GM 17 Frakthantering

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

GM 17 Frakthantering

Inlägg av ErikKuiper »

Då har jag tagit fram en första beskrivning av frakthanteringen för Geflemodul 2017, se bifogad pfd. Det som är speciellt och som kan skilja sig lite från de flesta träffar är följande.
  • Vi kör namngivna dagar måndag-fredag
  • Fraktsedlar vänds aldrig i magasinen
  • Fack för utgående vagnslaster per dag kommer att finnas vid magasinen
  • Separata fack för tomvagnsrekvisitioner per dag kommer att finnas
  • Det är fritt att skicka hur mycket frakt ni vill via Love hamn
Som vanligt är det stations/lastplatsansvariges ansvar att ta fram fraktsedlar för sin station/lastplats. Fråga gärna om ni vill ha hjälp.

/Erik
GM 2017 Frakthantering v1.0 2017-05-08.pdf
(70.41 KiB) Nerladdad 303 gånger
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av JanFrelin »

Vad är motivet till att inte vända fraktsedlar i tågmagasinen?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av ErikKuiper »

Därför att jag inte tycker om den planlösa ostrukturerade godstrafik som är resultatet av dubbelt vändbara fraktsedlar som gör att vagnar pendlar mellan två punkter. Jag tycker att stations- och lastplatsägarna ska fundera på hur mycket trafik de vill ha och när vagnarna ska komma och gå. Sedan har jag inget emot att man justerar planen allt eftersom, men jag vill gärna se ett grundtänk.

Inom americaN gör stationsägarna veckoplanering där dagen en frakt eller tomvagnsrekvisition ska gå står angivet på fraktsedeln. Detta är något jag även skulle vilja se infört inom H0 Europa.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av JanFrelin »

Lätt att hålla med om! Även i verkligheten gick dock vissa vagnar i fasta omlopp.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev:Även i verkligheten gick dock vissa vagnar i fasta omlopp.
Det håller jag med om, men då tycker jag detta ska hanteras med omloppskort och inte fraktsedlar.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av JanFrelin »

Vad är ett omloppskort?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av StefanFjällemark »

Bifogar exempel på omloppskort för både lok och vagnar. Dessa sätts i plastficka på samma sätt som fraktsedlar. Vissa omlopp sträcker sig över flera dagar. Exemplen är från DreamTrack 2017.
Bilagor
Vagnomloppskort.pdf
(349.87 KiB) Nerladdad 276 gånger
Lokomloppskort.pdf
(370.55 KiB) Nerladdad 263 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av PeterAlsén »

Bra inspel Erik, vi behöver får mer intressanta trafikspel med olika trafik och behov olika dagar. Jag tycker man borde returnera lossade vagnar samma dag till depå om gods saknas eller att man har för många vagnar på sin station. Exempelvis en godsvagn litt O med ex en plog eller annan maskin som ankommer i ett morgontåg borde alltså vara lossad för nytt uppdrag samma eftermiddag.

Jag inser att detta kräver mer av trafikspelsplaneraren så jag kanske begär för mycket.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av ErikKuiper »

PeterAlsén skrev:[...] Jag tycker man borde returnera lossade vagnar samma dag till depå om gods saknas eller att man har för många vagnar på sin station. [...] Jag inser att detta kräver mer av trafikspelsplaneraren så jag kanske begär för mycket.
Detta kräver inte mer av trafikspelsplaneraren, detta kräver mer av stations-/lastplatsägarna och deltagarna. Jag kommer att introducera lastning och lossning samma dag för vagnar på Charlottendahls industriområde under Gefelmodul 2017. Mer information kommer :). Denna utökade komplexitet (eller mer intressanta spelupplägg) behöver bara hanteras av lastplatsansvaiga för Kristineberg, Mörkne och Love hamn (alla är tilltalade och har sagt OK), och de som kör växlingstjänst i industiområdet (fasta tjänster).
Användarvisningsbild
JohanHyllengren
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-03-22, 04:24

Re: GM 17 Frakthantering

Inlägg av JohanHyllengren »

Det är hit jag vill. Som stationsägare så har man väl en tänkt flöde med råvaror som kommer in och produkter som ska fraktas bort. Jag vart tilldelad att var stationsansvarig för Gemjan. Finns ju oljecisterner där. Får man in 3 vagnar med eldningsolja, så kan jag inte skicka iväg 4 st dagen efter. Eller om t.ex att man behöver 2 G-vagnar med materiel för en produkt. Men det blir bara 1 O-vagn som produkten transporterar bort på.

jag tror ni förstår min tanke.
Vagnar som man inte behöver "tomma" antagligen så skickar man dom till magasin eller kohandlar bort dom med andra stationen.
Skriv svar

Återgå till "Geflemodul 2017 (Thomas Fredman är arrangör)"