Effektiv rangering

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Effektiv rangering

Inlägg av Eke »

LLJ skrev: Finns det fler koppel till H0 som dessa egenskaper, dvs att man kan skjuta vagnarna vidare i avkopplat läge utan att de kopplar?

/Lars
Javisst!

Märklin Relex
Märklin kortkoppel
Roco kortkoppel (svansarna)
Roco universal
Fleischmann Profi

Finns det fler, har kanske missat något?


Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Effektiv rangering

Inlägg av LLJ »

Kadee (eftersom du räknar upp Märklin Relex igen).

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 605
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Effektiv rangering

Inlägg av JanFrelin »

Jacksonkopplet.

Se sammanställning här:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/koppel
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Effektiv rangering

Inlägg av LLJ »

Åter till rangeringen: Hittade Detta klipp. De verkar använda luft, eller något luftdrivet för att bromsa vagnarna.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Effektiv rangering

Inlägg av LLJ »

Hittade denna beskrivning på en lösning:
"I have a hump yard on my layout, after alot of trial and error I have one that works on gravity without air assist. I have a kadee uncoupler just past the apex on the top of the hill to release the cars down the hill and 2/3 of the way down I have strips of styene inside of the rails with mole skin on them so that the car's wheels rub against them to slow down the cars. I have this set on an electric motor that opens and closes the strips against the cars to control the speed I use a momentary switch to operate the motor. I found this works very well and with a little practice is easy to use without all the plumbing needed to run air to retard the speed of the cars. Granted my hump yard is only 7 tracks but this system works very well. I use a 2 1/2% grade for the cars to roll down from the apex, also make sure that your cars have at least 3 oz of weight in them so that they can get a good run downhill without stalling on the track. Remember to use the moleskin as this helps with to keep from rubbing all of the weathering off the wheels when the retarders engage the wheels."

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 605
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Effektiv rangering

Inlägg av JanFrelin »

Undrar om inte en förutsättning för den lösningen är att alla vagnar (på vad jag antar är en hembana) rullar ungefär lika.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Effektiv rangering

Inlägg av LLJ »

Läste om en annan lösning, där man använde luft som blåstes mot vagnarna. Tiden som luften blåstes var styrd med en timmer, så att lättrullande vagnar träffades av luften under längre tid medans de trögrullande inte fick någon luft alls på sig. Låter som ett sätt som borde kunna fungera.

På ett annat ställe läste jag om en kille som installerat blåsning "mellan var 3:e slipers" och då i båda riktningar. På det viset så kunde han antingen bromsa eller skjuta på vid behov. (man blåser naturligtvis enbart i en riktning samtidigt).

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"