Utvärdering av Timmele-träffen

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 766
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Känns som diskutionen övergått till friköring /trafikspels frågan som kan debateras till tidens slut.
Tycker det börjar bli rätt uttömd nu och jag tror Rickard inte var ute efter att få diskutionen dit.

Kan hålla med att det bästa är att tydligt tala om i dagsprogrammen vad som gäller och sedan hålla sig till detta.
Då blir alla som anmält sig inte besvikna utan träffen blir vad man anmält sig till och förväntarningarna rätt.

Hur sedan dagsprogrammet ska se ut, måste ligga på träffarrangören ( dvs gruppen som tar på sig jobbat att arrangera träff)

Mitt förslag är att ni som fanns i arragörsgruppen sätter er ner och fundera över hur ni vill att träffen ska se ut, det är så vi gjort med Värnamo Moduldagar.
Skriv ner alla tips och förslag, fundera sedan på hur ni själva vill att träffen ska se ut. Sedan är det bara att fundera på om ni kör igen 2018.
Hur ni än gör kommer det med all säkerhet deltagare till träffen.

Nöjd deltagare
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av AlexanderEhn »

  • Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
    H0
  • Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
    Via N-skala Väst körning på MJ-mässan i Göteborg i våras samt vår maillista fick jag upp ögonen för ModulSyd. Efter ett mycket trevligt besök hos KMJ och en inbjudan till Timmele bestämde jag mig för att testa och se vad ni är för filurer. Vad kan gå fel, det är alltid kul att köra tåg i alla fall?! ;)

    Jag är tämligen ny till både ModulSyd, MJ-moduler, frikörning och trafikspel.
  • Motsvarade träffen dina förväntningar?
    Nej. De blev vida överträffade! Jag hade medvetet inga direkta förväntningar utan åkte till Timmele med öppet sinne.
  • Vad tycker du var bäst med träffen?
    • Att få köra tåg på tidtabell, som krävde kommunikation med tågklarerare och som ställde krav på hur jag körde tåget.
    • Att få tågklarera Malmstad. Det var verkligen otroligt roligt! Jag har i och för sig mycket kvar att lära.
    • Att få köra mina egna tågset på en stor bana och i vackert landskap. Att få se loken "sträcka ut" på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare. Fantastiskt!
    • Att få ta del av ett trafikspel som var väl genomarbetat och som hade många finesser.
    • Att få ta del av gemenskapen med er andra.
    • Att bli varmt välkomnad av alla och njuta av att dela ett (relativt) nördigt intresse.
    • Jag tycker att lokalen var väldigt bra anpassad för ändamålet. Och Timmele ligger oväntat strategiskt geografiskt sett.
  • Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
    Frukosten var god och erbjöd väldigt många alternativ. Tack Oscar för det!
    Jag älskar korvstroganoff så i min bok var helgen gjord i och med det ;) och dessutom var cheesecaken extremt god. Tack Rikard!

    Under helgen noterade jag att det var väldigt mycket tid och energi nedlagt på maten. Jag uppskattar det väldigt mycket, bra mat ger en bra helg. Men kan inte låta bli att fundera på om både frukost och luncherna hade en överambitiös nivå.
  • Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
    Vet inte. Har inget att jämföra med.
  • Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
    Bygga en modul till H0 och ta med mina N-moduler om de behövs på americaN-banan.
  • Övriga synpunkter och förslag:

    Jag kommer inte kommentera argumentationen kring trafikspel vs. frikörning, är för ny i sammanhanget. Men vet av annan erfarenhet att ett framgångsrecept är att vara tydlig med förväntningarna och vikten av att möta dessa på rätt nivå.

    I ärlighetens namn blev jag förvånad att vi inte kom igång tidigare med trafikspelet på lördagen. Min förväntan var att det skulle gå igång 8.45 efter en kvarts genomgång ungefär.
    Jag vet inte varför vi inte kom igång och visste inte vad jag skulle göra eller hjälpa till med för att vi skulle komma igång.
    • Som tågklarerare känner jag att grafen behöver vara utskriven i större format, A3. Mest berodde mina stapplande steg i Malmstad på orutin, men jag inser i efterhand att grafen hade vart rätt verktyg för att lyckas bättre. Dock var den för plottrig för att kunna läsa av snabbt. Men att vi överhuvudtaget hade en riktigt graf imponerar på mig! :)
    • Jag uppfattade det som att det var lite för lite trafik bortanför Malmstad och Dalbo, kändes som att det skulle kunna gått fler tåg åt de hållen.
    • Jag tyckte sovvagnsväxlingen i Malmstad var rolig.
    • Tror vi saknade ett diesellok i Malmstad för att kunna göra lokbyte, fick skicka ett persontåg med RC till Borås Västra. Dieselloket hade redan gått iväg med ett godståg.
    Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla som var i Timmele och gjorde helgen till en helg att minnas. Och ett extra stort tack till ni som har planerat och arrangerat.

