H0 planering - åsikter om Dreamtrack

AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AndreasSigfridsson »

StefanFjällemark skrev: 2018-01-22, 21:37
AndreasSigfridsson skrev: 2018-01-22, 21:21 Så det ska köras trafikspel i 11 timmar i sträck?
Andreas, vi ska köra tre trafikspel under fredagen på det vis vi gjort på DreamTrack så länge jag varit med.

Med förberedelser tar ett trafikspel ca 3 timmar, och inför det första trafikspelet tar det ju i regel lite längre tid. Lägg till tid för lunch och middag så landar vi på ungefär 11 timmar. Ungefär så här brukar det bli: första trafikspel 10:00 (med avbrott för lunch), andra ca 14:00 och sista 17:00 (med avbrott för middag), så bör vi vara klara senas 21:00.
förklara för mig vad dessa timmar är som du skrev i den andra tården "Av den tid banan ät tillgänglig för körning kommer lite drygt halva tiden att köras trafikspel."

Eller det kanske fri körning räknas dom timmarna som vi bygger upp på torsdagen och river ner att på söndagen

"Fredag: Vi kör tre trafikspel, därefter fri körning. 3 timmar fri körning, 11 timmar trafikspel
Lördag: Vi kör två trafikspel, därefter fri körning. 6 timmar trafikspel, 8 timmar frikörning
Söndag: Vi kör ett trafikspel, därefter börjar vi packa ihop." 3 timmar trafikspel 0 timmar fri körning

summa
11 timmar fri körning
20 timmar trafikspel
och all fri körning är när folk sticker hem, varför ska inte vi som vill köra fritt kunna sticka hem tidigt på kvällen?

kan vi inte ta uppehåll 3 timmar på fredagen så vi kan får köra på dagen så kan ni ju hålla på till 24,00 istället och se hur många som vill köra sista trafikspelet.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av RickardNordström »

Hallå :)
Jag är inte själv anmäld till DreamTrack och borde väl inte ge mig in i diskussionen. Men då jag känner att det behövs mer fakta på bordet då det förekommer felaktigheter i en del påståenden.
StefanFjällemark
I trafikspelet bakas in bokningsbara valfria tåg för de som vill lufta sina egna tåg även under trafikspelen.
Detta fungerade inte alls bra i Timmele 2017.
15 minuters körning från 1 station och samma tid tillbaks till ursprungsplatsen. Som ersättning/kompensation för fri körning är detta inget jag kan rekommendera om man inte lägger mer tid på att göra uppdraget betydligt längre och mer aktivt.
Staffan Wiman
Som jag upplever det, så är det väldigt mycket väntan och relativt få tågrörelser vid trafikspel. Om syftet är att få till så mycket tågrörelser som möjligt så är väl inte normalt trafikspel så lämpligt, men det går kanske att anpassa.
Stefan Fjällemark
Kanske på andra träffar, men inte på DreamTrack. Förra året var det stor brist på förare, så många tåg ställdes in. Så tåg fanns det så det räckte.
I Timmele 2017 vill jag minnas att det uppstod trafikinfarkter vid flera tillfällen. Detta i sig gjorde att trafiken stod helt stilla. Dock är varje träff unik. Får man till ett bra flyt så rullar tågen minst lika bra i ett trafikspel. Nackdelen är att den sociala biten med publiken kan bli lidande. Där får de som inte har fullt upp fylla ut luckorna och mingla med de som kanske kommer vara med på nästa träff.
Andreas Sigfridsson
Fundera på att inte anmäla några moduler. Tycker det är för mkt trafikspel tyvärr. Jag är inte intresserad av det i 3 dagar tyvärr.
Stefan Fjällemark
Av den tid banan är tillgänglig för körning kommer lite drygt halva tiden att köras trafikspel.
Jag uppskattar det arbete som Stefan lägger ned på Trafikspelen och det vet jag att samtliga andra gör också.
EDIT: Kan någon händig lyfta fram diskussionen kring Trafikspelets vara eller icke vara på den publika körtiden.

