Grimslöv

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Grimslöv

Inlägg av daniel »

Jag håller på att förhandla med Grimslöv om nästa år. Det var många som uppskattade årets DreamTrack mycket och vi är gärna kvar där nästa år. Men tyvärr har Grimslöv beslutat att höja priserna mycket, vilket gör det osäkert om vi kan vara kvar nästa år. Jag har gett dem ett bud och om jag inte får gehör för det blir det för dyrt. Jag hoppas att Grimslöv ska gå med på mitt bud, men jag vill ge en förvarning om att det finns betydande risk att det inte blir någon träff i Grimslöv nästa år. Besked kommer troligen i början på nästa vecka.

Jag har inget alternativ till Grimslöv då Teleborgshallen var väldigt dyr och mat och boende funkade mindre bra med Teleborgshallen.

Jag hoppas det löser sig med Grimslöv, men jag är inte alltför optimistisk. Och eftersom det snart är sommar så vill jag förvarna om läget.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Grimslöv

Inlägg av SethSwede »

Hej Daniel
Fick höra samma sak i Dalarna, många kommuner går flera miljoner i bak nu. Enligt rapporterna ska avgifter på många kommunala anläggningar höjas.
Mvh
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Grimslöv

Inlägg av LarsN »

Det går väl alltid att höja träffavgiften 100 - 150:-, det kan väl inte avskräcka när det handlar om en bra och trevlig träff.
Men det kanske inte räcker ändå.

//Lasse
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Grimslöv

Inlägg av daniel »

Om jag får igenom mitt bud så kommer kostnaden för enkelrum höjas från 1350 kr till 1800 kr, bädd i dubbelrum höjas från 900 kr till 1200 kr, boende på golv/husbil från 300 kr till 400 kr, maten från 100 kr/måltid till 110 kr/måltid och deltagaravgiften höjas från 200 kr till 300 kr.

För en person som deltar på hela träffen och äter samtliga måltider är skillnaden:
Bädd enkelrum: 2230 kr i år, 2760 kr nästa år. Höjning med 24% eller 530 kr.
Bädd dubbelrum: 1780 kr i år, 2160 kr nästa år. Höjning med 21% eller 380 kr.
Golv/husbil: 1180 kr i år, 1360 kr nästa år. Höjning med 15% eller 180 kr.

Men den största stötestenen nu är att att de vill att vi åtar oss att boka alla rummen, vilket innebär att om det bara är 35 personer som väljer att sova i säng (av 41 bäddar) så måste ModulSyd stå för mellanskillnaden på 7400 kr. Jag är tämligen säker på att alla bäddarna kommer att gå åt, men sjukdom och andra oväntade händelser kan medföra sena avanmälningar och jag vill inte att ModulSyd ska stå för den risken.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Grimslöv

Inlägg av Per Widell »

Ta en ”frivillig avbokningsavgift” på 200kr per person så har ni täckt upp minst sex avbokningar enligt ditt räkneexempel. Så brukar ju en ”hotellbokning” vara...
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-05-13, 19:38 ...
Men den största stötestenen nu är att att de vill att vi åtar oss att boka alla rummen, vilket innebär att om det bara är 35 personer som väljer att sova i säng (av 41 bäddar) så måste ModulSyd stå för mellanskillnaden på 7400 kr. Jag är tämligen säker på att alla bäddarna kommer att gå åt, men sjukdom och andra oväntade händelser kan medföra sena avanmälningar och jag vill inte att ModulSyd ska stå för den risken.
Det är väl i precis ett sånt här läge som upplägget "Modulsyd som arrangör" är tänkt för. Verkar väl bra.

Sen kan man ju diskutera huruvida extrakostnader för outnyttjat boende faller inom kategorin "lokalkostnader" som Modulsyd kan stå för, meeen det kanske ingen orkar protestera mot. Och det är ju enklare, och betydligt roligare, att åka på träffen och se till att rummen går åt istället. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Grimslöv

Inlägg av daniel »

Jag har nu preliminärt bokat Grimsöv 5 - 8 mars 2020.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-05-23, 15:41 Jag har nu preliminärt bokat Grimsöv 5 - 8 mars 2020.
Kul!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv

Inlägg av AlexanderEhn »

AlexanderEhn skrev: 2019-05-14, 20:27
Sen kan man ju diskutera huruvida extrakostnader för outnyttjat boende faller inom kategorin "lokalkostnader" som Modulsyd kan stå för, meeen det kanske ingen orkar protestera mot. Och det är ju enklare, och betydligt roligare, att åka på träffen och se till att rummen går åt istället. :D
Skriver i denna tråd för att det är på samma tema, Modulsyd som arrangör och huruvida modulsyd täcker "lokalkostnader" eller mer än så.

Baserat på svar i en parallel tråd förstår jag att Modulsyd i egenskap av arrangör är förlustgarant för alla kostnader för Grimslövsträffen 2020.
daniel skrev: 2019-11-28, 21:36
kasoe skrev: 2019-11-28, 20:16
Om vi gör det så kommer Grimslöv höja priset på både mat och boende rejält. Jag har haft ganska hårda förhandlingar med Grimslöv,
Så du menar på fullt allvar att du kan tänka dig att ge dig in i en sådan förhandling ENDAST om det är MosulSyd du förhandlar åt?
Nej, inte alls. Men alla jag har pratat med om Fremo säger att Fremo kan hjälpa till med lokalen. För Grimslöv är lokalen det lilla problemet. Det är mat och boende som är de stora kostnaderna, och hittills är det ingen som har sagt att Fremo kan hantera den delen av arrangörsskapet.

Jag bryr mig inte om vem som är huvudman för Grimslövsträffen. Om det är Fremo, ModulSyd, Anders Östlund eller Värnamo modelljärnvägsförening spelar kvitta. Men, träffen omsätter 100 000 kr och någon måste hantera den ekonomin. Den lokala MJ-klubben i Växjö, VäxjöRallarna, kan inte göra det. Och det finns ingen privatperson i Växjö som är villig att ta det ansvaret. Alltså behövs någon annan, helst någon som är tillräckligt stor och har de finansiella musklerna ifall något går galet.

Så länge inte Fremo är beredd att ta hela det ekonomiska ansvaret för en träff, inkl. både mat och boende, så kommer ModulSyd fylla ett hål som Fremo inte kan eller vill täcka.
Dessvärre, och det som gör mig besviken som medlem i Modulsyd, är att det i våra regler står att Modulsyd endast täcker lokalkostnader. download/file.php?id=7824


Vi har redan avhandlat ämnet tidigare, det slutade med att vi inte skulle diskutera detta på forumet. Typ. viewtopic.php?p=38731#p38731


Min poäng här är att jag tycker att det inte är OK att vi som förening har så luddiga regler för att de ska kunna tillämpas godtyckligt efter behag och vem det är som ansöker om att få Modulsyd som förlustgarant.
Tydligare regler och riktlinjer efterfrågas. Om vi nu ska fortsätta med Modulsyd...
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Grimslöv

Inlägg av PeterAlsén »

Mycket klokt inspel av Alexander...
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2020 (ModulSyd är arrangör)"