Utvärdering av Timmele-träffen

Planering av Timmele-träffen 2017
MartinGunnarsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 2017-09-11, 19:47

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av MartinGunnarsson »

Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
H0

Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Efter att startat SMJF ( Sätila ModellJärnvägsFörening ) och fått upp ögonen för modulbygge så kändes det helt naturligt och ett måste att få delta i detta arrangemang. Jag har väl också Oscar Abrahamsson, Thomas Sunesson mfl att tacka som peppat mig en hel del.

Motsvarade träffen dina förväntningar?
Absolut, dock hade jag nog inte satt upp några förväntningar då detta var min första modulträff.

Vad tycker du var bäst med träffen?
Att få se alla fina moduler, träffa likasinnade, vara med och köra trafikspel och bemanna stationer.
Jag uppskattade också frikörningen då jag fick chans att köra mina egna "tåg" en liten längre runda än vad det blir på hemmabanan.

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Allt var riktigt bra.
Stort tack till Rickard och Oscar som fixat detta.
Kanske kunde lunchen varit lite "lättare" för jag var ganska mätt när middagen ( Thai maten ) kom.

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Jag saknade inget.
Men fler moduler och en ännu större bana är ju alltid kul :)

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Jag hoppas på att kunna bygga några fler moduler och inspirera flera att göra samma sak.
Genom vår förening ( SMJF ) kan kanske fler få upp ögonen för hobbyn och vilja delta i Timmele-träffen.

Övriga synpunkter och förslag:
Jag tycker i det stora hela så fungerade allt superbra.
Men precis som andra skrivit så tycker jag att Alla skall hjälpas åt vid uppsättning och nedtagning samt återställande av lokalen vi är i.

Stort tack till alla som gjort denna helg så lyckad :)
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av PeterAlsén »

Här kommer nu ett ganska långt inlägg, orkar du läsa allt är det bra..... men jag klandrar ingen

Vad körde du: H0

Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Jag var med förra året som "lokförare" men numera med station och då anser jag man skall komma med sin station så långt det går. Nättelund är dessutom rimligt stor och kan hantera mycket trafik, användbar alltså.

Motsvarade träffen dina förväntningar?
Både och, jag gillar trafikspel och fascineras av logistiken med godsflöden (jag har jobbat med godsflöden i mer än 20år....), tyvärr har vi olika intressen och förståelse för vad trafikspel innebär, ett exempel, jag skickade 2st John Deere-traktorer till Fäboda på en Res-vagn, dessa traktorer åkte sedan fram och tillbaka på samma vagn i alla trafikspel. Så hade inte jag tänkt mig.... tanken var att när vagnen anlänt lossas godset och vagnen blir då tom. Traktorerna skulle sedan återbördats "handvägen" till mig, vagnen skulle sedan stått kvar tills man lastat den med något nytt eller om den inte kunde stå kvar pga platsbrist skickas till närmaste större station eller magasin.
Just frakthanteringen måste bli bättre och jag inser att det här krävs både en "trafikspelsskola" och "frakthanteringsskola" för alla vet inte hur det här skall gå till, vi är några som diskuterat detta så vi lär återkomma om ev "skolor"

Sedan har vi detta med trafikspelsvagnar, alla deltagare ombads ta med sig 5 vagnar var, vi var drygt 30st på H0, alltså 150 vagnar, det fanns i bästa fall 75-100st vagnar ute, vissa tåg var fånigt korta, en del andra schysst långa. Jag hade drygt 20-30 vagnar med i spelen, förra året nästan 80 vagnar men jag begränsade mig för det tar en evig tid att samla in sina vagnar när man skall hem. Sedan är det hopplöst när inte vagn och vagnskort följs åt, inte så kul att hitta ett vagnskort i Sydpolen men vagnen står i Vagnsta..... tar ganska lång tid att leta efter sina vagnar.

Vad tycker du var bäst med träffen?
Oavsett vad jag skriver ovan så tyckte jag det var jätteroligt totalt sett, jag är en social människa och de flesta människor trivs bäst i grupp, som kan utläsas ovan är jag alltså inte särskilt road av "frikörning" som sådan men luftar gärna något tåg och har inget emot att klarera min station så att andra får köra.

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Top Notch! Mycket bra, BAMSEKRAM till Oscar och Richard

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Framgår ganska klart vad jag anser ovan MEN, vi behöver informera mer på träffen, sätt av 15-30 min för att gå igenom regler för lokalen osv, toaletter, sopor, fika mm mm, kort info hur trafikspelet är upplagt, hur funkar telefonin, vad är ett TAM-blad, var är Norr, Söder osv på banan. Vart skickas tomvagnar som skall åter "Basel" på brun botten, inte självklart för alla. Detta höjer deltagarnas förståelse för trafiken.

