americaN
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Jag har varit med förr.
Motsvarade träffen dina förväntningar?
Ja.
Vad tycker du var bäst med träffen?
Den motsvarade mina förväntningar.
Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Bra.
Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Inget.
Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Jag skulle vilja bidra mindre. Efter att ha varit ban- och trafikplanerare för många träffar så skulle det vara skönt att komma till en svensk träff som bara vanlig deltagare.
Övriga synpunkter och förslag:
Se mina kommentarer nedan.
Så det var mina åsikter. Nu tar jag lite plats och kommenterar Rickards kommentar om frikörning.
Det här med balansen mellan trafikspel och frikörning är en fråga som har dryftats länge, och troligen kommer att fortsätta dryftas så länge man har träffar där båda typer av körning erbjuds. Innan jag fortsätter resonemanget så vill jag förtydliga att jag har nära noll intresse för frikörning. Då det är frikörning ägnar jag mig hellre åt andra saker som ger mig tillfredsställelse (som att prata med andra deltagare) och överlåter banan till de som har intresse av frikörning. Mängden frikörning och för stort deltagarantal (i förhållande till banans storlek) på H0-banorna på våra träffar gjorde att jag började köra americaN.RickardNordström skrev: ↑2017-09-10, 22:50 Fri körning innebär det samma för mig som trafikspel. Alla är med och kör. Skillnaden är att man kör utan tidtabell men med tågklarerare på stationerna samt får använda/köra sina egna tåg. Jag vet inte om det beror på att alla var trötta eller om det hänger ihop med incidenten vid middagen. Beror det på trötthet är mitt förslag att man avslutar lördag eftermiddags trafikspel 1 timme tidigare och äter tidigare. Hänger det ihop med incidenten eller ointresse att köra fri körning är det extremt okamratligt att inte bjuda till ynka 15% (2 timmar) av kamratskap när de bjuder på 85% till er. Nu när jag sitter och läser vad jag skrivit blir jag ännu mer deprimerad över det inträffade.
Nåväl, låt mig då resonera lite kring frikörning. För mig är frikörning ganska väsensskiljt från trafikspel. Som jag ser frikörning så är det en möjlighet för deltagarna att köra sina egna tåg på en bana som är större än den som finns hemma. Vid frikörning ser jag inte att man har ett trafikupplägg liknande det som finns vid trafikspel. Vid en större trafikintensitet kan det behövas bemannade stationer och lite mer kontroll av vem som får använda linjen. Vid lägre trafikintensitet kan detta ofta hanteras av lokförarna och ingen fast personal behövs. Precis som att det är frivilligt att delta i trafikspelen så tycker jag att det också ska vara frivilligt om man deltar i frikörningen eller ej. Jag kan ha förståelse och respektera personer som vill "köra fritt", men samtidigt vill jag också få den omvända förståelsen att jag inte önskar delta i något på min fritid som jag inte har intresse av.