Utvärdering av Timmele-träffen

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av StefanFjällemark »

Nyss hemkommen så är det dags att formulera lite frågeställningar om utvärdering av träffen som du kan besvara. Kopiera frågorna i detta inlägg och lägg in dina svar.
  • Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
  • Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
  • Motsvarade träffen dina förväntningar?
  • Vad tycker du var bäst med träffen?
  • Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
  • Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
  • Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
  • Övriga synpunkter och förslag:
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Vad körde du: AmericaN och/eller H0? H0
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen? var där förra året och den är trevlig.
Motsvarade träffen dina förväntningar? Ja
Vad tycker du var bäst med träffen? Folket som är där.
Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)? Väldigt bra frukost iår. Thai buffen är ju en favorit
Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Övriga synpunkter och förslag:
För lite godståg på trafikspelet på bibanan
Måste gå fortare och få upp banan. Det måste gå och få någon station till kl 15.00 som man kan börja bygga från en av sidorna av den. Det gick ju väldigt effektiv när vi byggde bibanan när allt stod klart på benen.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av StefanFjällemark »

  • Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
    SVAR: H0
  • Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
    SVAR: Ville se till att det blev en träff genom att arrangera den.
  • Motsvarade träffen dina förväntningar?
    SVAR: I stort sett ja, jag hade för mycket att hålla reda på och det tar bort fokus från att delta, och jag glömde en hel del saker.
  • Vad tycker du var bäst med träffen?
    SVAR: Alla som kom och bidrog på olika sätt. Blir lika imponerad av att det jag sitter och planerar i form av bana och trafik blir verklighet tack vare alla deltagare.
  • Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
    SVAR: Utmärkt och i riklig mängd.
  • Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
    SVAR: Inget direkt.
  • Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
    SVAR: Genom att inte dra dit moduler som inte fungerar så bra. Nästa gång tar jag med mina moduler och inget mer. Så tror jag att jag kan planera bana och trafikspel igen. Det gick rätt smidigt denna gång.
  • Övriga synpunkter och förslag:
    SVAR: Persontåg med växling av personvagnar var tydligen en utmaning, det blev alltid någon vagnsgrupp som hamnade fel. Så det kommer med nästa gång ;-) Nättelund blev nog för hårt belastat av växling av både gods- och persontåg, bangården är egentligen inte tillräckligt stor för all denna trafik. I Vagnsta var det rätt lugnt, utom när jag glömde att sätta infartsignalen till rött :oops:
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RobertWahlström »

[*]Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
AmericaN
[*]Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Daniel Rydells reklam för den i N-skala väst gruppen.
[*]Motsvarade träffen dina förväntningar?
Ja
[*]Vad tycker du var bäst med träffen?
Träffa massa trevligt folk.
[*]Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Åt bara lunch och fika. Väldigt god.
[*]Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Inget jag kommer på nu.
[*]Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Kanske med lite förberedelser för AmericaN banan.
[*]Övriga synpunkter och förslag:
Var min första riktiga modulträff. Jag och min son blev väl omhändertagna av de andra och vi lärde oss mycket. Ser fram emot fler framtida träffar.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RickardNordström »

Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
H0
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Tidigare träffar har varit till mycket trevliga. Minns första träffen som besökare när Mathias hög tag i mig direkt och jag fick köra ett tåg efter tidtabell/med köruppdrag.
Samspelen har fungerat bra och trafikspelen har varit roliga. I år ville Jonas ta ett steg tillbaka som arrangör och fördela arbetsbördan på flera personer. Frågan ställdes till flera personer i regionen om vi ville hjälpa till att arrangera träffen. Jag tog på mig matansvaret. Med det merarbete det innebar valde jag att inte anmäla alla moduler men fick istället låna ut dem till frågeställaren som i detta fallet var Stefan.


Motsvarade träffen dina förväntningar?
Tyvärr motsvarade inte de bokbara uppdragen förväntan. Det var väldigt lång väntetid till körningen skulle påbörjas och det kändes inte som att man lagt lika mycket engagemang på detta som själva trafikspelet. 30 minuters körning fram och tillbaka mellan 2 ändstationer. Dessutom så var köruppdraget på en icke elektrifierad sträcka och en elektrifierad sträcka. Detta innebar att jag på väg ut fick lov att köra med mitt ellok (skadan redan skedd) men på väg hem blev beordrad att fortsätta till avplockningsplatsen med ett diesellok. Uppdraget var: sätt upp ditt tåg och kör den berörda sträckan och tag sedan ned ditt tåg. Jag fick bita mig i läppen för att inte säga något dumt och improvisera. Backade tillbaka till Nättelund och gick via Dalbo till sydpolen och plockade av tåget där istället.
(Det var väl någon som efterfrågade planerade oplanerade trafikstörningar/överraskningar)
Tycker att trafikspelen har övergått i väldigt mycket godsväxling. Lite väl mycket. Saknar de där köruppdragen från första besöket där jag körde persontåg utan växling av vagnar.