Jag bidrager med ett schema jag gjort i all enkelhet. Här kan man se att trafikspelstiden förväntas uppta 75% av den tid som banan används av merparten av deltagarna.
DT18.jpg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

RickardNordström skrev: 2018-01-22, 22:02
StefanFjällemark
I trafikspelet bakas in bokningsbara valfria tåg för de som vill lufta sina egna tåg även under trafikspelen.
Detta fungerade inte alls bra i Timmele 2017.
15 minuters körning från 1 station och samma tid tillbaks till ursprungsplatsen. Som ersättning/kompensation för fri körning är detta inget jag kan rekommendera om man inte lägger mer tid på att göra uppdraget betydligt längre och mer aktivt.

Det här gör mig nyfiken, och även det kanske borde ha en egen tråd då min fråga är mer generell än just kopplat till DreamTrack. :)

- Vad kännetecknar ett bra upplägg för en kul fri körning?
Klarerare på varje station? Andra som kör så det blir liv & rörelse och möten?

- Vad tänker du på med ett "mer aktivt" uppdrag.
Rundgång? Växling? Väntetid på en station?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

OBSERVERA !!!

Upplägget som Stefan Fjällemark skriver om är sanktionerat av ModulSyds styrelse och följer i huvudsak hur DreamTrack brukar vara.

Varje år är det diskussioner om det ska vara publik körning eller inte, hur mycket trafikspel det ska vara och hur mycket fri körning det ska vara.

DreamTrack försöker vara lite av varje, med trafikspel, publik körning och fri körning.

Men, det går inte att göra en träff så att alla får precis som de vill ha det.

Det finns två vägar att gå:
* Specialiserade träffar, t ex en ren trafikspelsträff eller en träff med bara fri körning.
* Kompromiss-träffar, där man får lite av varje, och där man inte kan få allt som man själv vill.

DreamTrack är en kompromiss-träff och har så varit från början. Om medlemmarna vill ha ändring på det så är det en fråga för årsmötet och Modulsyds styrelse.

Frågan om DreamTrack har varit uppe på flera av ModulSyds årsmöten och styrelsen följer de direktiv som årsmötet ger.

Stefan Fjällemark har ModulSyds styrelses stöd för årets upplägg på H0-banan.

Med vänlig hälsning
Daniel Bergqvist
Ordförande i ModulSyd
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack för alla beräkningar av andelen trafikspelstid respektive fri bana. Betydligt bättre än min huvudräkning. Så slutsatsen är att vi i huvudsak kör trafikspel, men också erbjuder många timmar med fri bana. Och det var ju så vi också annonserade träffen:
http://www.dream-track.se/program/ skrev: Vi kör i huvudsak trafikspel. Tidsepoken har sin tonvikt på fordon på svenska spår 1970 – 1990, dvs. en ganska bred period.
RickardNordström skrev: 2018-01-22, 22:02 I Timmele 2017 vill jag minnas att det uppstod trafikinfarkter vid flera tillfällen. Detta i sig gjorde att trafiken stod helt stilla. Dock är varje träff unik. Får man till ett bra flyt så rullar tågen minst lika bra i ett trafikspel.
Även jag gjorde mina erfarenheter från Timmele och noterade vad som fungerade och vad som inte fungerade. Man lär sig en massa på att se trafikspelet genomföras, och får nya idéer när man deltar på träffar där andra planerat trafiken.
RickardNordström skrev: 2018-01-22, 22:02 Bokningsbara tåg fungerade inte alls bra i Timmele 2017. 15 minuters körning från 1 station och samma tid tillbaks till ursprungsplatsen. Som ersättning/kompensation för fri körning är detta inget jag kan rekommendera om man inte lägger mer tid på att göra uppdraget betydligt längre och mer aktivt.
På senaste träffen i Värnamo fanns bokningsbara tåg - man fick köra från A till B och sedan lyfta av. I Timmele fick man köra A till B och åter till A vilket tog ungefär 4 speltimmar. Att göra ännu längre uppdrag kan vara en möjlighet, eller att de som vill kan boka två uppdrag i följd och därmed få en tjänst som rullar större delen av ett trafikspel.

