Utvärdering av Timmele-träffen

Planering av Timmele-träffen 2017
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av Odd J »

När jag ser på banplanen över Timmele så består den mest av luft. När jag har planerat banor här i det brännheta och dyra Stockholm så är det minst tre-fyra gånger så många moduler per kvadratmeter och man får hålla in röven som tkl när lokföraren bakom en skall passera på någon annan linje. Det är inte någon meter tillgodo till pelare och väggar, det brukar vara 5-10 centimeter.

Det finns alltså plats för många många fler moduler, tankar och trafikidéer i Timmele 2018. Så jag tycker att vi satsar på att bygga två separata H0-banor nästa år, en för trafikspel och en för anarkistisk körning. Det finns gott om plats för alla. Thaibuffén bör dock fortfarande vara gemensam.
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av fs_toni »

Odd J skrev: 2017-09-12, 09:33 När jag ser på banplanen över Timmele så består den mest av luft. När jag har planerat banor här i det brännheta och dyra Stockholm så är det minst tre-fyra gånger så många moduler per kvadratmeter och man får hålla in röven som tkl när lokföraren bakom en skall passera på någon annan linje. Det är inte någon meter tillgodo till pelare och väggar, det brukar vara 5-10 centimeter.

Det finns alltså plats för många många fler moduler, tankar och trafikidéer i Timmele 2018. Så jag tycker att vi satsar på att bygga två separata H0-banor nästa år, en för trafikspel och en för anarkistisk körning. Det finns gott om plats för alla. Thaibuffén bör dock fortfarande vara gemensam.
Haha, ja det vore ju kanonkul Odd med dubbelt så många meter spår/moduler och TVÅ banor!

Men när jag läser igenom vad alla skrivit i sina kommentarer så är jag inte övertygad om att man behöver gå så drastiskt tillväga.

Det genomgående temat är ju trots allt detta: ALLA är GANSKA eller MYCKET nöjda med träffen! Alltså: ändra inte på något väsentligt, men finslipa det som kan bli bättre.

Exempel på finslip:
- fler hjälps åt med mat och skräphantering
- vissa minimikrav på funktion och test på deltagande modulers utförande
- en plan för sekvens i vilken banan ska byggas upp fort på fredagen
- nivåindelade uppdrag och roller i trafikspelet mellan erfarna och nybörjare respektive "trafikspelare" och "frikörare" (kanske två högar med uppdrag?)
- tydliga tidsutrymmen för frikörning lördag kväll och fredag kväll (med uppmaningen - men utan KRAV - för alla att deltaga socialt)

Det tycks mig som om 90% av alla synpunkter borde täckas in av ovanstående finslip.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av StaffanWiman »

Tror inte på idén med två banor... men kanske så att en bibana med anslutande spår till en lugn station kan undantas helt eller delvis från trafikspelet och kan var öppen för fri körning/provkörning av materiel, kanske med programmeringsspår i anslutning. Något att syssla med under långa väntetider.

Eller en bibana med endast extratåg/VUT/frikörning...

Nu var ju till exempel bibanan till Godislagret väldigt lite trafikerad...

Staffan
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av LarsN »

Hej

Tackar alla som bidragit till en trevlig träff :)
Ett stort tack till Stefan som lagt ner ett hästjobb.

[*]körde du: AmericaN och/eller H0?
H0

[*]Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Jag har varit på träff i Timmele tidigare.

[*]Motsvarade träffen dina förväntningar?
I stort sett Ja :)
Förutom att lördag kvällen blev lite avslagen, men många var nog trötta efter en fredag natt med för lite sömn.
Personligen har jag inget behov av fri körning i Timmele, det får jag på träffarna i Norrköping och DT så det räcker
och blir över.
Givetvis ställer jag alltid upp och klarerar om det behövs under fri körning.
Personligen tycker jag att Timmele är en trevligare träffarna.
Hoppas på ett Timmele 2018, som blir ännu bättre.

[*]Vad tycker du var bäst med träffen?
Att köra trafikspel och träffa likasinnade.

