Trafikpel Tyresö

Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av Oskar OH »

LLJ skrev: 2017-10-13, 16:43 Det som jag saknar vid modulkörningarna är avstånd mellan stationerna. Ofta är det inte mer än några få meter. Fremo är ofta duktigare på detta med längre linje och låter hellre bli att ta med alla anmälda stationer för att istället få längre körsträcka mellan de som finns i banan.

/Lars
Gäller det även hållplatser? För det märkte jag på Hobbymässan förra året. Vi hade tre hållplatser på rad, en bro, och sen en stor station. Nu är det sällan jag kör rälsbussar eller lokaltåg, men när jag gör det stannar jag gärna på så många hållplatser som möjligt.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av hakang »

Det är generellt ett 'problem' att det byggs för få rena linjemoduler. Det är ju inte lika kul att bygga en helt vanlig, tråkig raksträcka eller kurva.

/H
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av StefanFjällemark »

hakang skrev: 2017-10-15, 09:35 Det är generellt ett 'problem' att det byggs för få rena linjemoduler. Det är ju inte lika kul att bygga en helt vanlig, tråkig raksträcka eller kurva.
Men det är betydligt enklare och vederbörande blir mycket populär hos banplaneraren. När jag ska planera bana tycker jag mycket om:
  • Kurvor med små vinklar, dvs under 10 grader.
  • Udda vinklar, dvs inte 90, 45, 30 utan 23, 41 etc.
  • Långa rakor, enkel eller dubbelspår, tex. Jonas 6 meter långa dubbelspår, men också enstaka rakor som kan pusslas ihop till längre.
Små och udda vinklar ger mer liv i banan och gör också att man kan böja till någon lång bandel så att den passar in.

Senaste banan jag planerade, den i Timmele, hade hyfsat långa körsträckor mellan stationerna, minst 8 meter ofta längre, vilket ger en körsträcka på minst ytterligare 4 meter, då man räknar in körsträckan inne på stationerna. Så fanns det några hållplatser och lastplatser mellan några av stationerna. Här var det också flera moduler med udda kurv-vinklar. Dubbelspårsrakan var över 30 meter.

H0-bana.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av JanFrelin »

StefanFjällemark skrev: 2017-10-15, 10:43 Men det är betydligt enklare och vederbörande blir mycket populär hos banplaneraren. När jag ska planera bana tycker jag mycket om:
  • Kurvor med små vinklar, dvs under 10 grader.
  • Udda vinklar, dvs inte 90, 45, 30 utan 23, 41 etc.
  • Långa rakor, enkel eller dubbelspår, tex. Jonas 6 meter långa dubbelspår, men också enstaka rakor som kan pusslas ihop till längre.
Tackar, bra tips.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ptrkosterski
Inlägg: 12
Blev medlem: 2015-03-29, 16:24

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av ptrkosterski »

Hej, på er alla MJ.

Det var mycket trevligt!! lite bilder:
236.JPG
237.JPG
238.JPG
240.JPG
241.JPG
242.JPG
243.JPG
244.JPG
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av Gissberg »

hakang skrev: 2017-10-15, 09:35 Det är generellt ett 'problem' att det byggs för få rena linjemoduler. Det är ju inte lika kul att bygga en helt vanlig, tråkig raksträcka eller kurva.

/H
Nja, tycker snarare tvärtom, finns inte så mycket kul att bygga på en stationsmodul då mesta av utrymmet tas upp av platt mark med massa spår... :D
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av LarsRobert »

hakang skrev: 2017-10-15, 09:35 Det är generellt ett 'problem' att det byggs för få rena linjemoduler. Det är ju inte lika kul att bygga en helt vanlig, tråkig raksträcka eller kurva.

/H
Jag har byggt några linjemoder, raka och kurvor, och fler kommer det att bli. Har inte plats eller tålamod för några jätteprojekt.
Ett problem med många enkla moduler är att man får de utspridda över hela banan vilket gör uppmonteringen men framför allt nedplockningen riktigt jobbig. Man blir väldigt beroende på stadiet på grannmodulerna. Där känns en station lite smidigare med allt på samma ställe. Jag tror att det också kan vara en orsak till för få linjemoduler på banorna. Tror det finns många som inte orkar ta med sig fler moduler pga detta. Jag har känt att jag själv börjar nå det stadiet nu. Kan vara ännu en variabel att tänka på för bankonstruktörerna. Att placera modulägarnas moduler ihop så gott det nu går.

Tillägg: Nu fick jag riktigt bra hjälp i Tyresö men har också varit med om motsatsen.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av StefanFjällemark »

LarsRobert skrev: 2017-10-19, 19:48 Kan vara ännu en variabel att tänka på för bankonstruktörerna. Att placera modulägarnas moduler ihop så gott det nu går.
Det försöker jag faktiskt göra. I Timmele var det rätt mycket så.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av fs_toni »

LarsRobert skrev: 2017-10-19, 19:48
Ett problem med många enkla moduler är att man får de utspridda över hela banan vilket gör uppmonteringen men framför allt nedplockningen riktigt jobbig. Man blir väldigt beroende på stadiet på grannmodulerna. Där känns en station lite smidigare med allt på samma ställe. Jag tror att det också kan vara en orsak till för få linjemoduler på banorna. Tror det finns många som inte orkar ta med sig fler moduler pga detta. Jag har känt att jag själv börjar nå det stadiet nu. Kan vara ännu en variabel att tänka på för bankonstruktörerna. Att placera modulägarnas moduler ihop så gott det nu går.

Tillägg: Nu fick jag riktigt bra hjälp i Tyresö men har också varit med om motsatsen.
Förutom att banplanerarna tänker till även på denna punkten så kan ett tips till den som bygger linjemoduler vara att man hittar ett distinkt natur- eller miljötema runt spåren - och bygger dubbelspår! Det gör det mer attraktivt att hålla ihop dessa moduler vid banplaneringen.

Jag har 7 meter dubbelspår linjemoduler! Jag har märkt att eftersom 4 av mina moduler har samma natur-tema (och dessutom tillsammans bildar en 90 grader kurva - varje modul är 22,5 grader), så hamnar dessa 4 ofta tillsammans i banplaneringen vilket är praktiskt och bra - även om modulerna är byggda för att fungera som fristående. Även de övriga modulerna hamnar oftast nära varandra eftersom de per definition ju oftast placeras där det är dubbelspår. Större risk att enkelspårsmoduler hamnar lite överallt på bi-banor...

Så bygg mer dubbelspår allihop! :-) Då får vi dessutom dubbelt så mycket körsträcka - och vill banplanerare inte köra dubbelriktat så funkar modulerna utmärkt som två utgående linjer som efterhand delar sig.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av daniel »

LarsRobert skrev: 2017-10-19, 19:48 Ett problem med många enkla moduler är att man får de utspridda över hela banan vilket gör uppmonteringen men framför allt nedplockningen riktigt jobbig. Man blir väldigt beroende på stadiet på grannmodulerna.
Det har stor betydelse om både min modul och angränsande modul står stadigt på egna ben. Så försök sträva efter att alla moduler så långt möjligt står självständigt. Det underlättar både uppmontering och nedmontering högst avsevärt. Det innebär dels att inte fästa benen i gaveln med bultarna som håller ihop två moduler, dels att varje modul har egna ben.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Tyresömodul 2017 (Torbjörn Onegård är arrangör)"