Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 21:42 Själv är jag väldigt restriktiv själv, under rådande omständigheter är det högst tveksamt att jag kommer komma alls till Grimslöv. Läget behöver förbättras kraftigt. Och jag räknar kallt med att kunna avboka min plats om smittoläget inte förändras.
Om du har den uppfattningen bör du avboka dig från Grimslöv redan nu. Det är två månader kvar tills anmälningstiden går ut och smittspridningen ökar snarare än minskar, så sannolikheten att läget skulle se mycket bättre ut om två månader ser jag som osannolikt.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2020-10-10, 01:47
AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 21:42 Själv är jag väldigt restriktiv själv, under rådande omständigheter är det högst tveksamt att jag kommer komma alls till Grimslöv. Läget behöver förbättras kraftigt. Och jag räknar kallt med att kunna avboka min plats om smittoläget inte förändras.
Om du har den uppfattningen bör du avboka dig från Grimslöv redan nu. Det är två månader kvar tills anmälningstiden går ut och smittspridningen ökar snarare än minskar, så sannolikheten att läget skulle se mycket bättre ut om två månader ser jag som osannolikt.
:? Så kan man resonera, även om jag inte förstår resonemanget. Väljer att inte tolka det som att jag inte är välkommen. :)

När jag anmälde mig såg det ut som att läget skulle förbättras. Och jag tror att läget de facto kommer att vara bättre i mars, inte nödvändigt vid sista anmälningsdatum. Behåller min bokning tack.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av StaffanWiman »

Även jag är osäker. Om två månader är smittläget säkert ännu sämre än nu men frågan är hur det kan se ut i början av mars.
Kan man inte tänka sig att man tillåter reservplatser så att antalet hålls uppe även om några skulle hoppa av senare?
Går det att ha banplaneringen på ett lösare sätt än vanligt för att det ska fungera även om deltagarna inte blir exakt samma som flera månader i förväg?
Sugen men samtidigt rädd...
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

BoA skrev: 2020-10-09, 13:14 Även 10 personer kan vara för många!
fs_toni skrev: 2020-10-08, 08:05 Men i grund och botten gäller nog att en viss risk måste man vara beredd att acceptera om man ska kunna alls ha glädje av att åka på träff framöver.
Kommer det någon med lindriga symtom som kan tänka sig att ta risken för att få åka på träff?
"En gång är ingen gång" ger ingen garanti framöver :roll:
Vi ser en ökning av smittan i samhället, beror detta på att man töjer på reglerna för att man inte tolererar att inskränka sitt liv?
Man bör nog inte anmäla sig till Grimslöv om man är orolig för att närvara vid träffen. Det är ett personligt val ifall man väljer att aktivt avgränsa sig MERA än vad som reglerna föreskriver.

Vi kan konstatera att enligt reglerna från Folkhälsomyndigheten så är det helt tillåtet med en intern träff med såväl 60 som 70 deltagare!
Det är likaledes tillåtet i en ICA-affär eller köpcentrum med flera 100 personer - eller 2000 besökare i trängsel på Ge-Kås i Ullared (fler och trängre än till Grimslöv med 60 personer).

Sunda förnuftet bjuder oss dock att att tänka till och göra vad vi kan, hålla avstånd och vidta säkerhetsåtgärder.

Sammanfattningsvis: det är fritt fram för individer att vara oroliga och fatta egna beslut som inskränker MER än vad reglerna kräver, men man bör inte kräva detsamma av träff-arrangörer eller av andra medmänniskor som ändå följer de begränsningar som redan finns av gällande regler.

AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 21:42 Det är ju givet att vi inte kommer kunna äta maten på samma sätt som vi har gjort tidigare, med buffé och så trångt mellan borden. Men jag förutsätter att arrangörerna har en plan för att vi ska kunna få mat portionsförpackat och att matsalen kommer vara luftigare möblerad och att vi inte är fler än ca 10-15 som äter samtidigt.
På FREMO-träffen i Kolding så var det faktiskt buffé - men däremot avstånd mellan sittplatser. Den som vill kan ju då ta plasthandskar för att röra vid gemensamma buffé-bestick. Eller så tvättar man sig EFTER måltiden. (Man rör ju också vi glas, bestick mm).

Jämförelsevis: varje gång man går och handlar sin mat i lokala affären så rör man vid samma handtag som måååånga andra när man t ex ska öppna kyldisken och ta ut en liter mjölk eller en ost eller fryst mat. Och när man trycker sin PIN-kod vid kortbetalning så rör man vid samma knappar. Så man ska inte överdriva riskmomenten på en MJ-träff.

