Sida 7 av 9

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-11, 21:04
av PeGe
Även jag uppskattade träffen.
Här kan man se några filmklipp: https://youtu.be/cr3c-PDr8mQ
Per

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-11, 21:30
av Oskar OH
Det var en kul körning. Kul att få köra lite modeller för första gången och snacka med de andra deltagarna. Ser fram emot nästa!

En liten sak bara: det var några modeller, ett lok och två vagnar som jag känner till, som åkte i golvet vid en modul utan urspårningsskydd. Vet inte vad modulen hette, men den var ju helt öppen. En modulram, två spår, och en bottenplatta kanske 5mm bredare än spåren. Jag kände på mig när den sattes upp att något skulle hända. Det var ren tur att inget gick sönder. Vi hade åtminstone en annan modul, med landskap, som vi hade kunnat sätta in istället. Så varför gjorde vi inte det?

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-12, 10:36
av TomasJ
stasv skrev: 2017-10-09, 18:32 Med Vangsta eller annan övergångsstation på plats skulle vi få en 3R-bana nästa år. Lite banläggningsövning under vintern kanske. Tänker högt.
Vilken kul idé, vore ju väldigt kul med en 3R bana kanske som en bibana till den stora 2R banan. Då är vi ju fler som kan ta med moduler. Finns en övergångsstation där individuella spår kan vara 2R resp 3R skulle det kanske gå att bygga en förgreningsmodul som skiftar mellan 2R/3R beroende på lagd tågväg att ansluta till stationens ena ände.

Tomas

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-12, 11:14
av IngvarÖsterberg
Finns inte Vagnsärad kvar?
Tomas Fredmans.
Undrar Ingvar. :)

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-12, 15:30
av stasv
TomasJ skrev: 2017-10-12, 10:36
stasv skrev: 2017-10-09, 18:32 Med Vangsta eller annan övergångsstation på plats skulle vi få en 3R-bana nästa år. Lite banläggningsövning under vintern kanske. Tänker högt.
Vilken kul idé, vore ju väldigt kul med en 3R bana kanske som en bibana till den stora 2R banan. Då är vi ju fler som kan ta med moduler. Finns en övergångsstation där individuella spår kan vara 2R resp 3R skulle det kanske gå att bygga en förgreningsmodul som skiftar mellan 2R/3R beroende på lagd tågväg att ansluta till stationens ena ände.

Tomas
Dreamtrack 2017 hade både 2R och 3R i sin trafik liksom även en del H0e. Ser fram emot 2018./S

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-12, 16:30
av Fredman
Vagnsärad finns .
Tyvärr för DT18 har jag bestämt mig för att åka till Arendal nästa år.
MVH Thomas

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-12, 17:35
av Qrt
Kanske någon undrar om Tyresö är så unik som jag påstår.
Var det exempelvis en liten eller stor bana jämfört med andra större evenemang?
Årets bana (Tyresö17) innehöll alltså 107 meter linjesträcka varav 61 meter kontinuerligt rakt.

En vanligare bantyp ser ut så här:
BildSkaarerbanens Venner i Gjerdrum kulturhus i Ask, Norge, 2013.

Skaarerbanens Venner hade en ännu större Fremoträff oktober2016.
2016 innehöll banan enligt uppgift 218 spårmeter linje.
Men jag gissar, med ledning av översiktsbilden, att de inte alls hade någon så lång raksträcka + att man hela tiden var omgiven av, såg, andra sträckningar.

Samma med Dreamtrack (250 m 2017) och andra träffar i stora fyrkantiga rum: mycket längre banor men de meandrar (slingrar) runt och man har hela tiden andra bandelar bredvid sig och i synfältet.
BildDreamtrack 2017

/Curt

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-12, 20:40
av LLJ
Om nu en lång raksträcka är önskvärd, var det en c:a 100 m lång vid Fremokörningen i Zoidbroek 2010. Se i vänsterkant i bilden nedan.
/Lars

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-13, 00:39
av Qrt
Tack Lars
Fin översiktsbild.
OT:
Jag noterar att de nödvändigaste faciliteterna var väldigt tydligt skyltade.
Jag misstänker att man fick planera sitt toalettbesök i god tid ifall man hade sin huvudsakliga syssla i den hitre delen av hallen.
Räkna med en viss gångtid alltså. Kanske också i förväg med hjälp av banplanerna söka fram den snabbaste vägen genom labyrinten.

/Curt

Re: Trafikpel Tyresö

Postat: 2017-10-13, 16:43
av LLJ
Det som jag saknar vid modulkörningarna är avstånd mellan stationerna. Ofta är det inte mer än några få meter. Fremo är ofta duktigare på detta med längre linje och låter hellre bli att ta med alla anmälda stationer för att istället få längre körsträcka mellan de som finns i banan.

/Lars