Men på vilket sätt kunde det bli mer aktivt? Eftersom man inte i förväg vet vad det är för tåg som kommer att bokas - det kan ju vara ett kinesiskt snabbtåg eller ett långsamt tyskt ånglok med vagnar epok II,så är det ju svårt att förutsätta vad som skall hända - annat än att köra efter tidtabellen. Rundgång och byte av riktning om bantopologin medger detta är en grej, fler idéer?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av LLJ »

AlexanderEhn skrev: 2018-01-22, 21:31
LLJ skrev: 2018-01-22, 21:22 @AlexanderEhn:

* Trafikspel har också nytta av mycket linje. Generellt är det ofta för många och korta stationer som ligger alldeles för tätt. Minst 4 m linje mellan varje station, oavsett trafikspel eller fri körning. Det är inte bara jag som vill köra lite längre tåg än 2 m.
* Att försöka kombinera många olika typer av körning leder bara till att allt blir kompromisser för att försöka tillgodose så många som möjligt. Bättre att ha träffar som är renodlade trafiksspelsträffar, publik körning eller fri körning. Banans utformning kan då dessutom bättre anpassas bättre. När är det bestämt att DT skall ha alla delar, så det får bli de kompromisserna.

/Lars
Jag vill också köra långa tåg.

Förstår inte din andra punkt. Du menar alltså att DT är en dålig kompromiss av alla tre varianter?
Dålig är nog väl starkt ord. Mindre lyckat känns bättre. Att köra trafikspel publikt känns som ett steg i rätt riktning om man nu skall köra inför publik. Dels därför man visar hur vi ofta faktiskt kör, men även hur verkligheten kan se ut. Det kommer inte tåg stup i kvarten.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-01-22, 23:22
Dålig är nog väl starkt ord. Mindre lyckat känns bättre. Att köra trafikspel publikt känns som ett steg i rätt riktning om man nu skall köra inför publik. Dels därför man visar hur vi ofta faktiskt kör, men även hur verkligheten kan se ut. Det kommer inte tåg stup i kvarten.

/Lars

Men skulle inte mitt förslag på banlayout med olika delar vara en kul kompromissbana? :D Ser inte riktigt hur det inte skulle kunna funka med långa tåg och kompromisser.

En variant skulle kunna vara att något enstaka helgodståg eller persontåg per dygn letar sig in på frikörningsdelen?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av StaffanWiman »

På en fremoträff i Tyskland för ett par år sedan var upplägget att man fick var sin lokförartjänst som varade hela trafikspelet. Var det ett komplicerat uppdrag så gick ju andra och tredje vändan så mycket bättre än den första.
Tjänsten kan ju även innehålla byte av lok eller tågset.
Då skulle man kunna dela ut uppdragen i ordning så att för trafiken och godshanteringen viktiga uppdrag delades ut först. Vissa uppdrag kunde också vara eller ersättas med egna tåg men som då även gick under hela trafikspelet. Eftersom uppdragen helst bör vara flera än deltagarna blir det alltid några om inte körs alls.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av LLJ »

AlexanderEhn skrev: 2018-01-23, 01:36
Men skulle inte mitt förslag på banlayout med olika delar vara en kul kompromissbana? :D Ser inte riktigt hur det inte skulle kunna funka med långa tåg och kompromisser.

En variant skulle kunna vara att något enstaka helgodståg eller persontåg per dygn letar sig in på frikörningsdelen?
Det skulle kunna fungera, och och så länge vi inte har provat så vet vi inte :) . Helt klart är det bättre än att bygga tre åtskilda banor som kör olika typer av trafik, en för publiken, en för trafikspel och en för fri körning av egna tåg.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av UBJ »

En nackdel med en ren frikörningsdel är att det inte är så kul för dom stationsägare som får sina stationer på frikörningsdelen.
Jag tror att dom flesta som har en station gärna vill ha något mer meningsfullt stationsarbete under en träff.

Mvh UB
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"