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Detta med trafikspel gillar jag så en insats kring frakter och gods kan vara aktuellt

Övriga synpunkter och förslag:
STORT TACK till alla som planerar detta, det är ett jättejobb som jag själv inte skulle kunna hinna med så jag lyfter på hatten och säger "Bra gjort alla!"
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RickardNordström »

OscarAbrahamsson skrev: 2017-09-11, 15:42 Däremot håller jag inte med dig Rikard om du menar att det skall finnas något slags närvarokrav under frikörningen, eller att man skulle vara osolidarisk om man väljer att avstå. Man måste respektera att det inte är intressant för alla på samma sätt som att inte alla intresserar sig för trafikspel.
Under trafikspelet blir det roligare om fler tåg är i rörelse. Det är ju en självklarhet. Om flera tillgängliga lokförare som deltager på träffen bestämmer sig för att inte köra under trafikspelet hade med all sannolikhet de som gillar trafikspelet inte haft lika roligt. Det är precis samma sak för dem som gillar att köra med sina egna tåg under mer fria former. Ju fler tåg med tågklarering desto roligare. Helgen är oerhört kort och jag vill bestämt säga att avstå från att icke deltaga för man inte tycker något är lika roligt som det andra är en lyx vi inte kan eller skall kosta på oss.
Vi har så lite tid tillsammans och alla har vi gjort stora som små uppoffringar. Om man bara vill ta och inte ge tillbaks har man brustit i god kamratskap.

Nästa gång vi har städdag hemma skall jag tala om för min fru att jag inte vill städa mer när det är dags för toaletten. Det får hon göra själv. Det är helt enkelt inte intressant nog.
Nä... Kommer inte att hända. I ett sunt och välmående förhållande delar man på arbetsbördan och utmaningarna. Allt är inte roligt men man kompletterar varandra så båda mår bra och är lyckliga. Varför skall det inte funka på en modulträff?

Läste nu Peters inlägg och känner en viss oro men också förståelse att det kan behövas en "trafikspelsskola" och "frakthanteringsskola". Likaså tydliga intruktioner hur stationerna fungerar och är uppbyggda. Det kanske kräver att vi bygger mer avancerade styrsystem med tydligare överblick av stationerna. Frågan är hur det kan lösas utan att ta tid från körningen.

Om det blir aktuellt till nästa träff så vill jag föreslå 2 typer av köruppdrag som man får anmäla sitt intresse till i förväg. En hög med gods, frakt och rangeringsuppdrag och en hög med gods/persontåg som rullar utan växling, byte av vagnar o.s.v. En avancerad hög och en mer okomplicerad hög. Här kan man också välja vilken del man kan och vill bidra med rullande material till.
Det kan fungera så praktiskt att man kör ett persontåg till en station och där blir avlöst och tar över ett godståg som rullat i högen med avancerad växling och rangeringar men är färdigt för en stunds rullande utan detta. Han som växlat kan få vila hjärnan en stund med ett persontåg. Allt enligt tidtabell. Lok och vagnskort följer självklart med den enklare körningen så de finns på plats när det är dags att växla/rangera vagnarna igen. En idé...

Mvh Rickard :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av LLJ »

De ovan nämnda skolorna bör rimligen genomföras före själva träffen just för att inte stjäla tid under träffen. Skolorna kan kanske genomföras via forumet eller att några träffas någonstans och har genomgång.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av daniel »

RickardNordström skrev: 2017-09-11, 22:17
OscarAbrahamsson skrev: 2017-09-11, 15:42 Däremot håller jag inte med dig Rikard om du menar att det skall finnas något slags närvarokrav under frikörningen, eller att man skulle vara osolidarisk om man väljer att avstå. Man måste respektera att det inte är intressant för alla på samma sätt som att inte alla intresserar sig för trafikspel.
Under trafikspelet blir det roligare om fler tåg är i rörelse. Det är ju en självklarhet. Om flera tillgängliga lokförare som deltager på träffen bestämmer sig för att inte köra under trafikspelet hade med all sannolikhet de som gillar trafikspelet inte haft lika roligt. Det är precis samma sak för dem som gillar att köra med sina egna tåg under mer fria former. Ju fler tåg med tågklarering desto roligare. Helgen är oerhört kort och jag vill bestämt säga att avstå från att icke deltaga för man inte tycker något är lika roligt som det andra är en lyx vi inte kan eller skall kosta på oss.
Vi har så lite tid tillsammans och alla har vi gjort stora som små uppoffringar. Om man bara vill ta och inte ge tillbaks har man brustit i god kamratskap.
Jag förstår ditt resonemang, men jag har ett par invändningar:

*) Vi har idag gott om träffar och det finns goda möjligheter att välja träff som passar en själv. Om en träff börjar kännas alltför kravfylld så åker man på en annan träff istället. Jag håller med om att man behöver ge tillbaks och inte bara ta emot, men om det krävs att man måste köra tåg på fri körning är risken stor att de som bara vill köra trafikspel avstår Timmele och åker på rena trafikspelsträffar istället. Vilket då ger resultatet färre deltagare och färre moduler.

