Containertrafik på Grimslöv H0

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Förtydligande:
  • Lok och vagnar skall ha rullat på svenska spår 2001 eller senare.
  • Utöver de fasta 1,7-meters tågblocken kommer vi att behöva container- och trailervagnar som kan skickas till/från enskilda stationer. Dessa kommer att behöva vagnkort per vagn och fraktsedlar (jag kommer att kunna tillhandahålla båda). Dessa vagnar kommer någonstans under vägen att växlas in i ett tågblock som sedan går vidare till en terminal (och omvänt).
  • Spår på containerterminaler kan vara elektrifierade fram till lastområdet, men inte längre. Ägare skall i så fall ange var elektrifieringen upphör. Andra terminaler och bangårdar kan vara helt utan el, så här kommer endast diesellok att kunna användas. Dessa terminaler kan behöva lokala diesellok för växling.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av Henrik Maude »

Ofotbanen AS körde timmertåg under Gudrun-stormen. Di3 och El13 finns som modeller med deras märkning.
Sen finns ju norska CargoNet också. De kör bl.a. Arctic rail express.

Jag skulle gärna se moderna malmtåg också.

Sen skulle det vara kul att ha en del godståg som är längre och därmed bara kan mötas på vissa stationer. Detta för att ytterligare komplicera trafikspelet.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag har inga containervagnar. Men det var ju upprop på moderna tåg.


Men jag bidrar gärna med ett rejält GC/SSAB-ståltåg om det finns behov.

Jag har 20 vagnar, vet inte hur långt det är. Om det behövs kortare tåg så rullar dessa helt förebildriktigt i vagnstammar med 10 vagnar, antingen som del i godståg eller som eget heltåg.

Pricken över i:et vore ju att ha multad Re att dra detta tåg. Men jag har bara en Re.

Här finns video: https://youtu.be/98cQP5Of5iU
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av BengtOhliv »

Om man tittar på vad som rullar på svenska spår idag så kan man se många heltåg och en del blanade tåg. De blandade tågen har ofta flera vagngrupper av olika vagnstyper.
På södra stambanan och kusttillkust har jag sett heltåg med H-vagnar som kan varit lastade med sågade trävaror, pappersmassa eller annat som behöver väderskydd. S-vagnar med stålprodukter eller hela containertåg. I Alvesta kör Vida timmer med sina egna heltåg med K-vagnar som är lastade med sågat virke och rundvirke till och från deras anläggningar. E-vagnar passerar med skrot. O -vagnar blir mer och mer sällsynta. Detta är bara lite exempel vad man kan se på järnvägen i Småland.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2019-12-16, 21:51
Pricken över i:et vore ju att ha multad Re att dra detta tåg. Men jag har bara en Re.

Här finns video: https://youtu.be/98cQP5Of5iU
Jag har en GC Re som säkert följer med ner, men då måste någon kunnig och pålitlig åta sig att både "multa på" och "multa av" efter träffen :D

Ett annat kul tåg vore väl detta:
Men då skulle några fler behöva komplettera med GC-vagnar eftersom jag har bara en 6-7 stycken tror jag det är.
IMG_2389.JPG
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av daniel »

fs_toni skrev: 2019-12-18, 18:10 Jag har en GC Re som säkert följer med ner, men då måste någon kunnig och pålitlig åta sig att både "multa på" och "multa av" efter träffen :D
Går det inte att multa genom att ge de två loken samma adress? Om de ska gå i multipel hela träffen borde det funka, även om jag inte är så insatt i hur multipelkörning funkar.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Ska man multa lok ska de ha närmast identiska fartkurvor. De bör även ha en rad funktioner gemensamma. Sedan kan man välja att ha gemensam adress eller gemensam konsistadress cv19.
Så en mult måste förberedas innan träffen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av LennartStensson »

Vad vill du ha för kort på en vagnstam Stefan eller ska det vara ett kort för varje vagn i combitågen?
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av StefanFjällemark »

LennartStensson skrev: 2020-02-18, 13:43 Vad vill du ha för kort på en vagnstam Stefan eller ska det vara ett kort för varje vagn i combitågen?
Lennart: jag tar fram vagnkort till alla vagngrupper som skall gå i fasta omlopp, inklusive de 1,6 meter långa containervagngrupperna.
Du behöver egna lokkort och vagnkort till vagnar som går i vagnslasttrafiken.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av LennartStensson »

Ok då får försöka få till några sådana.
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2020 (ModulSyd är arrangör)"