H0 planering - åsikter om Dreamtrack

AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AndreasSigfridsson »

UBJ skrev: 2018-01-23, 10:44 En nackdel med en ren frikörningsdel är att det inte är så kul för dom stationsägare som får sina stationer på frikörningsdelen.
Jag tror att dom flesta som har en station gärna vill ha något mer meningsfullt stationsarbete under en träff.

Mvh UB
Det är ungefär lika dant för dom som vill ha frikörning på sina moduler än att vara låsta till trafikspel.

Efter detta börjades diskuteras så har jag både fått mail. Telefonsamtal mm och kan konstatera att ca 35-40m meter moduler på 2r sidan inte kommer då folk inte inte är nöjda med uppläget iår då större delen är trafikspel.
Av detta är ca 35 meter ren linjemoduler. Då dom som vill ha fri körning mer ha linjemoduler än stationer.

Personligen minns jag timmeln där det även försöktes få till trafikspel på den fria tiden.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av UBJ »

Vad jag menar är att det är en bättre kompromiss att ha trafikspel/fri körning på hela banan än att ha banan uppdelad.
Vilken blandning mellan fri körning och trafikspel som är bäst vet jag inte men jag tycker att det kändes lagom förra året.
Jag tycker inte det är så stor skillnad på trafikspel och fri körning. Tågen rullar ju runt på banan och stationerna bör ändå vara bevakade för att det ska fungera bra.
Undviker man att lägga in många växlingsrörelser på samma station så minskar man risken för trafikinfarkt i trafikspelet.

Vad är det som är så viktigt med fri körning? Är det att köra egna tåg? Andra tåg än dom som passar i trafikspelsupplägget?

Mvh UB
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AndreasSigfridsson »

UBJ skrev: 2018-01-23, 11:24 Vad jag menar är att det är en bättre kompromiss att ha trafikspel/fri körning på hela banan än att ha banan uppdelad.
Vilken blandning mellan fri körning och trafikspel som är bäst vet jag inte men jag tycker att det kändes lagom förra året.
Jag tycker inte det är så stor skillnad på trafikspel och fri körning. Tågen rullar ju runt på banan och stationerna bör ändå vara bevakade för att det ska fungera bra.
Undviker man att lägga in många växlingsrörelser på samma station så minskar man risken för trafikinfarkt i trafikspelet.

Vad är det som är så viktigt med fri körning? Är det att köra egna tåg? Andra tåg än dom som passar i trafikspelsupplägget?

Mvh UB
Man får köra sina egna saker utan en massa krångel lok kort. Vagnskort. Man slipper köra med tidtabel. Man kan köra vad man vill. Det är inte på blodigt alvar utan roligt.

Jag gillar inte trafikspel efter timmel där det vsr vissa som tog att på blodigt alvar. Blev utskäld för tkl lagt en växel fel och han fattade inte att jag inte såg att den låg fel innan jag körde. Då tappade jag allt intresse av trafikspelen.
Sen när någon försökte att det skulle köras ännu mer trafikspel när folk gått och väntat på fri körning hela dagen. Exakt samma händer här nu på lördagen.

Sen gnälls det på att inga kör fri körning nä konstigt efter man kört trafikspel i 11 timmar.
Då kan vi köra ett trafikspel sen fri körning 3 timmar sen kan ni köra ert sista trafikspel mellan 21-24.00 på fredagen så kan vi se hur många som vill vara kvar. Eller om folk dra som dom gör när det är fri körning på samma tid.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev: 2018-01-23, 11:24 Vad är det som är så viktigt med fri körning? Är det att köra egna tåg? Andra tåg än dom som passar i trafikspelsupplägget?

Mvh UB
Jag tror det är så här: Vid fri körning kan jag köra/prova mina egna grejer på en större anläggning än vad jag har hemma och dessutom inte behöva följa massa regler så som koppelhöjd, hjulstandard, vagnskort, lokkort etc utan kunna plocka upp grejerna nya direkt från kartong. Inget fel med detta då även jag vill köra med mina grejer ibland.

Personligen är jag inte förtjust i publik körning, men vet att den behövs för att få in pengar till hyran så länge som de lokaler vi hyr kostar såpass mycket att hyra.

