Hur skaffar men ett FRED-handtag?
Hur skaffar men ett FRED-handtag?
Jag har köpt ett lok som troligen bara ska vara med på modulkörningnar.
Men jag behöver nåt att styra det med.
Jag har en iPod med wIThrottle nånstans därute, men jag antar att den inte duger när alla andra kör FREDdar?
Så hur går jag vidare?
Men jag behöver nåt att styra det med.
Jag har en iPod med wIThrottle nånstans därute, men jag antar att den inte duger när alla andra kör FREDdar?
Så hur går jag vidare?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?
Det finns några olika FRED:ar :
FREMO har par varianter som säljs till FREMO medlemmar enbart. (Inte ovanligt att FREMO medlemmar säljer dessa vidare).
Uhlenbrock har en FRED, som kan köpas i MJ-handeln. Har lite fler finesser jämfört med FREMO FRED.
Du kan också använda en Digitrax UT4, även om det är bättre med en FRED, då adressen är "låst".
/Lars
FREMO har par varianter som säljs till FREMO medlemmar enbart. (Inte ovanligt att FREMO medlemmar säljer dessa vidare).
Uhlenbrock har en FRED, som kan köpas i MJ-handeln. Har lite fler finesser jämfört med FREMO FRED.
Du kan också använda en Digitrax UT4, även om det är bättre med en FRED, då adressen är "låst".
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Okej. Då borde jag endera bli medlem i Fremo, eller i Uhlenbrock..LLJ skrev:Det finns några olika FRED:ar :
/Lars

Hmm, Digitraxen var ju inte orimligt dyr heller. Fast man måste programmera in en ledig adress i den vid varje körning. Fattar jag rätt då?
Måste man inte programmera Uhlenbrocken också, eller har den det låsta chippet precis som Fremos?
MMModulare. H0 och H0e.
MMModulare. H0 och H0e.
Angående Fremos Fred(i).
I princip två sätt att få tag på dom.
- Nyblivna medlemmar kan (inom 2 år tror jag) köpa 2 färdigbyggda handtag.
- Med ett par års mellanrum ordnas storinköp och då kan medlemmar beställa byggsatser. Då kan medlemmar beställa så många man önskar.
Beställningstiden för det senaste storinköpet har dock precis avslutats så där har tåget gått
Så gå med i Fremo eller prata snällt med en medlem som kanske inte tagit ut sina "nybörjarhandtag".
mvh/anders
PS. Verkar finnas en liten möjlighet att fortfarande beställa byggsatser i denna omgång - fattade jag rätt så har det levererats fler kretskort an beställts så... DS.
I princip två sätt att få tag på dom.
- Nyblivna medlemmar kan (inom 2 år tror jag) köpa 2 färdigbyggda handtag.
- Med ett par års mellanrum ordnas storinköp och då kan medlemmar beställa byggsatser. Då kan medlemmar beställa så många man önskar.
Beställningstiden för det senaste storinköpet har dock precis avslutats så där har tåget gått

Så gå med i Fremo eller prata snällt med en medlem som kanske inte tagit ut sina "nybörjarhandtag".
mvh/anders
PS. Verkar finnas en liten möjlighet att fortfarande beställa byggsatser i denna omgång - fattade jag rätt så har det levererats fler kretskort an beställts så... DS.
Okej..
Flera möjligheter alltså.
Nån som har ett introduktionshandtag över?
Vad kostar det i så fall...
Hur hänger man på en byggsatsbeställning om den inte gått iväg.
Måste man ha ett eget handtag.. fast det skulle kännas tryggt att ha.
Funkar Uhlenbrocks handtag på våra körningar, Conrad har det. Har det också fast nummer?
Flera möjligheter alltså.
Nån som har ett introduktionshandtag över?
Vad kostar det i så fall...
Hur hänger man på en byggsatsbeställning om den inte gått iväg.
Måste man ha ett eget handtag.. fast det skulle kännas tryggt att ha.
Funkar Uhlenbrocks handtag på våra körningar, Conrad har det. Har det också fast nummer?
MMModulare. H0 och H0e.
MMModulare. H0 och H0e.
Nu ska vi se... Du skriver "våra" körningar, och detta forum innehåller två föreningar, ModulSyd och MMM, dock i princip inte FREMO (flera medlemmar här är medlemmar i FREMO men FREMO har ingen officiell knytning till detta forum). Så vad du syftar på med "våra" är lite otydligt...Funkar Uhlenbrocks handtag på våra körningar
Hittills har det låtit som du söker ett handtag för att delta i FREMO-körningar, där är det FRED som gäller (oavsett tillverkare) och på FREMO:s körningar så är det en princip att man inte ska kunna ställa om adressen på handkontrollen under en körning. (En mycket bra princip om man kör stora banor!)
Men om du syftar på ModulSyd eller MMM så blir det mycket enklare, eller inte...
FRED och UT4 (Digitrax) är handtag som funkar för LocoNet, kör du med ModulSyd så vågar jag påstå att du fritt kan välja handtag om du ska vara med på en körning, tror samma gäller om du ska köra meds MMM (rätta mig gärna någon från MMM). Dock, LocoNet används av N-skala och AC/3-räls gängen, inte om du kör 2-räls...
Kör du tvåräls är det idag främst Xpressnet (Lenz/Roco) som gäller, där funkar inte UT4 eller FRED alls, nästan... Hr Digitalguru Peter (eke) labbar med en multibuss som gör att man ska kunna köra med valfritt handtag på en körning, dvs både LocoNet och Xpressnet ska funka.
Så antingen måste du välja ett FRED-handtag, om du ska köra på FREMO, eller så kan du välja i princip vad du vill (om du ska köra på en 2R körning där Eke är digitalansvarig).
Så för att då ett entydigt svar så kanske du bör berätta lite mer, vad är det för digitalsystem, DCC och vilka träffar ska du åka på?
Det är låååångt ifrån så krångligt som det låter men det finns vissa kombinationer som inte funkar...