[*]Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Mycket bra, bland det bästa hittills, bra jobbat av ansvariga

[*]Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Bättre ordning, mycket tomma plastmuggar och skräp överallt.

[*]Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Bli klar med Vagnsta tidigare, så att jag hinner hjälpa andra att bli klara.

[*]Övriga synpunkter och förslag:
Följa dagsshemat.
Står det fri körning på lördag kväll, så kan man fråga efter middagen hur många som är intresserade av fri körning.
Är det noll intresse av fri körning så kan man fortsätta eventuellt oavslutat trafikspel.
Det räcker med att en är intresserad av fri körning, så övergår det till fri körning efter middagen.
Inget krav på fri körning, men stationsägarna bör se till att deras stationer bemannas eller kan betjänas av lokförarna själva
under tiden för fri körning.
Eventuell backa tiden för middag till 17:00 eller 17:30.
Är det många nya på träffen som inte kört trafikspel tidigare, så bör inte trafikspelet vara allt för avancerat.
Lite mer fart på morgonen, så att allt rullande står på plats i god tid.
Ställa upp så mycket som möjligt av det rullande redan på fredag kväll, om tid finns.
Helst komma igång med första trafikspelet, senast 9:30, då bör vi hinna med mer än två spel innan middagen.
Tydliga instruktioner på köruppdrag, om eventuella förarbyten och vagnsbyten.
Tydliga instruktioner till växlingspersonal, om vilka vagnar som ska kopplas till respektive tåg.
Nya moduler ska vara funktionstestade innan uppsättning.
Sträva efter att höja nivån på träffen.

//Lasse
Senast redigerad av 2 LarsN, redigerad totalt 2017 gång.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 231
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av AndreasSigfridsson »

StaffanWiman skrev: 2017-09-12, 11:58 Tror inte på idén med två banor... men kanske så att en bibana med anslutande spår till en lugn station kan undantas helt eller delvis från trafikspelet och kan var öppen för fri körning/provkörning av materiel, kanske med programmeringsspår i anslutning. Något att syssla med under långa väntetider.

Eller en bibana med endast extratåg/VUT/frikörning...

Nu var ju till exempel bibanan till Godislagret väldigt lite trafikerad...

Staffan
Gillar den iden där kan man även placera nya moduler första gången dom är med.
TheoMagnusson
Inlägg: 107
Blev medlem: 2015-08-10, 22:14
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av TheoMagnusson »

Att föra diskussion i denna tråd huruvida det skall vara mer eller mindre frikörning på Timmele och Dreamtrack är ju som att tappa tvålen i fängelse duschen....
De flesta som var med på Timmele är ju uppenbarligen för trafikspel och är inte det minsta intresserade av att andra kan vilja ha lite mer uppdelning på det hela, det är också bara ni som svarar här så lyft denna frågan mer allmänt för här gör det sig inte rättvist..
Enda rimliga i mina ögon för att ALLA skall kunna vara med är:

Frikörning innan lunch på lördagen. (Då kan man passa på att testa så allt funkar och lära känna banan.)
Trafikspel efter lunch fram till middagen. (Det hade varit fler som kört efter middagen om det inte vore att för att omfattningen av trafikspelen faktiskt fick en del att avstå Timmele)
Efter middagen frikörning. (Det hade varit fler som kört efter middagen om det inte vore att för att omfattningen av trafikspelen faktiskt fick en del att avstå Timmele)
Söndag trafikspel.

Om detta inte är acceptabelt för trafikspelsentusiasterna så kan man nog se TImmele som en förlust för demokratin.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av LLJ »

Ni i Borås, anordna Timmele 2018 enligt ovanstånde så får vi se hur många som kommer. Tyvärr så tror jag att många kommer avstå.
Och som redan nämnts så är det få som vill lägga ner tiden att skapa ett trafikspel om det inte hinner köras minst fyra gånger under träffen.

Så det är m.a.o. dax att ha renodlade inriktningar på träffarna och inte försöka att tillgodose alla på varje träff.