Vore det bättre att köra DreamTrack flera gånger per år med olika inriktning, t.ex. en publik och fri körning och en trafikspels och fri körning?
"förebilden" DreamHack anordnas ju två gånger per år.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av UBJ »

Svar till Andreas:
Ok, jag förstår.
Det låter inte bra alls, jag tycker inte heller att det är kul om man inte kan köra med glimten i ögat.
Det är en hobby det här och meningen är att det ska vara avkopplande och kul.

Mvh UB
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

AndreasSigfridsson skrev: 2018-01-23, 11:12 Efter detta börjades diskuteras så har jag både fått mail. Telefonsamtal mm och kan konstatera att ca 35-40m meter moduler på 2r sidan inte kommer då folk inte inte är nöjda med uppläget iår då större delen är trafikspel.
Av detta är ca 35 meter ren linjemoduler. Då dom som vill ha fri körning mer ha linjemoduler än stationer.
De som är missnöjda med detta får ringa mig, telefon 0733-16 26 72, eller skicka epost: daniel.b AT bergqvist.se (byt ut AT mot @).

Som jag skrev igår har ModulSyds styrelse ställt sig bakom Stefan Fjällemarks förslag.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PeterArneke
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av PeterArneke »

Hej,

har inte allmänt mig och grabben ännu.

Jag tycker det andra trafikspelet under den publika delen ska ersättas med frikörning.
Tänker lite praktiskt... att köra igång ett spel med publik på plats kan vara lite knöligt.

Sen finns det nog de som vill lufta lite andra modeller under den publika delen och vara fria att kolla på annat.

Jag är positiv att köra ett trafikspel som är igång när publiken kommer in.

Mvh

Peter
Peter Arneke

E-post: peter@arneke.net
Tfn: 0762-192316
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av StaffanWiman »

Som jag förstår så har vi en överenskommelse om hur DT ska se ut. Föreslår att vi diskuterar den efter DT 18 så att vi är överens till nästa år.
Hur roligt eller tråkigt det är med trafikspel beror ju dels på turen, om man får köruppdrag som passar en eller inte och om trafikspelet är väl genomtänkt och att banan fungerar bra. Minns inte hur det var i Timmele (så långt minne har jag inte :-), men i Värnamo sist var det förträffligt.

Staffan
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av RickardNordström »

AlexanderEhn skrev: 2018-01-22, 22:17
RickardNordström skrev: 2018-01-22, 22:02
StefanFjällemark
I trafikspelet bakas in bokningsbara valfria tåg för de som vill lufta sina egna tåg även under trafikspelen.
Detta fungerade inte alls bra i Timmele 2017.
15 minuters körning från 1 station och samma tid tillbaks till ursprungsplatsen. Som ersättning/kompensation för fri körning är detta inget jag kan rekommendera om man inte lägger mer tid på att göra uppdraget betydligt längre och mer aktivt.

Det här gör mig nyfiken, och även det kanske borde ha en egen tråd då min fråga är mer generell än just kopplat till DreamTrack. :)

- Vad kännetecknar ett bra upplägg för en kul fri körning?
Klarerare på varje station? Andra som kör så det blir liv & rörelse och möten?
Hallå Alexander.
Fri körning har för mig alltid varit förknippad med klarerare på stationerna och att samtliga deltagare är med och kör under mer fria och minglande former. Tågen återspeglas mer som de ser ut i verkligheten istället för en brokig sammansättning av vagnar som deltagarna är mindre rädda om. Tyvärr besitter inte alla utövare känslan av försiktighet. För ett Hg lok eller X2000 från Jeco med slirskydd kan det räcka med en 1cm knuff för att skada ett kugghjul. Likaså vädrade vagnar tål inte hur mycket blod, svett och tårar som helst. Det är stundtals svårt att få till tåg som inte bryter över epokgränserna. Senast i Timmele drog ett D lok i 40-tals utförande blå/röda SJ godsvagnar. Därav gillar jag den fria körningen då de tåg som trafikerar banan mer påminner om hur det faktiskt kan se ut samt brukar tågen vara betydligt längre.
AlexanderEhn skrev: 2018-01-22, 22:17 - Vad tänker du på med ett "mer aktivt" uppdrag.
Rundgång? Växling? Väntetid på en station?
Jag hade önskat att detta fria tåg hade varit mer aktivt/integrerat i trafikspelet. Som det var i Timmele om jag minns rätt låg tåget placerat 1 timme in i trafikspelet. Därav kunde man inte köra något uppdrag innan utan man fick vänta. Självklart fanns det annat att göra. Men innan jag insåg att detta uppdrag var belagt med väntetid utöver det vanliga var det för sent. Att låta uppdraget vara såpass kort att man bara kör mellan 2 stationer under 30min realtid känns underarbetat. Poängen med det bokningsbara valfria tåget var att få köra med sina egna tåg integrerat i trafikspelet utan växling/på och avkoppling. Det kändes inte så. En bidragande orsak till detta var att det var för kort och händelselöst vilket också kan bero på den trafikinfarkt (Folksamling) som samtidigt pågick i Vagnsta i ena änden av banan.
Summasumarum tycker jag att detta fria tåg borde ha legat rullande under hela trafikspelet och/eller uppdelat på 2 pass.


