Sida 1 av 2

GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-08, 09:34
av ErikKuiper
Då har jag tagit fram en första beskrivning av frakthanteringen för Geflemodul 2017, se bifogad pfd. Det som är speciellt och som kan skilja sig lite från de flesta träffar är följande.
  • Vi kör namngivna dagar måndag-fredag
  • Fraktsedlar vänds aldrig i magasinen
  • Fack för utgående vagnslaster per dag kommer att finnas vid magasinen
  • Separata fack för tomvagnsrekvisitioner per dag kommer att finnas
  • Det är fritt att skicka hur mycket frakt ni vill via Love hamn
Som vanligt är det stations/lastplatsansvariges ansvar att ta fram fraktsedlar för sin station/lastplats. Fråga gärna om ni vill ha hjälp.

/Erik
GM 2017 Frakthantering v1.0 2017-05-08.pdf
(70.41 KiB) Nerladdad 306 gånger

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-08, 10:37
av JanFrelin
Vad är motivet till att inte vända fraktsedlar i tågmagasinen?

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-08, 13:42
av ErikKuiper
Därför att jag inte tycker om den planlösa ostrukturerade godstrafik som är resultatet av dubbelt vändbara fraktsedlar som gör att vagnar pendlar mellan två punkter. Jag tycker att stations- och lastplatsägarna ska fundera på hur mycket trafik de vill ha och när vagnarna ska komma och gå. Sedan har jag inget emot att man justerar planen allt eftersom, men jag vill gärna se ett grundtänk.

Inom americaN gör stationsägarna veckoplanering där dagen en frakt eller tomvagnsrekvisition ska gå står angivet på fraktsedeln. Detta är något jag även skulle vilja se infört inom H0 Europa.

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-08, 19:34
av JanFrelin
Lätt att hålla med om! Även i verkligheten gick dock vissa vagnar i fasta omlopp.

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-09, 08:59
av ErikKuiper
JanFrelin skrev:Även i verkligheten gick dock vissa vagnar i fasta omlopp.
Det håller jag med om, men då tycker jag detta ska hanteras med omloppskort och inte fraktsedlar.

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-09, 17:48
av JanFrelin
Vad är ett omloppskort?

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-09, 21:46
av StefanFjällemark
Bifogar exempel på omloppskort för både lok och vagnar. Dessa sätts i plastficka på samma sätt som fraktsedlar. Vissa omlopp sträcker sig över flera dagar. Exemplen är från DreamTrack 2017.

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-09, 23:33
av PeterAlsén
Bra inspel Erik, vi behöver får mer intressanta trafikspel med olika trafik och behov olika dagar. Jag tycker man borde returnera lossade vagnar samma dag till depå om gods saknas eller att man har för många vagnar på sin station. Exempelvis en godsvagn litt O med ex en plog eller annan maskin som ankommer i ett morgontåg borde alltså vara lossad för nytt uppdrag samma eftermiddag.

Jag inser att detta kräver mer av trafikspelsplaneraren så jag kanske begär för mycket.

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-10, 07:44
av ErikKuiper
PeterAlsén skrev:[...] Jag tycker man borde returnera lossade vagnar samma dag till depå om gods saknas eller att man har för många vagnar på sin station. [...] Jag inser att detta kräver mer av trafikspelsplaneraren så jag kanske begär för mycket.
Detta kräver inte mer av trafikspelsplaneraren, detta kräver mer av stations-/lastplatsägarna och deltagarna. Jag kommer att introducera lastning och lossning samma dag för vagnar på Charlottendahls industriområde under Gefelmodul 2017. Mer information kommer :). Denna utökade komplexitet (eller mer intressanta spelupplägg) behöver bara hanteras av lastplatsansvaiga för Kristineberg, Mörkne och Love hamn (alla är tilltalade och har sagt OK), och de som kör växlingstjänst i industiområdet (fasta tjänster).

Re: GM 17 Frakthantering

Postat: 2017-05-12, 18:12
av JohanHyllengren
Det är hit jag vill. Som stationsägare så har man väl en tänkt flöde med råvaror som kommer in och produkter som ska fraktas bort. Jag vart tilldelad att var stationsansvarig för Gemjan. Finns ju oljecisterner där. Får man in 3 vagnar med eldningsolja, så kan jag inte skicka iväg 4 st dagen efter. Eller om t.ex att man behöver 2 G-vagnar med materiel för en produkt. Men det blir bara 1 O-vagn som produkten transporterar bort på.

jag tror ni förstår min tanke.
Vagnar som man inte behöver "tomma" antagligen så skickar man dom till magasin eller kohandlar bort dom med andra stationen.