Krav på medlemskap i förening?

Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Krav på medlemskap i förening?

Inlägg av Daniel Rydell »

"För att delta i träffen skall du vara medlem i Svenskt Modulforum, FREMO, MMM, Växjörallarna eller annan svensk registrerad förening med moduljärnväg som huvudtema."

Jag vill minnas att det där var uppe till diskussion för några år sedan redan, och beskedet då var att man var välkommen till träffen även om man tillhörde N-Skala Väst eller skånskaN som inte är formella föreningar, hur är det i år?

Eftersom priset för medlemskap i Svenskt Modulforum + träffaavgift för medlem blir lägre än priset för icke medlem är det knappast något stort praktiskt problem. Arrangören sätter naturligtvis upp sina regler för arrangerade träffar men den principiella frågan kvarstår. Betraktas N-Skala Väst, skånskaN och ev fler sammanslutningar som inte föreningsmässiga nog för att få delta utan att man ska behöva bli medlem i "bulvanförening?".
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Krav på medlemskap i förening?

Inlägg av StefanFjällemark »

Kravet på att vara med i en förening för att delta på en träff är inte nytt. Denna gång tillkommer ett skäl: att träffen inte skall anses vara en publik sammankomst, endast öppen för medlemmar att delta i.

Svenskt Modulforum tycker jag inte man kan kalla "bulvanförening". Svenskt Modulforum är till för personer med intresse av modelljärnväg i modulform i alla skalor. Det är också rimligt att medlemmar i Svenskt Modulforum har lägre deltagaravgift om föreningen arrangerar en träff, som är fallet med Grimslövsträffen.

Eftersom SkånskaN och N-Skala Väst är gemenskaper som saknar styrelse, stadgar och organisationsnummer, räknas de inte som föreningar. Det står personerna i dessa gemenskaper fritt att formalisera dessa till föreningar om man anser det finns anledning till detta. Jag ser inte att Grimslövsträffen är en sådan anledning.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Krav på medlemskap i förening?

Inlägg av Daniel Rydell »

"Bulvanförening" ska läsas med glimten i ögat, jag kom inte på något bättre namn för förening man går med i enbart för att kunna åka på en specifik träff.

Orsaken till att jag ställer frågan är att när det diskuterades inför DreamTrack/Grimslöv 19 så blev beskedet från dåvarande ordförande i Modul Syd att formuleringen innebär en för snäv avgränsning mot vad som var avsett och att även de som deltar i sammanslutningar som inte är formella föreningar var välkomna.

Tidigare tråd
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Krav på medlemskap i förening?

Inlägg av daniel »

Daniel Rydell skrev: 2021-09-09, 14:53 Orsaken till att jag ställer frågan är att när det diskuterades inför DreamTrack/Grimslöv 19 så blev beskedet från dåvarande ordförande i Modul Syd att formuleringen innebär en för snäv avgränsning mot vad som var avsett och att även de som deltar i sammanslutningar som inte är formella föreningar var välkomna.
Det var då en alltför snäv formulering. Jag tänkte inte på skånskaN när jag skrev den formuleringen.

Idag är situationen lite annorlunda då vi har att göra med myndighetsbeslut. Och dessa myndighetsbeslut som kan beröra oss kan dessutom tas med kort varsel.

Vi behöver därför ha lite mer marginal än tidigare, t ex genom att enbart deltagare från registrerade föreningar kommer. Bl a för att kunna hävda gentemot myndigheter att det är en intern och inte publik träff.
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2022 (Svenskt modulforum och VäxjöRallarna är arrangörer)"