Utländska handlare...

Allmäna diskussioner och information
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Utländska handlare...

Inlägg av PerJohansson »

Hej.

Ni som har lite större erfarenhet än mig på detta område. Skulle gladeligen ta emot lite tips på utländska handlare i branschen. Gärna med webadresser. Är på väg att inskaffa lite landskapsprodukter.

Per Johansson.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Utländska handlare...

Inlägg av LLJ »

Har du undersökt vad de svenska handlarna har/kan få hem?
T.ex. http://www.habohobby.se


/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Utländska handlare...

Inlägg av PerJohansson »

Jodå. Har kollat både där och många andra. Men det brukar ju finnas ett betydligt större utbud i Tyskland, bl. a.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Utländska handlare...

Inlägg av jhjelm »

Min favorit är http://www.modellbahnshop-lippe.com

Snabba leveranser och stort sortiment.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Utländska handlare...

Inlägg av FreddePettersson »

En med bra grejer är
http://www.langmesser-modellwelt.de/

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Utländska handlare...

Inlägg av kasoe »

Men det brukar ju finnas ett betydligt större utbud i Tyskland, bl. a.
Stämmer säkert, men om jag tar på mig "handlarhatten", tipsa gärna din "lokale handlare" om vad du söker, kika inte bara i webshoppar utan ställ frågor och var aktiv som konsument... Vet inte exakt var du bor men LOVAR att vilken lokal handlare du än kontaktar (behöver inte vara mig...) så blir de nog JÄTTEGLADA om de får lite tips om vad du söker. Och förhoppningsvis kan de svara upp och kanske lägga upp mer saker som du söker med tiden, kanske tom till bra priser... ;)

För egen del kan jag säga att när det gäller H0 så har jag inget hemma för att ingen frågar efter något... ever... N-skala funkar däremot bra även om det är ganska glest med "önskemålen" även där emellanåt... ;)

Jag klagar inte, ta det inte så, men jag är trött på alla diskussioner om "varför är det si och så" (som jag inte sett här eller ens inom "tåghobbyn" utan det är ganska generellt... ;) och kände att jag ville ge ett konstruktivt tips på hur man kan förbättra "situationen"... på sikt i alla fall...

Således blir det en uppmaning till er alla: Prova gärna att kontakta era "handlare" vilka de än är och fråga/diskutera/tipsa om du saknar en produkt, kanske det taqr lite längre tid men har du inte bråttom så kan det i längden vara värt besväret? Upp till var och en att avgöra, bara ett tips i all välmening... ;)

Hälsar,
Handlar-Anders... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Utländska handlare...

Inlägg av PerJohansson »

Vet precis hur det är, Anders. Bor i Falköping, så det är väl dött lopp mellan dig, TS i Jkpg och Rutenhielms i Skara. Min mening är absolut inte att utarma lokala handlare, utan mest komplettera med sådant som, i min mening, inte lönar sig att plocka hem. Köper Noch´s produkter i Skara och är jättenöjd med dom. Nu är det lite mer speciella grässorter ( statiska ) som jag letar efter, och då blir det mest att man spånar efter små förpackningar, och blandade färger och tillverkare. Då har jag svårt att tänka mig att det gynnar varken dig eller mig att plocka hem det. Möjligen har jag helt fel. Troligen därför jag kör lastbil, och inte är detaljist. :-) Vi vet ju alla att lager och frakter kostar. Och oroa dig inte. Jag ger mig inte in i varför-diskussionen. Kunde en handlare ha allting hemma, så skulle han ha det. Det vet förhoppningsvis alla. Men det är ju efterfrågan som, till syvende och sist, avgör. Just därför försöker jag köpa stapelvarorna hos lokala handlare, och leta efter resterande på mässor, marknader och nu Tyskland.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Utländska handlare...

Inlägg av kasoe »

Min "appell" var inte riktad specifikt till dig utan mer generellt, när man letar efter något så kan det hända att det faktiskt finns om man frågar...
Och just i fallet "statiskt gräs" så har jag en hel del, dels Woodland men också Noch... Dock finns inte allt på hemsidan, det är en hemskans massa produkter som finns och det tar tid att lägga ut dom på hemsidan och ibland hinner man inte...
Jag får skylla mig själv och se till att skärpa mig och få upp sortimentet på hemsidan, jag får skämmas för min lathet här... ;)

Min poäng är att vi alla (kunder och handlare) kan hjälpas åt att bygga upp en "bra stabil grund" i Sverige (OM det nu är något man vill ha!). Det finns som sagt många produkter och man kan inte ha "allt" hemma och där finns Internet som en kanonresurs.
Förr, på den tiden det fanns fler butiker, så gick man in i butiken och frågade. Då fick butiken reda på vad som eftersöktes och det blev ett "reglersystem" som gynnade alla. I dessa Internettider så försvinner återkopplingen mellan kund och handlare i de fall sakerna inte finns i "nätbutiken" vilket är allvarligt. Målet är att ha "rätt saker" i sin butik, idag får man chansa och att chansa på "fel" saker kan bli oerhört dyrt (Been there, done that...). Kunde man jobba mer på "återkoppling" så skulle det underlätta även om man måste "chansa" ibland för att pressa fram sin placering... Jag frågar alltid mina kunder om vad de söker och brukar (försöka) få igång en liten diskussion om vad de kör för prylar och söker för material, men det gäller bara de som kommer in i butiken (självklart). Men om det går så försöker jag sålla fram vad det är jag bör komplettera sortimentet med.

Mitt motiv var att belysa ett "problem" som uppkommer när man använder nätbutiker för att leta produkter och sen går ut på forum och frågar var de finns, man missar en länk i ledet på något vis...

Jag tror inte på att svenska handlare kan tillgodose alla behov, men jag tror inte heller på att man som svensk MJ-rallare får en enkel sits om man ska köpa allt utomlands, dvs om de försvinner eller blir för få. Vissa kommer klara det galant (och kanske redan gör det) medan andra troligen kommer sluta med MJ, mer eller mindre... Det som behövs är en "balans", det tror jag gynnar alla, man får som "konsument" en bra inhemsk tillgång på produkter och kan jämna ut med lite "specialare" från utlandet och handlarna kan lägga "rätt" saker på lager...

Per, jag syftade INTE på att du utarmar "svenska handlare", jag kände ändå att det var läge att göra ett "statement" som kan ge positiv effekt (på sikt). Jag har STORA problem med att jag inte vet vad folk söker, speciellt inom H0, resultatet blir att jag inte vågar lägga direkta "lager". Jag har fått sälja ut saker till vrakpriser för att bli av med dom och vissa saker går inte ens att rea ut...

Nu ska jag lämna tillbaka din tråd... lovar... ;) Och det är helt klart "no hard feelings" från min sida!!

Hälsar,
Anders Ö - med handlarhatten på, lägger den åt sidan nu... :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Utländska handlare...

Inlägg av PerJohansson »

Ingen fara. :-) Förstår dina synpunkter till fullo, och de måste ju ventileras. Detta var väl helt rätt tråd till det. I just detta fallet är det specialgrejerna du nämner jag är ute efter. Nochs gräs har jag redan, och nu är det mer speciella nyanser jag letar efter, som man kan blanda lite med. Däremot ska jag snart in och kolla efter N-lok på din hemsida. Hittar jag inget då, så kommer en fråga. ;-)

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Utländska handlare...

Inlägg av kasoe »

Topp! :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"