Per Widell skrev: 2020-10-09, 21:16 Nu var min poäng inte att det var färre testade i Mars jämfört med nu, det är självklart. Min poäng var att vi INTE var i hög smitta förra träffen, det kom igång först 3-4 veckor efter.
Därmed är det enligt mig felaktigt att mena att kommande träff funkar för att förra funkade. Därmed inte sagt något om ifall nästa träff kan funka eller ej...
Jo jag vill nog vidhålla att vi var i riktigt hög smittorisk under perioden för senaste Grimslöv-träffen. Om man betänker proportionen mellan antalet testade och antalet positiva svar nu och då så förstår man att vi hade haft riktigt höga smittotal jämfört med idag ifall man testat lika många då som nu. (Det är färre än 2% nu av de som testas som är positiva. Det var typ 3 gånger högre redan då - d v s de som smittats tidigare i februari)

Om man dessutom tänker på att den som testades i våras när testkapaciteten inte var utbyggd sannolikt måste ha gjort det först då kraftiga symptom visats så kan man tro att många smittade med lindrigare symptom rörde sig runt i samhället och smittade andra under samma tid.

Som du skriver så var det först 3-4 veckor senare som detta syntes på allvar när testkapaciteten utökats. Här finns en eftersläpning i statistiken i förhållande till när smittan redan funnits efter inkubationstid och symptom uppstått. Jag tror inte alls på att smittan exploderat på 2 veckor EFTER Grimslöv. Snarare att det handlat om en gradvis, dold spridning redan i februari-mars som förvärrats än mer av att mycket få skyddade sig eftersom ingen förstod vad som höll på att hända...
StaffanWiman skrev: 2020-10-10, 14:50 Kan man inte tänka sig att man tillåter reservplatser så att antalet hålls uppe även om några skulle hoppa av senare?
Det hoppas även jag vore möjligt...
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

Jag tänker själv så här:
Man ska betänka att även nu när smittan ökar så är 97-98% av de som testas negativa (d v s av de som faktiskt HAR symptom eller misstänker något). Det betyder ju att även om man umgås ihop med 100 sjuka människor så är risken mindre än 5% att just dessa har just Covid! Troligen är det bara vanlig hosta eller förkylning.

Om vi då betänker att den som åker på träff 2021 är mycket mer förberedd och vaksam och symptomfri så ska det ändå mycket till om det bland 50-70 helt symptomfria deltagare finns någon som dels är sjuk - och dels smittar andra. Speciellt när vi är noga med att hålla avstånd och tvätta händer. Jag vill tro att riskerna med Grimslöv 2021 är extremt små.
(Jämför med kändisar som går på fest och dansar och rör sig nära andra, kanske kramar om bekanta? kanske står nära och talar högt för att överrösta musik på en fest?)

Men självklart är inte risken noll... Man får överväga.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Man ska också komma ihåg att ha man 50. 60. 70. Eller 80 deltagare och det skulle bli en smitt spridning så är det träffansvarig som får ta smällen.
Så att begränsa det till 50 så som smitt läget är nu är ett bra val från dom träffansvariga.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2020-10-10, 15:21
AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 21:42 Det är ju givet att vi inte kommer kunna äta maten på samma sätt som vi har gjort tidigare, med buffé och så trångt mellan borden. Men jag förutsätter att arrangörerna har en plan för att vi ska kunna få mat portionsförpackat och att matsalen kommer vara luftigare möblerad och att vi inte är fler än ca 10-15 som äter samtidigt.
På FREMO-träffen i Kolding så var det faktiskt buffé - men däremot avstånd mellan sittplatser. Den som vill kan ju då ta plasthandskar för att röra vid gemensamma buffé-bestick. Eller så tvättar man sig EFTER måltiden. (Man rör ju också vi glas, bestick mm).

Jämförelsevis: varje gång man går och handlar sin mat i lokala affären så rör man vid samma handtag som måååånga andra när man t ex ska öppna kyldisken och ta ut en liter mjölk eller en ost eller fryst mat. Och när man trycker sin PIN-kod vid kortbetalning så rör man vid samma knappar. Så man ska inte överdriva riskmomenten på en MJ-träff.
Jag äter buffé på lunchen på jobbet, men max 1-2 gånger i veckan. Skillnaden i Grimslöv är att vi kommer dela buffé 3 gånger om dagen i tre dagar, så exponeringen blir mycket större än på lunchbuffén på jobbet.