Vad tycker du var bäst med träffen?
Att få träffa alla Mj vänner som man så sällan träffar tillresta från när och fjärran. I år han jag inte mingla lika mycket som tidigare år vilket jag är lite ledsen över.

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Ingen kommentar...men... Fy fasen vad jag hade överarbetat hela grejen i år. Nästa år kommer säkert en ny stjärna som tar hand om maten.

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Jag saknade vardagligt hyffs. Att plocka undan efter sig. Koppar/muggar, om man tager det sista ur en påse kan man väl slänga påsen. Om man spiller på bordet eller golvet kan man väl torka/plocka upp efter sig. Ställa in stolen när man lämnar bordet. Om papperskorgen är full kan man byta säck eller säga till någon istället för att fylla den till bristningsgränsen.
De personer som har de olika uppdragen skall inte behöva städa efter andra. De är också där för att köra tåg. Träffen gör vi och är på tillsammans och det är allas ansvar att göra den så trivsam som möjligt för alla. Man hjälps åt från början till slut.


Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Jag kommer ta med egna moduler som jag sköter transport och upp/nedplockning av själv. Självklart kommer jag när jag är klar med mina saker hjälpa till så alla får komma hem så snabbt som möjligt.

Övriga synpunkter och förslag:
Jag känner en stor besvikelse att man som huvudman av Timmele-träffen trotts samtal före träffen där man varit överens ändå kuppar in en muntlig omröstning kring trafikspel kontra fri körning under middagen. Schemat/hålltiderna/upplägget ändrades inför träffen och det senast uppdaterat/skrivna på forumet i aktuell tråd bör väl gälla.
Då jag (med flera) varit delaktig i de diskussionerna brast det för mig under middagen. Jag kände att jag var tvungen att säga ifrån. Jag är inte nöjd med att bli indragen i en konfliktsituation som var helt onödig. Jag vill tro att alla respekterar de slutgilterliga beslut träffarrangören tagit i samråd med träffdeltagarna inför träffen. Nu känner jag mig som det svarta fåret. Jag kände att kvällen och den fria körningen blev väldigt avslagen.
Jag bidrager med moduler, är med och kör på trafikspelet (i år i mån av tid p.g.a ansvarsområde) som i Timmele upptar 85% av den körbara tiden med tågen.
I lördags kväll hände det inte mycket på den fria körningen.
Fri körning innebär det samma för mig som trafikspel. Alla är med och kör. Skillnaden är att man kör utan tidtabell men med tågklarerare på stationerna samt får använda/köra sina egna tåg. Jag vet inte om det beror på att alla var trötta eller om det hänger ihop med incidenten vid middagen. Beror det på trötthet är mitt förslag att man avslutar lördag eftermiddags trafikspel 1 timme tidigare och äter tidigare. Hänger det ihop med incidenten eller ointresse att köra fri körning är det extremt okamratligt att inte bjuda till ynka 15% (2 timmar) av kamratskap när de bjuder på 85% till er. Nu när jag sitter och läser vad jag skrivit blir jag ännu mer deprimerad över det inträffade.
Till er som var med och körde på lördag kväll vill jag rikta ett extra stort tack. Er omtänksamhet uppskattas :)
(Har jag fel/missuppfattat något så skriv gärna i tråden eller skicka ett Pm.)
Hoppas vi syns nästa år...

Mvh Rickard :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av LLJ »

* Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
americaN

* Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Möjlighet att få köra lite americaN för omväxlings skull

* Motsvarade träffen dina förväntningar?
Ja

* Vad tycker du var bäst med träffen?
Träffa en massa likasinnade.

* Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Åt enbart lunch och fika, och det var bra

* Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Fler deltagare på americaN

*Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Vet ej.

*Övriga synpunkter och förslag:
Inget
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av daniel »

