Hejsan.
Håller på att fixa ett pappersbruk i N-skala ( Amerikanskt. ) Har fnulat en del på hur jag ska lösa massaveden, och har nu hittat material. Då det är en hel del kapning som ska göras, undrar jag om det i min bekantskapskrets här, finns någon som är i besittning av en lämplig liten maskinell lövsåg?
MVH.
Per Johansson.
Efterlysning...
-
Efterlysning...
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Kör AmericaN.
Re: Efterlysning...
Jag har gjort massaved av gamla torra grässtrån som jag plockat på senvintern. En fördel med dessa är att de mestadels är raka. Jag har tillverkat en enkel mall för längden och sedan kapar jag dem helt enkelt med en avbitartång. Därefter limmas varje stock med vitlim på nästa i lager efter lager. Jag bygger i HO så i N får man nog använda de smalaste delarna av grässtråt. De som blir lite för tjocka kan man placera inne i vedbunten. Där märker man inte tjockleken. Jag har mest gjort laster till godsvagnar och då gjort en U-mall av tråd så att buntarna passar till vagnarnas timmerbankar. Underst i varje bunt ligger en bit papp för att hålla ihop understa lagret. Att göra massavedslast är ett tidsödande arbete, men jag tycker det blir rätt bra.
PLj
PLj
- Bo Andersson
En listsax löser mycket av detta arbete.
Inte helt gratis , men varar i evigheter, finns utbytesblad, ger fina snitt.
Inte helt gratis , men varar i evigheter, finns utbytesblad, ger fina snitt.
Skulle inte min bandsåg fungera?
Annars så tycker jag att ett vanligt manuellt gersåg med fina tänder borde fungera.
MVH Jonas
Annars så tycker jag att ett vanligt manuellt gersåg med fina tänder borde fungera.

MVH Jonas
Jag har en "elektrisk lövsåg" hemma, du får gärna låna den om du vill... "Scroll Saw" heter den på engelska...
Jag vet var den finns och du vet var jag finns...
Välkommen att låna!
Hälsar,
Anders Ö
Jag vet var den finns och du vet var jag finns...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
-
Hallå Per!
Har en el. lövsåg som du kan få låna:
Hälsningar Christer Ljungqvist
Har en el. lövsåg som du kan få låna:
Hälsningar Christer Ljungqvist
-
Underbart med tips och erbjudanden.
Jag har ju en del att tillverka, eftersom både laster och ett par rejäla högar ska fixas till... 
Anders är väl den som ligger närmast till hands, eftersom Habo passeras varje vecka.
Tack alla för svaren.
MVH.
Per J.

Anders är väl den som ligger närmast till hands, eftersom Habo passeras varje vecka.
Tack alla för svaren.
MVH.
Per J.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Kör AmericaN.