Min första förälskelse i MJ-modul-hobbyn har inte svalnat och lagt sig. Snarare tvärtom!!

:D 8-)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RobertKlarén »

FreddePettersson skrev: 2017-09-12, 22:56 Hej
Känns som diskutionen övergått till friköring /trafikspels frågan som kan debateras till tidens slut.
Tycker det börjar bli rätt uttömd nu och jag tror Rickard inte var ute efter att få diskutionen dit.

Kan hålla med att det bästa är att tydligt tala om i dagsprogrammen vad som gäller och sedan hålla sig till detta.
Då blir alla som anmält sig inte besvikna utan träffen blir vad man anmält sig till och förväntarningarna rätt.

Hur sedan dagsprogrammet ska se ut, måste ligga på träffarrangören ( dvs gruppen som tar på sig jobbat att arrangera träff)

Mitt förslag är att ni som fanns i arragörsgruppen sätter er ner och fundera över hur ni vill att träffen ska se ut, det är så vi gjort med Värnamo Moduldagar.
Skriv ner alla tips och förslag, fundera sedan på hur ni själva vill att träffen ska se ut. Sedan är det bara att fundera på om ni kör igen 2018.
Hur ni än gör kommer det med all säkerhet deltagare till träffen.

Nöjd deltagare
Fredde sammanfattar på ett utmärkt sätt; nyckelorden är tydlighet och konsekvens:
*Arrangören bestämmer upplägget och komunicerar detta på ett tydligt sätt i inbjudan, då vet man om man vill delta eller inte.
*Uppgjort schema hålls, då blir ingen besviken.

Svårare än så behöver det inte vara.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RobertKlarén »

Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
AmN
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Ligger bra till tidsmässigt och geografiskt och har historiskt varit en välarrangerad och trevlig träff
Motsvarade träffen dina förväntningar?
Absolut
Vad tycker du var bäst med träffen?
Trafikspelet, umgänget
Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Strålande. Blev man inte mätt efter huvudmålen fanns det alltid något annat gott att tjaggla på. Stort tack till matteamet
Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Tydlighet kring mat, disk, skräp, städning etc; visst borde man kunna förvänta sig sunt förnuft och hyffs av vuxna människor som dessutom är ens vänner men erfarenheten talar för motsatsen. Jag tror inte det handlar om elakhet, dumhet eller lathet utan osäkerhet; hur slänger jag skräpet? (jag visste inget om källsorteringen förrän jag läste om den här på forumet), ska vi torka av borden etc. Det kan tyckas vara självklarheter men med en större grupp brukar sådant fungera sämre.
Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Jag bekänner mig till en av syndarna rörande ovanstående punkt och ska bidra med mer aktivitet kring bord, stolar, disk, städ, avtorkning etc.
Bättre och fler moduler, fler vagnar och lok (vädrade)
Assistans eller huvudansvar för bana och/eller trafik (vi får se vad Erik släpper ifrån sig)
Övriga synpunkter och förslag:
Som påpekat i tidigare inlägg och i ovanstående kommentar; tydlighet och konsekvens, det mår alla bra av.

Räkna med mig även nästa år
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av PerreNygren »

Tack för en mycket trevlig och bra organiserad träff, det är så helheten känns för mej :)

Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
H0

Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Jag var med på träff med trafikspel för första gången i Timmele 2016, och ville gärna vara med igen

Motsvarade träffen dina förväntningar?
Som helhet ja, men då monteringen av moduler tog lång tid, försvann möjligheten att testa rullande material (frikörning) samt test av hur stationerna fungerar, innan lördagens första trafikspel. Detta tror jag gjorde att första trafikspelet fick onödigt mycket problem.

