Vagnslaster i Uad - Mas malmvagnar

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Vagnslaster i Uad - Mas malmvagnar

Inlägg av Bo Andersson »

Att köpa nya vagnar, så har vi inte riktigt den patina som man skulle önska, att efterlikna originalet är alltid en strävan.
Samtidigt vill man inte förstöra sina vagnar.
Allt handlar om avvägning vad man vill och vågar ta till för metoder.

Mina bilder är en repris ifrån olika trådar här i forumet, några är nya.

Om jag börjar med mina Uad vagnar så är dessa ganska stora och skulle väga en hel del med last.
Här har jag för att få en bra balans i vagnen låtit avgjuta korgens inre med att skydda vagnen samt hälla i gipsblandning.
Därefter så gör jag en avgjutning igen efter den massan jag har fått ut av vagnen, som är ganska tung.
Jag gjuter med att använda stearin som är bra samt en lättviktare.
Höjden på avgjutningen bestämmer jag in hur mycket av den last jag vill lägga ovanför som ska bli synlig.
I detta fall använder jag dekorationssten ( är köpt i en livsmedelsbutik inför Julen ) som väger en hel del, men acceptabelt med den mängd som går åt.
Bilderna visar lite av hur detta ser ut.
Bild
Bild
Masvagnarna har en fin last ifrån tillverkaren, men denna skiljer sig ifrån min sten som jag använder, så här får jag även göra något åt detta.
Vagnarna ska ju även ha sin patina så här får jag gå vågat fram tills jag känner mig nöjd.
Bild
Bild

Masvagnar gick även i Skåne med stenlast och fick förhöjda kanter, vilket jag vill avlikna här ( om det sedan är rätt eller inte vet jag ej ) för mig känns det rätt.
Bild
Bild
Att binda den lösa stenen som ligger ovanför har jag inte gjort vid dessa tester så det är tungt i sig själv och ligger bra på sin plats.

Antingen får man gå åt sina vagnar som jag skulle vilja ha dessa, eller så får man acceptera att de saknar patina.

Återgå till "Lok och vagnar"