/Lars
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RickardNordström »

Hallå :)
Jag tror en del missuppfattar vad jag vill förmedla. Jag pratar om något så enkelt som att man kör med samma upplägg som man gjort tidigare som merparten verkar nöjda med. Trots allt så tycker jag mig känna igen merparten av de personer som varit där de 3 åren jag varit där. Trafikspel på Lördag fram till middagen och därefter ges en möjlighet att ta fram sina egna tåg och köra fri körning tillsammans med tågklarerare. Precis som med trafikspelet så är så många som kan och närvarande med och kör och behjälpliga på den fria körningen likväl som om det hade varit trafikspel. Att inte delta på den sista stundens körning på lördagen för man inte tycker det är lika roligt är okamratligt. Söndagen ägnas helt åt trafikspel. Fördelningen är 80-85% trafikspel och 15-20% fri körning med egna tåg. Jag tycker detta är en mer än väl avvägd fördelning. Jag tycker trafikspel är roligt. Jag ogillar dock när man har så brett deltagande med olika nivåer på kunskap och intresse kring trafikspel vill göra trafikspelen och träffen så hardcore att det inte är roligt längre. Jag själv med flera och så även personer som kommer till träffen för trafikspelen är besvikna på den nivå och det allvar som trafikspelen fått i år. Dock all heder till de personer och framförallt Stefan och Erik som tar sig an att göra trafikspel åt många fler träffar än oss i Timmele.
Odd J skrev: 2017-09-12, 09:33
Det finns alltså plats för många många fler moduler, tankar och trafikidéer i Timmele 2018. Så jag tycker att vi satsar på att bygga två separata H0-banor nästa år, en för trafikspel och en för anarkistisk körning. Det finns gott om plats för alla. Thaibuffén bör dock fortfarande vara gemensam.
Att Träffen skulle må bra av att ha 2 olika banor vill jag starkt dementera. Som jag sagt tidigare är detta inget jätteproblem.
LLJ skrev: 2017-09-12, 18:20 Så det är m.a.o. dax att ha renodlade inriktningar på träffarna och inte försöka att tillgodose alla på varje träff.
/Lars
Det här vill jag starkt dementera. Timmele behöver inte bli en renodlad träff. En avslappnad atmosfär med god kamratanda och en lagom nivå på trafikspelet räcker gott och väl för att vi skall ha hur roligt som helst i Timmele. Fördelningen 80%-20% vill jag tro alla kan leva med.
LLJ skrev: 2017-09-12, 18:20 Och som redan nämnts så är det få som vill lägga ner tiden att skapa ett trafikspel om det inte hinner köras minst fyra gånger under träffen.
/Lars
Skall man värdera insatser på en träff är allas insats på en träff lika mycket värda för mig. Hon/han som har hand om lokalen, Hon/han som fixar maten, Hon/han som som tar med sig fler och större moduler/stationer än genomsnittet, Hon/Han som hjälper till och gör det där lilla extra. Utan allas insats blir det ingen träff. Ogillar att man särbehandlar någons insats men vill åter igen betona att jag verkligen uppskattar den insats både Stefan och Erik bidragit med gällande trafikspel och andra sysslor.
LLJ skrev: 2017-09-12, 18:20 Ni i Borås, anordna Timmele 2018 enligt ovanstånde så får vi se hur många som kommer. Tyvärr så tror jag att många kommer avstå.
/Lars
Ogillar skarpt sådanna resonemang Lars att i förväg dra slutsatser hur många som kommer eller ej.
Det Theo skriver är hans personliga åsikt/önskemål vilket man får respektera. Det jag talar om ett problem som kom till under en bråkdel av en sekund under middagen.