RickardNordström skrev: 2017-09-10, 22:50 Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Jag saknade vardagligt hyffs. Att plocka undan efter sig. Koppar/muggar, om man tager det sista ur en påse kan man väl slänga påsen. Om man spiller på bordet eller golvet kan man väl torka/plocka upp efter sig. Ställa in stolen när man lämnar bordet. Om papperskorgen är full kan man byta säck eller säga till någon istället för att fylla den till bristningsgränsen.
De personer som har de olika uppdragen skall inte behöva städa efter andra. De är också där för att köra tåg. Träffen gör vi och är på tillsammans och det är allas ansvar att göra den så trivsam som möjligt för alla. Man hjälps åt från början till slut.
Jag vill betona ovanstående. Vi har inte betald personal som städar efter oss utan det är medlemmar i ModulSyd och andra föreningar som arrangerar träffar, dukar fram mat, tömmer papperskorgar, m.m. Om vi vill kunna fortsätta att åka på träffar måste vi hjälpa arrangörerna på träffen med basala uppgifter som att slänga vår egen tallrik, m.m. Är soppåsarna fulla och man inte vet var det finns nya eller var man slänger den fulla påsen så fråga. Arrangörerna av träffarna har fullt upp ändå.
RickardNordström skrev: 2017-09-10, 22:50 Övriga synpunkter och förslag:
Jag känner en stor besvikelse att man som huvudman av Timmele-träffen trotts samtal före träffen där man varit överens ändå kuppar in en muntlig omröstning kring trafikspel kontra fri körning under middagen. Schemat/hålltiderna/upplägget ändrades inför träffen och det senast uppdaterat/skrivna på forumet i aktuell tråd bör väl gälla.
Då jag (med flera) varit delaktig i de diskussionerna brast det för mig under middagen. Jag kände att jag var tvungen att säga ifrån. Jag är inte nöjd med att bli indragen i en konfliktsituation som var helt onödig. Jag vill tro att alla respekterar de slutgilterliga beslut träffarrangören tagit i samråd med träffdeltagarna inför träffen. Nu känner jag mig som det svarta fåret. Jag kände att kvällen och den fria körningen blev väldigt avslagen.
Jag förstår din reaktion. Och samtidigt förstår jag Stefan Fjällemark som ställde frågan.

Ett sätt att hantera frågan till kommande år, om man gått ut med att köra fri körning efter kvällsmaten, är att fråga hur många som vill köra fri körning. Är det ett antal personer som räcker upp handen så kör man fri körning. Är det ingen som räcker upp handen kan man fråga om deltagarna istället vill köra trafikspel. Ställer man explicit frågan hur många som vill köra fri körning så har de som vill det möjlighet att göra sin röst hörd på ett tydligt sätt.

Med vänlig hälsning
Daniel
TheoMagnusson
Inlägg: 107
Blev medlem: 2015-08-10, 22:14
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av TheoMagnusson »

RickardNordström skrev: 2017-09-10, 22:50 Övriga synpunkter och förslag:
Jag känner en stor besvikelse att man som huvudman av Timmele-träffen trotts samtal före träffen där man varit överens ändå kuppar in en muntlig omröstning kring trafikspel kontra fri körning under middagen. Schemat/hålltiderna/upplägget ändrades inför träffen och det senast uppdaterat/skrivna på forumet i aktuell tråd bör väl gälla.
Då jag (med flera) varit delaktig i de diskussionerna brast det för mig under middagen. Jag kände att jag var tvungen att säga ifrån. Jag är inte nöjd med att bli indragen i en konfliktsituation som var helt onödig. Jag vill tro att alla respekterar de slutgilterliga beslut träffarrangören tagit i samråd med träffdeltagarna inför träffen. Nu känner jag mig som det svarta fåret. Jag kände att kvällen och den fria körningen blev väldigt avslagen.
Jag förstår din reaktion. Och samtidigt förstår jag Stefan Fjällemark som ställde frågan.

Ett sätt att hantera frågan till kommande år, om man gått ut med att köra fri körning efter kvällsmaten, är att fråga hur många som vill köra fri körning. Är det ett antal personer som räcker upp handen så kör man fri körning. Är det ingen som räcker upp handen kan man fråga om deltagarna istället vill köra trafikspel. Ställer man explicit frågan hur många som vill köra fri körning så har de som vill det möjlighet att göra sin röst hörd på ett tydligt sätt.

Med vänlig hälsning
Daniel
[/quote]

Detta är väl ändå en "icke fråga"... Är det bestämt att det är frikörning så är det. Frågan skall inte ens ställas... Jag åkte hem i lördags för jag kände inte att detta var något för mig men tänkte kommit tillbaka efter middagen för att få köra lite fritt med lillgrabben, nu blev det lite sent för honom men om vi hade gjort det och det då varit trafikspel så hade jag nog tappat det totalt.
Jag vet fler som inte kom till Timmele enbart för att trafikspelet dominerade helgen. Beslutade för att ge det här med trafikspel en chans och tog ett extra tåg och körde en vända. Det var nog bland det tråkigaste jag gjort i år. Jag upplever hela trafikspelet som kaos som totalt tar bort glädjen för min del med denna hobby. Att kunna köra ett eget tåg och titta när det rullar i miljöerna är vad jag hade önskat. Detta trafikspel fick i mina ögon Stig Helmer att framstå som Chuck Norris i jämförelse. Om Dreamtrack och Timmele skall bestå av trafikspel i denna utsträckningen så "Count me out".
För att få detta intressant för alla så måste ni tänka om. Jag vet att jag inte talar bara för mig själv på denna punkt.
Mindre godstrafik och mer persontrafik så kanske man kan följa tidtabellen och samtidigt hinna njuta lite av att köra.
Detta är min upplevelse av Timmele och jag respekterar att andra ser det på ett annat sätt.
Med vänlig hälsning Theo
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av FreddePettersson »

•Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
SVAR: H0 ( hade tänkt köra Americano också)

•Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
SVAR: Lovade låna ut växeln, så blev det att jag anmälda mig också!

