Trafikpel Tyresö

Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av PeGe »

Även jag uppskattade träffen.
Här kan man se några filmklipp: https://youtu.be/cr3c-PDr8mQ
Per
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av Oskar OH »

Det var en kul körning. Kul att få köra lite modeller för första gången och snacka med de andra deltagarna. Ser fram emot nästa!

En liten sak bara: det var några modeller, ett lok och två vagnar som jag känner till, som åkte i golvet vid en modul utan urspårningsskydd. Vet inte vad modulen hette, men den var ju helt öppen. En modulram, två spår, och en bottenplatta kanske 5mm bredare än spåren. Jag kände på mig när den sattes upp att något skulle hända. Det var ren tur att inget gick sönder. Vi hade åtminstone en annan modul, med landskap, som vi hade kunnat sätta in istället. Så varför gjorde vi inte det?
TomasJ
Inlägg: 93
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av TomasJ »

stasv skrev: 2017-10-09, 18:32 Med Vangsta eller annan övergångsstation på plats skulle vi få en 3R-bana nästa år. Lite banläggningsövning under vintern kanske. Tänker högt.
Vilken kul idé, vore ju väldigt kul med en 3R bana kanske som en bibana till den stora 2R banan. Då är vi ju fler som kan ta med moduler. Finns en övergångsstation där individuella spår kan vara 2R resp 3R skulle det kanske gå att bygga en förgreningsmodul som skiftar mellan 2R/3R beroende på lagd tågväg att ansluta till stationens ena ände.

Tomas
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Finns inte Vagnsärad kvar?
Tomas Fredmans.
Undrar Ingvar. :)
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2069
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av stasv »

TomasJ skrev: 2017-10-12, 10:36
stasv skrev: 2017-10-09, 18:32 Med Vangsta eller annan övergångsstation på plats skulle vi få en 3R-bana nästa år. Lite banläggningsövning under vintern kanske. Tänker högt.
Vilken kul idé, vore ju väldigt kul med en 3R bana kanske som en bibana till den stora 2R banan. Då är vi ju fler som kan ta med moduler. Finns en övergångsstation där individuella spår kan vara 2R resp 3R skulle det kanske gå att bygga en förgreningsmodul som skiftar mellan 2R/3R beroende på lagd tågväg att ansluta till stationens ena ände.

Tomas
Dreamtrack 2017 hade både 2R och 3R i sin trafik liksom även en del H0e. Ser fram emot 2018./S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av Fredman »

Vagnsärad finns .
Tyvärr för DT18 har jag bestämt mig för att åka till Arendal nästa år.
MVH Thomas
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av Qrt »

Kanske någon undrar om Tyresö är så unik som jag påstår.
Var det exempelvis en liten eller stor bana jämfört med andra större evenemang?
Årets bana (Tyresö17) innehöll alltså 107 meter linjesträcka varav 61 meter kontinuerligt rakt.

En vanligare bantyp ser ut så här:
BildSkaarerbanens Venner i Gjerdrum kulturhus i Ask, Norge, 2013.

Skaarerbanens Venner hade en ännu större Fremoträff oktober2016.
2016 innehöll banan enligt uppgift 218 spårmeter linje.
Men jag gissar, med ledning av översiktsbilden, att de inte alls hade någon så lång raksträcka + att man hela tiden var omgiven av, såg, andra sträckningar.

Samma med Dreamtrack (250 m 2017) och andra träffar i stora fyrkantiga rum: mycket längre banor men de meandrar (slingrar) runt och man har hela tiden andra bandelar bredvid sig och i synfältet.
BildDreamtrack 2017

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av LLJ »

Om nu en lång raksträcka är önskvärd, var det en c:a 100 m lång vid Fremokörningen i Zoidbroek 2010. Se i vänsterkant i bilden nedan.
/Lars
Bilagor
overview_H0.JPG
overview_H0.JPG (159.1 KiB) Visad 5628 gånger
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av Qrt »

Tack Lars
Fin översiktsbild.
OT:
Jag noterar att de nödvändigaste faciliteterna var väldigt tydligt skyltade.
Jag misstänker att man fick planera sitt toalettbesök i god tid ifall man hade sin huvudsakliga syssla i den hitre delen av hallen.
Räkna med en viss gångtid alltså. Kanske också i förväg med hjälp av banplanerna söka fram den snabbaste vägen genom labyrinten.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikpel Tyresö

Inlägg av LLJ »

Det som jag saknar vid modulkörningarna är avstånd mellan stationerna. Ofta är det inte mer än några få meter. Fremo är ofta duktigare på detta med längre linje och låter hellre bli att ta med alla anmälda stationer för att istället få längre körsträcka mellan de som finns i banan.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Tyresömodul 2017 (Torbjörn Onegård är arrangör)"