I grund och botten har detta problem och denna diskussion uppstått p.g.a dåligt ledarskap från Stefan. Stefan fick innan träffen kännedom om vår inställning i närområdet, framför allt från oss inom KMJ. Det fanns flera av oss som inte hade deltagit på träffen om de förutsättningar som träffen hade från början hade kvarstått. Tyvärr valde några att ändå inte besöka träffen. Vi saknade en del färgstarka personligheter.
I samtal med Stefan togs beslutet innan träffen att låta den fria körningen kvarstå utan omröstningar och tjafs. Stefan var inte helt nöjd med detta men man får tro att han accepterade detta då han förmedlade ändringarna i aktuell tråd på forumet
Tyvärr valde Stefan ändå att ta upp frågan på middagen. Här har man inte ett tydligt ledarskap och följer heller inte de uppsatta spelreglerna. Hade man som träffansvarig sagt att nu tar vi fram våra egna tåg och kör fri körning med tågklarerare tillsammans vill jag tro att stämning och deltagande hade varit på en annan nivå.
LLJ skrev: 2017-09-12, 18:20 Ni i Borås, anordna Timmele 2018.
daniel skrev: 2017-09-12, 00:22 Efter att ha följt diskussionen i den här tråden på forumet så känner jag att ni i Boråsgänget bör bilda en arrangörsgrupp för nästa års "Timmeleträff". Arrangörsgruppen får sen diskutera hur ni vill ha upplägget, vilket dagsprogram det ska vara, vilken fördelning mellan trafikspel och fri körning det ska vara, osv. Och sedan får ni skicka ut en inbjudan till träffen om vad som gäller.

Med vänlig hälsning
Daniel
Det har redan före träffen diskuterats att så skulle kunna ske till nästa års träff. "Om" det blir en träff i Timmele nästa år och jag får ha en åsikt om trafikspel kontra fri körning skulle inget ändras men man skulle kunna tona ner svårigheterna i trafikspelet. Merparten har varit nöjda och man får ta en liten kompromiss för att få så många som möjligt att delta. Möjligtvis som jag skrev tidigare som även LarsN höll med om att man tidigarelägger middagen så den fria körningen inte blir så sent på kvällen.
I övrigt har det inte skett några diskussioner alls kring Timmele nästa år.

Mvh Rickard
Senast redigerad av 6 RickardNordström, redigerad totalt 2017 gång.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av StaffanWiman »

Är det verkligen många som vill/orkar köra trafikspel även hela lördagkvällen? Till hur dags? Klockan tio?
Är det inte många som vill slappna av, sitta och diskutera, ta en öl, köra en runda med något eget tåg. Testa inställningar, jämföra grejer...

Inser inte att det ska behöva vara något tvång att friköra. Vet inte varför det var färre som frikörde i år än tidigare. Är det få tåg på banan så går det bra utan bemannade stationer också.

Tror inte på idén att öka frikörningstiden, den är ganska lagom. När man har lagt ner så mycket jobb på att konstruera ett trafikspel vill man naturligtvis att det ska utnyttjas ordentligt. Synd att det inte finns någon lämplig helg på hösten så att man kan få en dag till. Timmele är väl kort...

Staffan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2017-09-12, 09:04 En annan sak att tänka på är vilket utbyte trafikspelskonstruktören vill ha för sin investerade tid. Om jag lägger tid på att göra ett europeiskt trafikspel vill jag att det minst körs 4 spel på en mindre bana (helgträff) eller 5 spel på en större bana (långhelgsträff). En träff med 50/50 trafikspel och frikörning skulle innebära att jag inte kommer att erbjuda mig att göra ett europeiskt trafikspel. Hur andra trafikspelskonstruktörer resonerar vet jag inte. Räkna med att det tar 20-40 timmar att konstruera ett europeiskt trafikspel som använder klocka. Ett sekvensbaserat trafikspel med låg trafikinensitet som vi har inom americaN tar 2-4 timmar att konstruera.
Just det här har jag reflekterat över sedan helgen. Och jag konstaterar att jag verkligen vill rikta ett stort tack till Stefan. Jag hade extremt roligt i trafikspelet och det är väldigt mycket tack vara Stefan och hans ideella jobb för att få till ett så bra trafikspel som jag tycker att det var. Tack Stefan.

EDIT: (Och Erik också såklart, men jag körde bara H0.)
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2017 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Låst

Återgå till "Timmele 2017"