Jag har inte deltagit aktivt på någon DreamTrack träff, så jag vet faktiskt inte hur uppläggen har varit annat än den fria körningen under publiktiden.
Dock av vad som finns tillgängligt från tidigare träffar på forumet kan man dra slutsatsen att trafikspelen har blivit längre tidsmässigt och att den fria körningen på lördagen under publiktiden är utbytt. Jag ser igentligen inget problem i att köra trafikspel på den publika körningen. Tågen kommer säkert rulla som de skall. Det finns en hel del rutin i dem som deltager på DreamTrack.
Nackdelen kan dock vara som jag skrev tidigare att tågens sammansättning blir lidande. En brokig sammansättning av vagnar och lok kanske inte är till fördel för publiken som jag tror önskar en hög igenkänningsfaktor. Jag vill också tro att det är med fördel att man vänder på steken och har mer heltåg som rullar med mindre växling under den publika tiden.
Tänk på att det är besökarna som står för intäkterna. Det räcker inte endast med att de som håller på med modelltåg besöker DreamTrack. Vardagsfolket med barnfamiljer är huvudsponsorn. Det är dem ni skall charma.

Att köra tåg i 11 timmar med raster är att jämföra med en dag på jobbet. Hjärnan går på högvarv. Man blir väldigt trött av all aktivitet. Den fria körningen tillsammans med kamraterna blir en avlösande ventil som vi vet många uppskattar. Men är man trött så är man. Jag får lite känslan av att några tror att de som vill ha fri körning inte har någon åsikt kring huruvida de kör ensamma eller har sällskap. Det är ett oerhört stort misstag om man resonerar så. Fri körning känns helt meningslöst för de flesta om inte de kamrater man kört trafikspel med innan också deltager på den fria körtiden. Tänk på det och ställ upp för varandra. En god kamratanda gynnar alla oavsett vad man gillar bäst.

Att dela upp banan i olika delar är inte alls att rekommendera.
Det går hur bra som helst att komma överens och samsas på de moduler som finns. Jag vågar påstå att ju större bana desto roligare har man. Variation är nyckeln till framgång.
Kan inte minnas eller hört att detta varit ett jätteproblem tidigare med fördelningen mellan fritt och trafikspel. I detta fallet tycker jag att man kunde gjort en kamratligg kompromiss på fredagskvällen. Så verkar det inte bli. Ni får vara nöjd med de 3-4 timmar fri körning som finns tillgängliga och hoppas på att så många som möjligt deltager så man får en stunds kamratlig kvalitetstid tillsammans.
Modul syds styrelse har fattat ett beslut i denna fråga och det får vi respektera och jag önskar er lycka till.

Mvh Rickard :)
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av StaffanWiman »

Det brukar ju finnas snälltåg och fjärrgodståg som går ett antal gånger under hela dagen. Nu kör man ju en sådan tur i ett köruppdrag. Om man i stället låter alla tågets turer köras av samma person hela dagen och med dennes egna tåg, har vi inte då löst en del av problemet?
Extratågen har ju annars problemet att man är låst till en viss tid. Vågar man satsa på att det köruppdrag man tar blir klart i tid?
Staffan
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"