Vad tycker du var bäst med träffen?
Att det finns personer som lägger ner så mycket av sin fritid för att vi alla skall kunna ha så roligt tillsammans

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Instämmer bara i av andra har sagt, kanonbra

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Att modulerna blir färdiga för körning tidigare, och när de är klara, köra lite av "Peters skola" för de som ska jobba på stationerna och samtidigt få testa lok och vagnar som ska vara med i trafikspelet.

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Göra färdigt mina påbörjade moduler och ta med dom, samt köpa ett körhandtag till så jag kan ha ett lok med i trafikspelet

Övriga synpunkter och förslag:
Att vara ännu hårdare på vilka koppel (6511) som verkligen används samt höjden på dessa, inte roligt när man tappar vagnar eller måste lyfta och lirka för att få ihop tåget.
Det här med var man kör el, diesel, ånga, det är iofs roligt, men tror det blir mer problem än roligt, och det beror på att det finns för få diesellok under brunloks tiden, kanske bara en liten bibana ska vara oeletricifierad. Och istället låta vissa tåg göra lokbyte, tex skriva att lokbyte ska ske pga trasigt lok vid en viss station eller liknande.
Tycker idén med extra tåg är kul och trevlig, men låt även dessa tåg ta med extra godsvagnar om de ska till samma destination, under förutsättning att tåget inte blir mer än maxlängden.
Denna gång hann jag testa nästan allt, och upptäckte att för att jobba på station och så småningom bli TKL krävs det mycket övning... Men det är ju det roliga med dessa träffar att få prova på mer än bara vara lokförare, så att minska tiden för trafikspel i Timmele 2018 tycker jag inte är så bra. I år hann jag bara lära mej lite om hur stationerna fungerar och behöver mer övning inför kommande uppdrag.
Att få körde på frikörningen i år vet jag inte varför, men för egen del gjorde min sjukdom att ryggen gav upp på lördag kväll så jag orkade helt enkelt inte köra så mycket som jag hade tänkt.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 231
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Om jag själv får tycka så tro jag att om man skulle bara ha trafikspel så skulle risken vara att flera personer uteblir som har moduler vilket resultera i att banan skulle bli väldigt liten.

Jag får känningen lite av att folk som vill köra fri körning har mer moduler per person än dom som bara vill köra trafikspel för dom är mer intresserade i det rullande.

Så har en träff som timmeln råd och bara ha trafikspel eller är risken då stor att banan blir väldigt liten?

Och allt strulet som var på lördagmorgonen på första trafikspelet hade ju undvikits om man kunnat köra på banan innan.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av ErikKuiper »

AndreasSigfridsson skrev: 2017-09-14, 06:49 Om jag själv får tycka så tro jag att om man skulle bara ha trafikspel så skulle risken vara att flera personer uteblir som har moduler vilket resultera i att banan skulle bli väldigt liten.
Hur stor banan blir och vilka som kommer beror på många faktorer. Som exempel så tror jag att Geflemodul har näst störst H0-banor i Sverige efter DreamTrack, och Geflemodul är en trafikspelsträff där det är tillåtet med frikörning på kvällen efter sista spelet för dagen är klart.
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av fs_toni »

ErikKuiper skrev: 2017-09-14, 08:56
AndreasSigfridsson skrev: 2017-09-14, 06:49 Om jag själv får tycka så tro jag att om man skulle bara ha trafikspel så skulle risken vara att flera personer uteblir som har moduler vilket resultera i att banan skulle bli väldigt liten.
Hur stor banan blir och vilka som kommer beror på många faktorer. Som exempel så tror jag att Geflemodul har näst störst H0-banor i Sverige efter DreamTrack, och Geflemodul är en trafikspelsträff där det är tillåtet med frikörning på kvällen efter sista spelet för dagen är klart.
Årets Timmele kan nog ha varit lite annorlunda men totalt sett tror jag nog faktiskt att "Trafikspelsgänget" har fler moduler och meter modul än "Frikörningsgänget" baserat på de träffar jag varit på under senaste åren. "Trafikspelsgänget" tenderar också att vara mer frekventa träffbesökare och träff-arrangörer och mer vanligt att man helt saknar hemmabana och därför lägger större vikt vid att närvara på träffar. Frikörning kan man ju faktiskt i viss mån ägna sig åt själv på en hemmabana, medan trafikspel är omöjligt utan en träff. Som Erik säger så var Gefle-modul den näst största träffen sett till banans storlek.