•Motsvarade träffen dina förväntningar?
SVAR : Ja och nej. själva programmet passade mig , Trafikspel och tid för dom som ville köra frikörning i enlighet med angivet program.
Nej - för många moduler som inte var färdigbyggda - stor eloge till Sigfridsson och Stensson som fixade elen på moduler fram till midnatt nästan. TIPS till banplanerare - ta inte med moduler som inte är färdiga med spår och el.

•Vad tycker du var bäst med träffen?
SVAR : Trafikspel och samtala med likasinnade kring hobbyn.

•Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
SVAR: Superklasse !! Tack Richard / Oscar

•Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
SVAR: Se nedan

•Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
SVAR: Ev låna ut växel igen - i övrigt är det skönt att slippa ansvar och delta då jag brukar "hålla" i träffar mm

•Övriga synpunkter och förslag:
SVAR: Ödmjukhet /Tacksamhet till trafikspelsplaneraren. Har man gjord detta själv någon gång förstår man det enorma arbetet som ligger bakom.
Vill enbart komma med konstruktiv kritik , dvs att tänka på :
- sovvagnshantering , kul idé MEN det måste finnas väl tilltagen tid till att rangera. Alla är inte lika inlästa på stationen som vissa.
- Stations instruktionen - den kunde haft instruktioner som typ. Sovvagns byte / avkopling /påkoppling. Även t.ex avlösning lokförare mm
- Olika träffar har olika nivåer på trafikspelsdeltagarna kunskaper - i detta fall var kanske nivån på trafikspelsvarianterna med sovvagnar , avlösning mm något i överkant. Men jag som "nu mer gammal räv" uppskattade dessa "tvister".

Sedan finns det en sak till och den berör alla.
Någon form av träffs disciplin måste man ha, är det samling för info , ska man inte behöva "tysta" vuxna människor.
Att sätta in egna "extra tåg" i trafikspelet - men det kan skapa tidsförseningar , extra huvudbry mm på stationerna. Lite dåligt respekt inför den som planerat och lagt 40 timmar på trafikspelet!
Om alla "struntar" i dessa praxis regler så blir träffen betydligt tråkigare.

PS. Tack Peter A för supporten kring "rullbrädan"

Med vänlig hälsning
Televerket
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av plj »

Vilken skala.
HO
Varför anmälan.
För att träffa likasinnade och delta i trafikspel.
Motsvarade träffen förväntan.
Ja
Maten.
Mycket god och riklig.
Övrigt.
Jag vill tacka alla som organiserat träffen för allt nedlagt arbete. Tyvärr hade jag inte tillfälle att delta mer än på två trafikspel på lördagen. På det första var jag växlare i Vagnsta och på det andra var jag lokförare. Som vanligt var det lite oreda i början innan jag kom in i hur trafiken skulle ske. Det var ju nytt med att ha vagnskort för personvagnsgrupperna. Systemet fungerade inte i början. Som växlare hade jag en lista på vad som skulle ske med vissa tåg, men inte alla. Därför hade jag dålig koll på övriga tåg. Som lokförare hade jag inga problem utan allt fungerade bra.
Som jag även påpekade under dagen var textstorleken på vissa blad mycket liten och svårläst för mig (som börjar bli gammal). Den grafiska tidtabellen var tyvärr helt oanvändbar med mycken liten text som dessutom var placerad så att det ibland var oklart till vilket tåg den hörde.
Tågens nummer var också lite oöverskådliga. Normalt har man udda nr i en riktning och jämna nr i motsatt riktning. Dessutom olika nummergrupper för olika tågslag. T.ex 1-10 för expresståg (X), 11-30 för snälltåg (S), 31-40 för persontåg (P), 41-50 för godståg (G), 51-60 för lokalgodståg (Lgt), 61-70 för extratåg (E) och 71-80 för tjänstetåg och ensamt lok (Tjt). Om man vill särskilja mellan lokdragna persontåg och motorvagnståg kan man ju ha ett "Y" istället för "P" framför numret för motorvagnståg.
PLj
Låst

Återgå till "Timmele 2017"