapen att till exempel plötsligt se alla gula Volvo V60 bara för att man själv nyss har köpt en. (Jag har aldrig sett nån. Annat än som taxi.)
Utan trailertåget hade jag nog inte lagt märke till nånting.
Men nej, vad jag förstår så finns inga enbart Hangartnermärkta lastbärare ute på (järn-) vägarna längre.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Trailerspotting
Ok, så HANGARTNER har lagt ner/blivit uppköpta?
Har annars ett antal vagnar, både med 20ft containers och några trailers.
/Lars
Har annars ett antal vagnar, både med 20ft containers och några trailers.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- RoberthLundin
- Inlägg: 207
- Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Trailerspotting
Hur lång tid tar det innan de märker om dessa containers?LLJ skrev:Ok, så HANGARTNER har lagt ner/blivit uppköpta?
Har annars ett antal vagnar, både med 20ft containers och några trailers.
Re: Trailerspotting
Tja, eftersom det är DB som köpte rubbet och de har gjort något slags omstuvning och profilering av verksamheten trots löften till säljaren (ende ägaren) så gissar jag att allt kanske inte är ommålat men väl ommärkt med nya texter redan.
Här berättas det om sammanslagningen på svenska
http://www.trailer.se/printer_friendly.php?id=6046
Nachdem die Aktiengesellschaft 2010 mit der Schenker Schweiz AG fusioniert wurde, erfolgte am 23. Juni 2010 ihre Löschung aus dem schweizerischen Handelsregister.
Firman finns alltså inte alls mer sedan fyra år tillbaka.
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_SCHENKERhangartner
Fast jag har inga iakttagelser eller nätdiskussioner att referera till och en "imagebroschyr" med både gröna och vita lastbärare ligger fortfarande tillgänglig på väven.
http://www.logistics.dbschenker.ch/file ... /hang3.pdf
Men en sökning här på "Hangartner" ger inte en enda träff.
http://www.logistics.dbschenker.ch/log-ch-de/start/
/Curt
Här berättas det om sammanslagningen på svenska
http://www.trailer.se/printer_friendly.php?id=6046
Nachdem die Aktiengesellschaft 2010 mit der Schenker Schweiz AG fusioniert wurde, erfolgte am 23. Juni 2010 ihre Löschung aus dem schweizerischen Handelsregister.
Firman finns alltså inte alls mer sedan fyra år tillbaka.
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_SCHENKERhangartner
Fast jag har inga iakttagelser eller nätdiskussioner att referera till och en "imagebroschyr" med både gröna och vita lastbärare ligger fortfarande tillgänglig på väven.
http://www.logistics.dbschenker.ch/file ... /hang3.pdf
Men en sökning här på "Hangartner" ger inte en enda träff.
http://www.logistics.dbschenker.ch/log-ch-de/start/
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Trailerspotting
Hangartner såldes redan 2002 men kan ju fått leva vidare som eget bolag ytterligare några år till 2010.
Nu tittade inte jag efter just Hangartner när man kikade på tåg utan de var ett märke bland alla andra som jag inte brydde mig särskilt mycket om men jag skulle gissa att bolagsnamnet blev väldigt mycket vanligare på svenska spår efter 2006 när man tog över verksamheten från Euroshuttle. Då blev plötsligt Hangartner lite mer intressant för mig under några år. Euroshuttle som under några år dessförinnan blivit en profil på svenska kombimarknaden, lätt igenkännbara genom de röda växelflaken som gick som block eller heltåg genom Sverige. Åtminstone något år senare minns jag långa drag i Hallsberg med enbart Hangartner-flak och allt rött från Euroshuttle var borta.
DB-fieringen efter det har jag däremot aldrig ägnat en tanke. Men varför skulle man inte se Hangartner idag när det fortfarande finns rena Schenker utan DB-logga på vägarna (och i tågen).
Nu tittade inte jag efter just Hangartner när man kikade på tåg utan de var ett märke bland alla andra som jag inte brydde mig särskilt mycket om men jag skulle gissa att bolagsnamnet blev väldigt mycket vanligare på svenska spår efter 2006 när man tog över verksamheten från Euroshuttle. Då blev plötsligt Hangartner lite mer intressant för mig under några år. Euroshuttle som under några år dessförinnan blivit en profil på svenska kombimarknaden, lätt igenkännbara genom de röda växelflaken som gick som block eller heltåg genom Sverige. Åtminstone något år senare minns jag långa drag i Hallsberg med enbart Hangartner-flak och allt rött från Euroshuttle var borta.
DB-fieringen efter det har jag däremot aldrig ägnat en tanke. Men varför skulle man inte se Hangartner idag när det fortfarande finns rena Schenker utan DB-logga på vägarna (och i tågen).
Re: Trailerspotting
De Hangartner grejer jag har är gröna. Varför skulle de ha bytt färg?
Vet att det gick mycket växelflak i Jönköping en tid, har för mig att det var en Dansk firma men jag minns inte namnet.
/Lars
Vet att det gick mycket växelflak i Jönköping en tid, har för mig att det var en Dansk firma men jag minns inte namnet.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Trailerspotting
Det handlar inte så mycket om att de skulle byta färg utan att företagsnamn och färgscheman slutar användas. Det fanns t ex Hangartner-gröna flak som saknade texten efter att DB köpte upp dem. Sedan kommer DB med röda containrar, Schenker med vita och sedan vita DB Schenker.LLJ skrev:De Hangartner grejer jag har är gröna. Varför skulle de ha bytt färg?
Vet att det gick mycket växelflak i Jönköping en tid, har för mig att det var en Dansk firma men jag minns inte namnet.
/Lars
Det finns en ständig evolution men det hindrar ju inte att det här och var dyker upp fossiler som minner om svunna tider och att vissa arter som man förväntat sig skulle vara utdöda sedan länge plötsligt dyker upp fulla av liv.
//Jesper