Men som så många redan varit inne på så tror jag att konceptet Timmele är bra i stort som det är/varit. Man kan vinna på större tydlighet i förväntningar på deltagare och i schema för frikörning - och ev mer uppdrag av "frikörningskaraktär" inbyggt i trafikspelet. Dock vill jag här nämna att på det sista trafikspelet på söndagen så stod jag upp på en stol för att ropa till alla att det fanns flera lediga extratåg att boka, men mig veterligt blev dessa inte ens fullbokade... (jag körde ett av dem själv istället).
Det tyder endera på att frikörarna inte var där och körde alls, inte ville köra sina egna tåg, eller att själva uppdragen i sig var mindre intressanta. Oavsett vilket så är det ju som sagt något då som i dialog kunde utrönas och finslipas inför nästa år orsakerna till att de som ville köra sina egna tåg "fritt" inte tog chansen att göra det inom ramen för extratåg på trafikspelet?
AndreasSigfridsson
Inlägg: 231
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av AndreasSigfridsson »

fs_toni skrev: 2017-09-14, 09:51
ErikKuiper skrev: 2017-09-14, 08:56
AndreasSigfridsson skrev: 2017-09-14, 06:49 Om jag själv får tycka så tro jag att om man skulle bara ha trafikspel så skulle risken vara att flera personer uteblir som har moduler vilket resultera i att banan skulle bli väldigt liten.
Hur stor banan blir och vilka som kommer beror på många faktorer. Som exempel så tror jag att Geflemodul har näst störst H0-banor i Sverige efter DreamTrack, och Geflemodul är en trafikspelsträff där det är tillåtet med frikörning på kvällen efter sista spelet för dagen är klart.
Årets Timmele kan nog ha varit lite annorlunda men totalt sett tror jag nog faktiskt att "Trafikspelsgänget" har fler moduler och meter modul än "Frikörningsgänget" baserat på de träffar jag varit på under senaste åren. "Trafikspelsgänget" tenderar också att vara mer frekventa träffbesökare och träff-arrangörer och mer vanligt att man helt saknar hemmabana och därför lägger större vikt vid att närvara på träffar. Frikörning kan man ju faktiskt i viss mån ägna sig åt själv på en hemmabana, medan trafikspel är omöjligt utan en träff. Som Erik säger så var Gefle-modul den näst största träffen sett till banans storlek.

Men som så många redan varit inne på så tror jag att konceptet Timmele är bra i stort som det är/varit. Man kan vinna på större tydlighet i förväntningar på deltagare och i schema för frikörning - och ev mer uppdrag av "frikörningskaraktär" inbyggt i trafikspelet. Dock vill jag här nämna att på det sista trafikspelet på söndagen så stod jag upp på en stol för att ropa till alla att det fanns flera lediga extratåg att boka, men mig veterligt blev dessa inte ens fullbokade... (jag körde ett av dem själv istället).
Det tyder endera på att frikörarna inte var där och körde alls, inte ville köra sina egna tåg, eller att själva uppdragen i sig var mindre intressanta. Oavsett vilket så är det ju som sagt något då som i dialog kunde utrönas och finslipas inför nästa år orsakerna till att de som ville köra sina egna tåg "fritt" inte tog chansen att göra det inom ramen för extratåg på trafikspelet?
Kan säga att jag tänkte boka på söndagen men var så otroligt trött på hur vissa beter sig när det är trafikspel. Det är inget spel utan blodigt alvar för vissa och man riskera och få en avhyvlig om man gör något fel. Vet ett flertal mer som tyckte detta i timmelen.
Innan har jag tyckt trafikspel varit en del av träffarna men efter helgen tycker jag det är långt i från roligt längre.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av hakang »

Jag var inte i Timmele men eftersom den här tråden urartat till en helt annan diskussion...

Att fundera över hur många som kommer eller inte till en renodlad frikörningsträff alt. trafikspelsträff är ofruktbart. (Det finns f.ö. en undergrupp till, nämligen de som huvudsakligen vill köra för publik). JAG tror att de allra flesta modulägare är intresserade av att kombinera frikörning med trafikspel, sen kan den önskade fördelningen mellan dessa variera förstås.

Det absolut viktigaste är, precis som Fredde och RobertKlarén redan sagt, att ange förutsättningarna för träffen i inbjudan och sen hålla fast vid dem!

/H
Låst

Återgå till "Timmele 2017"