Lastkort DreamTrack ???

Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Lastkort DreamTrack ???

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Vart hittar jag Lastkort på forumet?Så att jag får se mina vagnar i Trafikspelet på DremTrack.
Mikael Pettersson
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Lastkort DreemTrack ???

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej Mikael
Jag tror du menar VAGNSKORT: Klicka på länken search.php?keywords=Vagnskort så hittar du saker man skrivit om vagnskort här på forumet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: Lastkort DreemTrack ???

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej Stefan
Tack för svaret .Hur får jag mina vagnar att deltaga i trafikspelet .Så att dom får jobb ? Det är det som är min fråga.
Micke
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lastkort DreemTrack ???

Inlägg av daniel »

Eftersom den här tråden gäller specifikt trafikspelet på H0-banan på DreamTrack och eftersom det var delvis felaktig information så har jag tagit bort några inlägg.

Stefan Fjällemark skapar fraktsedlar för trafikspelet. Sedan får deltagarna i trafikspelet placera ut sina vagnar med vagnskort på stationerna och då även stoppa i fraktsedeln i vagnskortet.

Mer information om trafikspelet finns i det här inlägget. I dokumentet "Startuppställning" ser man vilka vagnar som ska ställas upp på resp. station när trafikspelet startar och i dokumentet "Fraktsedlar" ser man vilka frakter som ska skickas. Notera att trafikspelet inte är helt färdigt än.

Det är helt okej att fortsätta ställa frågor i den här tråden, men jag ber alla att låta Stefan Fjällemark svara på frågorna om trafikspelet på H0-banan på DreamTrack så att det blir korrekt information som går ut.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lastkort DreemTrack ???

Inlägg av daniel »

Se även detta inlägg som innehåller mer information:
viewtopic.php?p=35683#p35683

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Lastkort DreemTrack ???

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag gillar idén med färdiga fraktsedlar. Två frågor:

1. Finns alla "leverantörer och mottagare av samma typ av gods" i databasen, så att alla möjliga fraktsedlar kommer att genereras?

2. Följdfrågan blir, finns det utrymme i spelet för hitta på egna fraktsedlar, eller kommer det bara att ställa till det med för mycket vagnar? Spelet känns rätt "tight" planerat så jag vill inte sabba genom att lägga på för mycket frakter.


Det vore ju onekligen bekvämt om jag som deltagare endast behöver fundera på vilka vagnar jag ska ta med, och inte vilka frakter som ska köras.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fraktsedlar DreamTrack ???

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2018-04-04, 15:09 1. Finns alla "leverantörer och mottagare av samma typ av gods" i databasen, så att alla möjliga fraktsedlar kommer att genereras?
Alla som jag fått info om från stationsägarna. Till detta har jag tillfälligt för DreamTrack lagt till egna för att få till vettiga flöden. Andersberg har fått ett raffinaderi, Räppe har COOP centrallager etc.
Till dessa färdiga fraktsedlar behöver man endast anmäla lämpliga godsvagnar. Littera framgår i listan Startuppställning. NOTERA att startuppställningen inte är komplett ännu. Jag blir klar senast i helgen med detta.
AlexanderEhn skrev: 2018-04-04, 15:09 2. Följdfrågan blir, finns det utrymme i spelet för hitta på egna fraktsedlar, eller kommer det bara att ställa till det med för mycket vagnar? Spelet känns rätt "tight" planerat så jag vill inte sabba genom att lägga på för mycket frakter.
Har man någon egen idé till enskilda vagnslaster kan man göra detta. De förgenererade fraktsedlarna ger visst utrymme för ytterligare vagnslaster. Bäst att stämma av med de stationsägare det gäller.

Det viktiga är att deltagarna bidrar med vagnar som behövs i startuppställningen. Jag kommer att komplettera listan med namn på den som erbjudit att fixa respektive vagn. Några namn finns redan. NOTERA att startuppställningen inte är komplett ännu. Jag blir klar senast i helgen med detta.

Syftet med förgenererade fraktsedlar är att få fart på godshanteringen från start, det brukar vara så att fraktsedlar ofta inte är klara när man kommer. Man kan även skapa fler relationer av gods än vad den enskilde stationsägaren kan överblicka. Jag kan ju lägga till en godskund när det behövs för att få till ett flöde.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Lastkort DreamTrack ???

Inlägg av thomas.carlson »

Hej!

Jag tror att jag begriper nu, typ... :o

Och Stefan, Du gör en superinsats, ett riktigt Sisyfos jobb att planera allt detta. Har full respekt.

Mvh Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"