Synpunkter på DreamTrack 2018?

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Synpunkter på DreamTrack 2018?

Inlägg av daniel »

Stort tack till alla deltagare och funktionärer på DreamTrack 2018! Jag hoppas att ni alla har trivts.

Jag har fått synpunkter på att maten på fredagen inte levde upp till förväntningarna. Att vi serverade vatten till galamiddagen berodde på att vi inte hade saftbringare och det får jag ta på mig.

Uppsättningen av H0-banan tog återigen allt för lång tid tills banan var körbar. Vi kommer nu sätta upp ett el-team som under Peter Ekelunds ledning kommer ansvara för eldragning, boostrar och central under nästa års DreamTrack.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Synpunkter på DreamTrack 2018?

Inlägg av StaffanWiman »

Synpunkter på DT -18:
Ett imponerande jobb som många utfört: De fina modulerna. Den genomtänkta planeringen. Allt administrativt arbete. Önskar bara att jag hade haft en hatt att lyfta på!

Staffan
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Synpunkter på DreamTrack 2018?

Inlägg av thomas.carlson »

Synpunkter på DT-18

Jag tycker att ni gör ett enastående jobb med planering och genomförande, jag bockar och bugar mig.
Sedan är det alltid roligt att träffa nya och gamla bekantskaper.

Positivt;
Kul bana!
Anmälan vid ankomst.
Bra att det serverades korv och fika, mycket gott initiativ.
Bra med olika svårighetsgrader på tjänsterna, underlättar för nybörjare.
Plan för borttagande av tjänster.
Lördagens buffé.

Saker att utveckla;
Maten på fredagen glömmer vi :roll: nya tag nästa gång.
Håller med att det borde gå fortare att sätta upp H0-banan men, har man många moduler med sig så tar det tid. Har man dessutom lång resväg...
Vore bra med ett el-team, På de träffar med MMM som jag varit på så får ingen koppla någon el själv förutom internt på modulen ex ställverk, signaler och lampor.
Allting som handlar om körning kopplas av en eller ett fåtal personer som vet vad dom gör. Vi andra kan hjälpa till att lägga ut nödvändiga kablar men inte göra några kopplingar.

Sådant vi alla bör utveckla;
Se till att rälerna är väl rengjorda (tänker inte gå in på hur, finns säkert en omfattande tråd om det).
Att rälerna sitter fast i skarvarna, åtgärda släppta lödningar innan man åker hemifrån.
Att rälerna inte sticker ut utanför gaveln, jag stötte på några moduler där jag var väldigt frestad att ta fram bågfilen eller åtminstone en avbitare ;) jag tycker
att det är modulägaren som skall göra ev ingrepp i sin modul.
Mycket tid gick åt att åtgärda sådant man lätt kan fixa hemma.

För övrigt anser jag att modelljärnvägshobbyn skall bevaras :D
//Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Synpunkter på DreamTrack 2018?

Inlägg av UBJ »

Ett litet tips är att skriva ned sånt som ska fixas till nästa körning i ett mail till sig själv och sedan flagga det så att det ligger högt upp i mailkorgen.
Det låter bra med förstärkning på elfronten. Tyvärr är en del elproblem väldigt svåra att hitta även för dom med stor erfarenhet, vi hade ju ett besvärligt problem i Tyresö för ett par år sedan.

Mvh UB
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Synpunkter på DreamTrack 2018?

Inlägg av daniel »

thomas.carlson skrev: 2018-04-17, 21:56 Sådant vi alla bör utveckla;
Se till att rälerna är väl rengjorda (tänker inte gå in på hur, finns säkert en omfattande tråd om det).
Att rälerna sitter fast i skarvarna, åtgärda släppta lödningar innan man åker hemifrån.
Att rälerna inte sticker ut utanför gaveln, jag stötte på några moduler där jag var väldigt frestad att ta fram bågfilen eller åtminstone en avbitare ;) jag tycker
att det är modulägaren som skall göra ev ingrepp i sin modul.
Mycket tid gick åt att åtgärda sådant man lätt kan fixa hemma.
Mycket bra. För allas trivsel är ovanstående viktigt.

Att rälerna inte sticker ut utanför gaveln är enkelt att kolla genom att ta något som man vet är absolut rakt, t ex en fil eller en bit plywood och dra längs gaveln. Fastnar den på rälen är rälen för långt ut och behöver filas ner.

Det är också viktigt att skråfila rälerna vid gaveln. Man tar några få tag med en nålfil på insidan av rälen. Skråfilning innebär att man filar bort lite av hörnet på rälen vid kanten så om rälerna inte hamnar exakt mitt emot varandra i modulskarven så gör skråfilningen att hjulet ändå leds rätt. Det minskar risken för urspårningar vid modulgavlar högst avsevärt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"