H0 planering - åsikter om Dreamtrack

AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Gärna lite diseplin iår med.
Bryta för gemensamt för och äta eller korv där?

Samt inte dra ifrån banbygget fören ens modul är insatte i banan samt elen är monterad och provad.
Förra året letade vi efter moduler då folk hade dragit till hotellet.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: DreamTrack 12 - 15 april 2018

Inlägg av StaffanWiman »

Minns inte alls hur det var vid DT -17 men huvudproblemet är väl om nyckelmoduler kommer sent/senare än beräknat.
Tror att man försöker planera banan så att sent kommande moduler är placerade perifert så att inte övriga måste vänta på dem.
I Värnamo var H0-banan körklar, strul- och urspårningsfri klockan 8. Berodde förmodligen på att alla kom i den tid de hade sagt.

Staffan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag tycker det är en jättebra idé med två luftiga trafikspel på lördagen. Kanske spelmässigt lördag och en söndag?

Upplägget vi testade i Sollebrunn, med trafikdygn som följde varandra med lite olika trafik, á la onsdag, torsdag, fredag, lördag & söndag tycker jag var mycket stimulerande!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Är inte banan körd på HELA och allt testat på torsdagen så strycks första trafikspelet på fredagen anser jag. Pga av det ska inte vara som i timmelen att man får stoppa längre tid för och fixa till problem.

Så ni som vill ha trafikspel se nu till och ställ upp på byggnadtionen på torsdagen och spring inte iväg till något hotel som det var förra året. Är personen inte på plats när modulen ska in i banan "så ta inte jag något ansvar om något bli skadat vid montering för personen inte är på plats"

Så se till och checka in på Hotel mm innan ni åker till hallen för jag kommer kräva att när man kommer så ska man anmäla sig på plats så vi vet vilka som har kommit eller ej för montering ska gå smidigt.
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: H0 planering

Inlägg av Fredman »

Man kan även gör som man gör på de stora mötena i Tyskland. Ett tidsschema kanske cirka 5 minuter för varje linjemodul.
Till exempel klockan 16:08 skall min kurva TF1stå på platsför montering och nästa kurva TF2 16:13.
Naturligtvis längre tid för stationer och man vet när man måste vara på plats.
MVH Thomas
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Fredman skrev: 2018-01-19, 16:46 Man kan även gör som man gör på de stora mötena i Tyskland. Ett tidsschema kanske cirka 5 minuter för varje linjemodul.
Till exempel klockan 16:08 skall min kurva TF1stå på platsför montering och nästa kurva TF2 16:13.
Naturligtvis längre tid för stationer och man vet när man måste vara på plats.
MVH Thomas
Bra förslag ett annat är att när modulen sätts upp så montera ägaren i 2 st kablar till näst kommande modul som hänger ner.
Så slipper vi kanske springa och leta efter kablar denna gången och anslutningen går snabbt och smidigt.

Så som jag vill ha att är följande.
1. När du kommer anmäler man sig till mig (jag krysa av på lista att man kommit.
2. Man packa in.
3. Man börjar sätta upp modulerna direkt så dom står på ben. Och man får helt enkelt ta den modulen som ska upp först.
4. Fredmans ide att kl 18.00 åker första modulen upp och sen bygger vi åt var sitt håll från alvesta. Med två st ansvariga.
Sen när vi får upp den stationen som är mellan 2r och 3r kommer det in 2 st som ta ansvaret för 3r banan åt var sitt håll då borde det gå himla smidigt att man montera på 4 olika håll samtidigt.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: DreamTrack 12 - 15 april 2018

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-01-22, 01:45 Det är nu 35 deltagare anmälda varav 23 på H0, 7 på N-RE och 4 på americaN.

9 personer har hittills bokat in sig i bygdegården så det finns gott om plats där.

Jag har fått synpunkter på att vi kör trafikspel på den publika körningen på H0-banan. Vi gör det för att få en bra trafikering under hela den publika körningen. Både N-RE och americaN kör med trafikspel under den publika körningen och vi hoppas det kan fungera bra även för H0. Någon form av reglerad körning behövs för att tågföringen ska flyta kontinuerligt under hela publika visningen samt för att förhindra att merparten av tågen hamnar i ena änden av banan. Efter den publika körningen kommer det vara fri körning resten av lördagen på H0-banan.

Med vänlig hälsning
Daniel


Personligen föredrar jag trafikspel, men det hade vart kul med mer avslappnat, luftigare eller mer ”latjo” trafikspel under publikdagen.

Och mer hardcore under själva trafikspelsdagen?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: DreamTrack 12 - 15 april 2018

Inlägg av LLJ »

En sak att tänka på är att den som gör trafikspelet lägger ner en del tid på det och vill naturligtvis att det skall köras så många gånger som möjligt.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: DreamTrack 12 - 15 april 2018

Inlägg av UBJ »

Man kanske kan anpassa frakterna på lördagens spel så det inte blir tokmycket växling av enskilda godsvagnar?

Mvh UB
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: DreamTrack 12 - 15 april 2018

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Fundera på att inte anmäla några moduler. Tycker det är för mkt trafikspel tyvärr. Jag är inte intresserad av det i 3 dagar tyvärr.
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"