H0 på DreamTrack

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Banan har varit klar ett tag nu och så här blir det:
  • Hallsberg (aka Nävhyttan) representerar omvärlden och härifrån utgår normalgodstågen som utväxlar vagnar i hubbarna Nättelund, Vagnsta och Tibro.
  • Dubbelspår mellan Hallsberg och Tibro med tät trafik.
  • Enkelspårslinjer grenas ut från Alvesta via Kristineberg till Mariefred resp. Salsborg.
  • I anslutning till Tibro finns industribana till Tibro Terminal.
Även trafikspelet är klart och utlovar många godståg av varierande svårighetsgrad.

Bana.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Trafikspelet är som sagt klart och grafen ger en bild av omfattningen.

Graf.JPG
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Vi kommer att prova "ATC" på dubbelspåret.
Eftersom trafiken på dubbelspåret tidvis är väldigt intensiv håller det inte om varje tåg skall anmälas via TAM och inte ens att ställa signalerna för varje tåg. Så därför införs ATC. Så här fungerar det: Man får tänka sig att varje lokförare har en "inre" ATC-panel som visar signalerna på detta sätt:
  • Lokförare på vänster huvudspår får fortsätta förbi grön signal endast om sträckan fram till nästa signal är helt fri från tåg, dvs. sista vagnen på framförvarande tåg måste ha lämnat sträckan.
  • I alla andra fall gäller signaler eller TKL:s besked.
För få fler blocksträckor kommer det att finnas signalattrapper mellan stationerna som visar grönt på vänsterspåret. Varje station utgör en egen blocksträcka, och mellan stationerna finns således två blocksträckor. Endast ett tåg får finnas per blocksträcka.

På dubbelspåret skall stationernas infart- och utfartsignaler på vänsterspår skall normalt stå på grönt och ATC innebär då att man passerat signalen endast om blocksträckan framför är helt fri från tåg. TKL kan vid behov sätta signalerna i rött om man t.ex. har korsande trafik eller växlingsrörelser. Man ska dock vara restriktiv med detta om det gör att tågen blir försenade.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Fordonsbehov i trafikspelet uppdaterad 25 feb 09:20

Hejsan. Nu är det dags att fundera på att bidra med fordon till trafikspelet.

Efter den återkoppling jag fått på vilken epok vi skall köra, så verkar det som att en bred epok 1967-2010 (epok IV och V) ger de flesta chans att bidra med fordon till trafikspelet. Läs gärna bifogade trafikidé och fundera sen på vilka fordon som kan passa in.

Fordonsbehovet av lok och vagnar i fasta omlopp framgår av bofogade "Startuppställning.pdf". Här finns noteringar om det är SJ, GC eller privata operatörer som skall köra ett visst lok- eller vagnomlopp. Det är fritt fram att föreslå vilket privat operatör som helst, utom där det redan står att det skall vara TÅGAB.

Utöver detta behövs godsvagnar till vagnslasttrafiken, varje deltagare uppmanas ta med minst 5 vagnar av vanlig typ.

Till styckegodstrafiken behövs en massa ASG-vagnar (minst 12 gärna fler) för styckegodstrafiken. Får vi inte tillräckligt antal, används vanliga G-finkor. Fraktsedlar för styckegodstrafiken kommer jag att ha med, då den alltid går via Hallsberg för "omlastning".

Kom ihåg:
  • Samtliga linjelok skall ha lokkort och dokumenterat körhandtag. Växellok skall ha dokumenterat körhandtag. När du anmäler lok så ange littera, nummer och adress.
  • Godsvagnar för vagnslaster och styckegods skall ha vagnkort och koppel FL 6511. Varje deltagare uppmanas ta med minst 5 vagnar var.
  • Godsvagnar i heltåg, där kommer jag att lämna ut ett vagnkort för hela tågstammen på träffen.
  • Personvagnar som följer lok behöver inte vagnkort. En sittvagn och en sovvagn behöver vagnkort, och jag kommer att ha reservkort om dessa saknas.
Bilagor
Trafikidé.pdf
(492.45 KiB) Nerladdad 253 gånger
Startuppställning.pdf
(417.95 KiB) Nerladdad 236 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Har en fråga om anmälningen av lok och vagnar kommer komma upp som ifjol eller om det är den startlistan som gäller som du skickat ut, tänker på godsvagnar som ej är med i listan? Eller är det bara att ta med vagnar och ta en fraktsedel för att sedan sätta på spåret?
Listan omfattar endast lok och vagnar som går i fasta omlopp. Utöver det som står i listan skall man ta med sig minst 5 godsvagnar av vanlig typ och med tillhörande vagnkort. Man behöver inte ha fraktsedlar till dessa, de kommer att matchas med lämplig fraktsedel under trafikspelets gång. Jag kommer att ta fram fraktsedlar och andra har också med sig fraktsedlar eller skriver på plats.
Sen har jag vagnar lastade med slipers (6 O vagnar) på som jag hoppas kommer få rulla med i lokalgodstågen.
Det vanliga är att modulägaren skapar trafik till sin egen modul genom att initialt sätta ut vagnar på andra moduler. Har man, som du, vagnar med speciell last är det bra om du även ordnar med fraktsedlar. I detta fall antar jag att det handlar om trafik från den modulen. I så fall bör man komma överens med mottagande modul om att skicka lasten eller att du sänder till en station utanför banan, vilket innebär att lasten går till magasinet - Hallsberg i detta fall. Mellan trafikspelen kan du hämta tillbaka lasten och lasta på utgångsstationen. I ditt fall måste du också se till att beställa tomvagnar, t.ex. genom att sätta en fraktsedel för att skicka tillbaka vagnarna till din egen station.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

För er som tillverkar egna fraktsedlar kan det vara praktiskt med en förteckning över godskunder. Bifogar en sådan. Återkoppla gärna om du finner något fel för den egna stationen, så rättar jag det.

