GM 17 Charlottendahls industriområde

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

GM 17 Charlottendahls industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

För att få ett jämnare flöde av vagnar ut från Charlottendahls industriområde (Kristineberg, Mörkne, Love hamn) och för att få mer att göra för växlarna på industriområdet så kommer vi att introducera något som kallas hanteringskort. Detaljer finns i det bifogade materialet, men här kommer en kort sammanfattning.

Obs! Det är bara växlarna på industriområdet och industriområdets lastplatsägare som behöver förstå sig på det här systemet.

Vagnar på industriområdet kan ha ett hanteringskort som anger när en vagn är klarlossad eller klarlastad. Vagnen får inte flyttas innan det angivna klocklaget.

Vagnar som placeras på en lastplats ska få ett hanteringskort som anger när lossningen eller lastningen är klar. Denna tidpunkt kan vara samma trafikdygn vilket betyder att vagnen i så fall kan flyttas fler gånger samma trafikdygn.

Förutom den översta delen så kommer hanteringskorten att vara transparenta så det går att läsa fraktsedeln i vagnkortet.

/Erik
Hanteringskort - utkast 2017-05-06.pdf
(15.47 KiB) Nerladdad 281 gånger
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: GM 17 Charlottendahls industriområde

Inlägg av AiR »

Spännande.

Läser instruktionen och får för mig att alla vagnar är kursvagnar och att alla lastsedlar är vändbara? Har vi skippat principen att man beställer tomvagnar resp återanvänder tomvagnar och sedan stoppar i utgående fraktsedel?

En vagn som lossats (hanteringkortet löpt ut) kan bli en tomvagn och antingen gå till hemmastation eller återanvändas på trafikplatsen om behov finns. Rangeras den om så får den ett lastaskort när den flyttats. I så fall behöver punkten 1 under "Vagnar som ska lastas" justeras. Texten under "Vagnar som har lossats" antyder att enkelsidiga fraktsedlar används.

Händelsen "Vagnar som ska lastas" kan inträffa under dagen då:
1. Vagn anländer och rangeras till godsavsändare
2. Vagn på området lossats och därefter rangeras till godsavsändare

Det trevliga är att vagnar får rangeras om under dagen!

:o)
AiR den gamble
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: GM 17 Charlottendahls industriområde

Inlägg av ErikKuiper »

AiR skrev:Läser instruktionen och får för mig att alla vagnar är kursvagnar och att alla lastsedlar är vändbara? Har vi skippat principen att man beställer tomvagnar resp återanvänder tomvagnar och sedan stoppar i utgående fraktsedel?
Nu hittar jag inte var du läser in detta, men så är det naturligtvis inte. De flesta godsvagnar har vanliga fraktsedlar och tomvagnar beställs som vanligt. Det finns dock en sak som jag vill betona. När man har fått en tomvagn på sin station för att den är lossad så måste man inte fylla den med någon utgående last. Man fyller den vagnen bara med last om man har planerat att skicka något med den typen av vagn (dvs man har en tomvagnsrekvisition ute). Har man behov av den typen av vagn om ett dygn eller två så kan man behålla tomvagnen på stationen.
AiR skrev:En vagn som lossats (hanteringkortet löpt ut) kan bli en tomvagn och antingen gå till hemmastation eller återanvändas på trafikplatsen om behov finns. Rangeras den om så får den ett lastaskort när den flyttats. I så fall behöver punkten 1 under "Vagnar som ska lastas" justeras. Texten under "Vagnar som har lossats" antyder att enkelsidiga fraktsedlar används.

Händelsen "Vagnar som ska lastas" kan inträffa under dagen då:
1. Vagn anländer och rangeras till godsavsändare
2. Vagn på området lossats och därefter rangeras till godsavsändare
Korrekta iakttagelser. Jag ska ta och justera beskrivningen något.
AiR skrev:Det trevliga är att vagnar får rangeras om under dagen!
Tack :)
Skriv svar

Återgå till "Geflemodul 2017 (Thomas Fredman är arrangör)"