Men luftig matsal och obligatorisk handtvätt/spritning vid ingång åtgärdar det mesta.
Att kräva portionsförpackad mat är lite tillspetsat.
fs_toni skrev: 2020-10-10, 19:15 Jag tänker själv så här:
Man ska betänka att även nu när smittan ökar så är 97-98% av de som testas negativa (d v s av de som faktiskt HAR symptom eller misstänker något). Det betyder ju att även om man umgås ihop med 100 sjuka människor så är risken mindre än 5% att just dessa har just Covid! Troligen är det bara vanlig hosta eller förkylning.

Om vi då betänker att den som åker på träff 2021 är mycket mer förberedd och vaksam och symptomfri så ska det ändå mycket till om det bland 50-70 helt symptomfria deltagare finns någon som dels är sjuk - och dels smittar andra. Speciellt när vi är noga med att hålla avstånd och tvätta händer. Jag vill tro att riskerna med Grimslöv 2021 är extremt små.

Jag håller med dig. Om alla sköter sig och rannsakar sig själva och inte kommer om de har symptom så är risken väldigt liten för att blir smittad av just coronaviruset.

Det som är lätt att glömma är att om en person i riskgrupp också blir vanligt förkyld så är den personens immunförsvar sänkt och därmed är ännu mer sårbar för coronaviruset när de är hemma igen på måndag. Så att sprida vanliga förkylningar är inte oproblematiskt när det finns mer allvarlig smitta i samhället.

Jag ska dock tillägga att FHM's nya riktlinjer, att efter 7 dagar med symptom och negativt covid-test så kan isolation brytas trots att mildare symptom kvarstår, lite tar hål på det jag själv skriver ovan.

Men allt är ju en balansgång och i slutändan är det upp till var och en hur mycket risk en är beredd att ta.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av Per Widell »

Jag var på väg att gå på en ”musik quiz” för två veckor sedan. Vi är ett gäng som går på restaurang där vi abonnerar hela källaren. Jag fick dock prioritera bort det vilket skulle visa sig vara tur. Det var 47 pers på träffen, 30 av dom är nu sjuka och 23 konstaterat smittade. Dom satt utspridda vid olika bord så ingen direkt närkontakt. Covid e grymt smittsamt.
Tyvärr resonerar på tok för många att det är lugnt. FHM rekommenderar exvis inte ens privat fest med 10 pers trots det är privat och långt under 50 pers. Här handlar det dessutom att sova tillsammans. Finns inte en janne att jag skulle deltaga.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2020-10-11, 01:04 Det var 47 pers på träffen, 30 av dom är nu sjuka och 23 konstaterat smittade. Dom satt utspridda vid olika bord så ingen direkt närkontakt. Covid e grymt smittsamt. .....
Finns inte en janne att jag skulle deltaga.
Viktigt att höra. Ni hade troligen i det sällskapet en s k ”superspridare” i gänget. Kan också ha varit en restauranganställd som serverade öl till alla? Vissa personer verkar vara extremt smittsamma, men långt ifrån alla. Jag har själv upplevt personliga fall av motsatsen där smittade personer umgåtts tätt ihop med osmittade t o m äldre i riskgrupp utan att någon smitta överförts.

Man påverkas ju av sina erfarenheter i hur man ser på riskerna men alla bör veta att risken finns - även i Grimslöv....

Sen är det en avvägning hur mycket av sitt liv och sina vanor man vill ställa in och boka av - och för hur lång tid. Även om vi får ett vaccin för Covid om något år eller två så visar enkäter att uppåt 50% av befolkningen inte kommer vilja ta vaccin av rädsla för biverkningar. Så det troliga är att sjukdomen kommer finnas kvar i samhället under många år framöver. Jag skulle därför önska att vår träffverksamhet anpassas snarare än ställs in för åratal framöver...

I privata fester ingår ofta att sitta nära och prata mycket samt ibland högt för att överrösta musiken. Dessa riskmoment har vi inte i Grimslöv på samma sätt.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av JanFrelin »

fs_toni skrev: 2020-10-11, 08:12 Viktigt att höra. Ni hade troligen i det sällskapet en s k ”superspridare” i gänget.
Det vara snarare ett typiskt exempel på ett "supersprdarevent", sådana har rapporterats hela tiden unde coronakrisen. Jag tycker önskan om att öka antalet deltagare i Grimslöv över 50 är helt oansvarigt.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2021 (ModulSyd är arrangör)"