Jag kommer även att framställa en grunduppsättning av fraktsedlar från planeringsdatabasen. Bifogar de jag hittills lagt in. Jag har valt att lägga in minst två av varje, så att det finns för två dagars trafik. Sedan börjar förhoppningsvis fraktsedlar komma tillbaka till utgångsstationen, så att man alltid kan skicka en vagn. Notera att fraktsedlarna är enkelriktade. Vill man ha tomvagnar måste man "beställa" genom att förse en vagn i Hallsberg med en TOM-fraktsedel till den egna stationen.
Bilagor
Fraktsedlar.pdf
(448.35 KiB) Nerladdad 236 gånger
Godskunder.pdf
(451.93 KiB) Nerladdad 237 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Ju fler som bidrar med lok och vagnar, desto roligare är det och vi kommer smidigare igång.

Nu kan du anmäla fordon som skall vara med i trafikspelet och andra adressbokningar online på denna länk: https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfkNgvnzT_USP3v4NaSw
Excel startas i webbläsaren. Du behöver inte ha Excel installerat.
Du måste klicka Redigera arbetsbok i menyn för att kunna ändra.

Utöver detta: var och en tar med minst 5 godsvagnar av vanlig typ med tillhörande vagnkort och försedda med Fleischmann 6511-koppel:
  • slutna godsvagnar (litt G, H, T),
  • öppna godsvagnar (litt K, O, R, S),
  • kylvagnar (litt I),
  • tankvagnar (litt U, Z)
Några av er vet vad som händer om vi inte får fullbokat lok och vagnar i fasta omlopp - då sätter jag in danska tåg ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: H0 på DreamTrack

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Har lagt upp träffen på Yellow pages som et komplement till fraktsedel tillverkning inför DT-19
Ni som har era stationer registrerade kan skapa fraktsedlar till dom registrerade modulerna som finns med
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

FreddePettersson skrev: 2019-02-28, 16:30 Hej
Har lagt upp träffen på Yellow pages som et komplement till fraktsedel tillverkning inför DT-19
Ni som har era stationer registrerade kan skapa fraktsedlar till dom registrerade modulerna som finns med
Det låter bra. En bredd på fraktsedlar ger större möjligheter att matcha vagn och frakt. Följande fraktsedlar har jag redan förberett och de kommer att finnas vid respektive station innan första trafikspelet:

1. Ett större antal prefabricerade fraktsedlar, se Fraktsedlar.pdf, med både frakter mellan stationer på banan och frakter till/från magasin. Det är lite olika antal per station, så komplettera med egna fraktsedlar. Det finns dubletter av de flesta av dessa fraktsedlar. Det är tänkt att man använder en av dessa per dag, då det kan gå mer än ett trafikspel innan den fraktsedeln återlämnas till avsändarstationen, så därför en extra.

2. Fraktsedlar för allt styckegods till/från alla stationer. Dessa är dubbelsidiga och vänds på stationen så att styckegodset går åter till Hallsberg. Från Hallsberg skickas en styckegodsvagn till respektive destination en gång per dag.
Styckegods.jpg
Styckegods.jpg (51.72 KiB) Visad 4963 gånger

3. Fraktsedlar för Cement från Mariefred till ett urval av destinationer. Dessa är dubbelsidiga så att tomvagnar sänds tillbaka till Mariefred. Från Mariefred sänds max 2 vagnar två gånger per dag, morgon och middag.
Cementa.jpg
Cementa.jpg (46.31 KiB) Visad 4963 gånger

För de fraktsedlar som saknar tid om lastad resp. lossad så kommer jag ha med extra kort som man kan stoppa in bakom fraktsedeln för att tala om när en vagn är klar att kunna hämtas. Det är ett kort med LOSSAD på ena sidan och LASTAD på andra. När vagnen hämtas plockas detta kort ur och lämnas kvar på avgångsstationen. LOSSAD används när vagnen inte har returfrakt, annars LASTAD.
Lastad-lossad.jpg
Lastad-lossad.jpg (35.03 KiB) Visad 4963 gånger
Bilagor
Fraktsedlar.pdf
(505.66 KiB) Nerladdad 240 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 på DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

För dig som är intresserad av att vara växlare på Nättelund eller Vagnsta kan det kanske vara intressant att se vad uppgiften går ut på. Inför detta trafikspel har jag gjort ett rekommenderat tidsschema för växlingsuppgifterna.
Bilagor
Växlingsinstruktioner.pdf
(466.26 KiB) Nerladdad 250 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2019 (ModulSyd är arrangör)"