Hälsar,
Anders Ö, ModuSyd, N-skala (om något...), och f.d. FREMO-medlem
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Mmmm, fast på MMM-körningen i Sollentuna sent i våras var det Fred som gällde. Så där var det antagligen Fremo-standrad som gällde, utan att för den skull vara en Fremo-körning. Och den uppsättningen misstänker jag lär dyka upp igen. Det är det jag avser med "våra" körningar.kasoe skrev:Nu ska vi se... Du skriver "våra" körningar, och detta forum innehåller två föreningar, ModulSyd och MMM, dock i princip inte FREMO (flera medlemmar här är medlemmar i FREMO men FREMO har ingen officiell knytning till detta forum). Så vad du syftar på med "våra" är lite otydligt...Funkar Uhlenbrocks handtag på våra körningar
Hittills har det låtit som du söker ett handtag för att delta i FREMO-körningar, där är det FRED som gäller (oavsett tillverkare) och på FREMO:s körningar så är det en princip att man inte ska kunna ställa om adressen på handkontrollen under en körning. (En mycket bra princip om man kör stora banor!)
Men om du syftar på ModulSyd eller MMM så blir det mycket enklare, eller inte...
FRED och UT4 (Digitrax) är handtag som funkar för LocoNet, kör du med ModulSyd så vågar jag påstå att du fritt kan välja handtag om du ska vara med på en körning, tror samma gäller om du ska köra meds MMM (rätta mig gärna någon från MMM). Dock, LocoNet används av N-skala och AC/3-räls gängen, inte om du kör 2-räls...
Kör du tvåräls är det idag främst Xpressnet (Lenz/Roco) som gäller, där funkar inte UT4 eller FRED alls, nästan... Hr Digitalguru Peter (eke) labbar med en multibuss som gör att man ska kunna köra med valfritt handtag på en körning, dvs både LocoNet och Xpressnet ska funka.
Så antingen måste du välja ett FRED-handtag, om du ska köra på FREMO, eller så kan du välja i princip vad du vill (om du ska köra på en 2R körning där Eke är digitalansvarig).
Så för att då ett entydigt svar så kanske du bör berätta lite mer, vad är det för digitalsystem, DCC och vilka träffar ska du åka på?
Det är låååångt ifrån så krångligt som det låter men det finns vissa kombinationer som inte funkar...
Hälsar,
Anders Ö, ModuSyd, N-skala (om något...), och f.d. FREMO-medlem
På MMM-körningarna på tekniska var det Lenz eller WiThrottle via telefon som gällde.
Samma med senaste på Gävlemuseet.
Hemma har jag 2 st Lokmus2, och dom lär få stanna hemma.
Så det handlar om att ha nåt att köra med om alla kör FRED. (därav rubriken..)

MMModulare. H0 och H0e.
MMModulare. H0 och H0e.
Den s.k. "Eke"-bussen kommer nog bli standard vid Modul Syd:s körning i H0-2R. (Formodligen även vid MJ-Mässan i Älvsjö i November.)
Där kan man använda antingen Roco (XBus),Lenz (XPressNet) eller handtag med LocoNet.
Det som krävs av handtagsägaren är en specialsladd så att handtaget ansluts till rätt buss.
Det är inte fel att skaffa ett LocoNet handtag, då LocoNet får allt större spridning och dessutom inte har strulet med att ställa handtagsadresser och max 31 handtag.
/Lars
Där kan man använda antingen Roco (XBus),Lenz (XPressNet) eller handtag med LocoNet.
Det som krävs av handtagsägaren är en specialsladd så att handtaget ansluts till rätt buss.
Det är inte fel att skaffa ett LocoNet handtag, då LocoNet får allt större spridning och dessutom inte har strulet med att ställa handtagsadresser och max 31 handtag.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
"Mmmm, fast på MMM-körningen i Sollentuna sent i våras var det Fred som gällde. "
Att det blev Loconet och FRED handtag berodde på att då var vi säkra på att få ihop handtag så det räckte.
17-18 st tror jag det var.
De som åker på FREMO träffar vill gärna ha ett handtag till varje lok som man anmäler till en träff .
Jag har 6st handtag t.ex.
MVH Thomas
Att det blev Loconet och FRED handtag berodde på att då var vi säkra på att få ihop handtag så det räckte.
17-18 st tror jag det var.
De som åker på FREMO träffar vill gärna ha ett handtag till varje lok som man anmäler till en träff .
Jag har 6st handtag t.ex.
MVH Thomas
Loconethandtag? Om man googlar så kan man gissa att ett Fred är ett sånt.LLJ skrev: Det är inte fel att skaffa ett LocoNet handtag, då LocoNet får allt större spridning och dessutom inte har strulet med att ställa handtagsadresser och max 31 handtag.
/Lars
Funkar Uhlenbrocks Fred lika bra som hembyggena och den/dom man får köpa som Fremo-nybörjare?
MMModulare. H0 och H0e.
MMModulare. H0 och H0e.