En liten liten film om ett tågmöte i Malmstad

Planering av Timmele-träffen 2017
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: En liten liten film om ett tågmöte i Malmstad

Inlägg av Qrt »

Instämmer med alla föregående.
En föredömligt kort och tät filmsnutt med bra ljudsättning och fina texter. (utan musik!. Tack, tack.)

Eftersom jag har en del rörliga bilder från olika träffar liggandes oredigerade så är jag nyfiken på med vad du har skapat denna pärla:

Använd utrustning på plats ?

Stativ?
Eller ställt fotoferingsapparaten direkt på spåren?

Hur många sekvenser har du klippt ihop per motorvagn?
(Hur många gånger for de i verkligheten in till stationen respektive därifrån alltså.)

Vad har du redigerat med?

Etcetera etcetera

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: En liten liten film om ett tågmöte i Malmstad

Inlägg av StefanFjällemark »

Precis som jag skrev på facebook: trevlig film med mina rälsbussar som huvudaktörer :D
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: En liten liten film om ett tågmöte i Malmstad

Inlägg av AlexanderEhn »

Qrt skrev: 2017-09-16, 16:41 Instämmer med alla föregående.
En föredömligt kort och tät filmsnutt med bra ljudsättning och fina texter. (utan musik!. Tack, tack.)

Eftersom jag har en del rörliga bilder från olika träffar liggandes oredigerade så är jag nyfiken på med vad du har skapat denna pärla:

Använd utrustning på plats ?

Stativ?
Eller ställt fotoferingsapparaten direkt på spåren?

Hur många sekvenser har du klippt ihop per motorvagn?
(Hur många gånger for de i verkligheten in till stationen respektive därifrån alltså.)

Vad har du redigerat med?

Etcetera etcetera

/Curt

Kul att du gillar klippet Curt!

Det är enklare än vad det ser ut. Det går att få helt okej snyggt resultat med små medel.


Kamera & objektiv:
En Panasonic GM1 med 12-42mm optik på.
Länk till Scandinavian Photo. Den är utgången och finns endast begagnad numera, finns ett hus att köpa begagnat här ser jag. Det är en otroligt smidig kompakt systemkamera med micro 4/3-sensor. Ger helt okej stillbildskvalitet, speciellt med tanke på att den är ca 4 år gammal. I mitt tycke en av de bättre kamerorna som gjort enligt kompromissen liten storlek, bytbar optik och duglig bildkvalitet. Ett stort plus med GM1'an är att den har väldigt bra videokvalitet och väldigt smidig filmfunktionalitet. Gillar den såpass mycket att jag, min far och syster delar på två GM1'or och en GM5'a. :)

Ljudupptagningen är endast mikrofonerna i kameran. (Även om jag faktisk hade ljudinspelare med mig till Timmele som jag inte använde. :))


Stativ:
Ett Joby gorillapod micro. Jag köpte det här paketet för att få hållare för mobiltelefon.

Ställde helt sonika stativet på modulen där landskapet tillät.


Redigering

Filmen är klippt i iMovie, gratisprogram som följer med alla appledatorer. Finns också (eller fanns förr i alla fall) Windows Movie Maker, också gratis medföljande.


Filmning:

Allt filmades i ett svep utan fotokörningar så att säga. Det är ett tidtabellsenligt tågmöte helt enkelt.

För att det ska framgå tydligare har jag lagt upp ett klipp på den här länken som visar alla 4 klipp i sina helheter.



Fråga mer om det finns fler frågor!


P.s. för tydlighetens skull har jag inga kopplingar till Scandinavian Photo, men jag har jobbat i deras Mölndalsbutik i 5 år parallellt med att jag pluggade. D.s
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: En liten liten film om ett tågmöte i Malmstad

Inlägg av Qrt »

Tack Alexander för det tydliga svaret.
Nu blir jag ännu mer imponerad.
Naturligtvis av vad utrustningen presterade (inbyggda mikrofonen minsann!)
men ännu mer av din känsla och skicklighet.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"