*) Lördag kväll är det många som är trötta och många som åker hem tidigt. På americaN-banan var det i stort sett tomt efter middagen på lördag kväll. Det var alltså inte bara på H0 som det var avslaget.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RickardNordström »

daniel skrev: 2017-09-11, 22:31 Jag förstår ditt resonemang, men jag har ett par invändningar:

*) Vi har idag gott om träffar och det finns goda möjligheter att välja träff som passar en själv. Om en träff börjar kännas alltför kravfylld så åker man på en annan träff istället. Jag håller med om att man behöver ge tillbaks och inte bara ta emot, men om det krävs att man måste köra tåg på fri körning är risken stor att de som bara vill köra trafikspel avstår Timmele och åker på rena trafikspelsträffar istället. Vilket då ger resultatet färre deltagare och färre moduler.

*) Lördag kväll är det många som är trötta och många som åker hem tidigt. På americaN-banan var det i stort sett tomt efter middagen på lördag kväll. Det var alltså inte bara på H0 som det var avslaget.

Med vänlig hälsning
Daniel
Nej nej nej... Det finns inte alls gott om träffar. Sett till hela riket kanske. Alla är inte pensionärer. Vi är medelålders, det finns skolbarn o.s.v som inte kan eller får ledigt i den utsträckning som krävs eller vill resa land och rike runt för att hitta en träff som har bra upplägg så alla blir nöjda. Jag vill här och nu passa på att starkt visa min uppskattning till dem som reser långväga med moduler och bidrar till kamratskapen och modulträffen.

Timmele har de 3 senaste åren jag varit på plats varit en träff med ett bra upplägg. Jag känner dock av att trafikspelen har en tendens till att bli mer komplicerade. Man är inte längre nöjd utan kräver mer och mer utmaningar i sin strävan att leka tåg. Trafikspelen smyger till sig mer och mer plats och man visar liten eller ingen hänsyn till de som önskar få en liten stund med gemenskap med fri körning. Det finns mj vänner som gått var sin väg på grund av det faktum att man inte kan komma överens, att samspela. Jag hoppas verkligen jag inte skall behöva skiljas från någon av de personer jag träffar i Timmele, Borås, Göteborg och Håverud/Trollhättan p.g.a av små olikheter i intresse i vårt utövande av Mj hobbyn.
Det finns många som behöver vakna upp och ta till sig denna kritik. Orolig minst sagt över hur man tänker i denna fråga.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av daniel »

Rikard: Jag byggde min första modul 2006, innan ModulSyd hade startat, och har följt utvecklingen i ModulSyd och i modulsverige sen dess. Jag har dessutom pratat med många modulrallare, både de som vill ha mer trafikspel och de som vill ha mer fri körning.

Min uppfattning, även om jag inte har gjort någon vetenskaplig undersökning, är att många som vill köra trafikspel är beredda att åka en bit för att få göra det. Att åka på en modulträff innebär en massa jobb, lasta bilen, montera upp och ner moduler, m.m. Och även om det är skönt att ha modulträffen på 10 - 20 mils avstånd så är det ändå inte ohanterbart att åka 40 - 50 mil för en träff som uppfyller ens egna önskemål. Och eftersom vi blir fler och fler modulrallare ökar också antalet medlemmar i respektive falang, vilket ökar möjligheten att arrangera träffar med en specifik inriktning.

Rikard: Jag förstår dig. Och vi har ungefär samma problematik med DreamTrack. Men samtidigt går inte klockan att vrida tillbaka. Det finns många som har starka viljor om hur en träff ska vara och det är omöjligt att göra alla till lags.

Efter att ha följt diskussionen i den här tråden på forumet så känner jag att ni i Boråsgänget bör bilda en arrangörsgrupp för nästa års "Timmeleträff". Arrangörsgruppen får sen diskutera hur ni vill ha upplägget, vilket dagsprogram det ska vara, vilken fördelning mellan trafikspel och fri körning det ska vara, osv. Och sedan får ni skicka ut en inbjudan till träffen om vad som gäller.

Det jag har sett som ordförande i ModulSyd är att oavsett hur träffen är upplagd kommer en del vara missnöjda. För mycket trafikspel och för lite fri körning. För lite trafikspel och för mycket fri körning. Osv. Och vi har nått en storlek där folk väljer bort träffar pga. vilken inriktning träffen har. Det är inget vi kan göra något åt. Det vi kan göra är att försöka arrangera så bra träffar som möjligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av PeterAlsén »

Daniel: huvudet på spiken!

Det finns gott om träffar (även om Richard tycker annat :-) ) och man kan välja vilka man vill åka på, jag var i Gävle kring Nationaldagen, 100mil ToR med hyrd skåpbil, hotell 4 nätter, mat ute, det kostade drygt 10000kr..... men, vi hade jättekul. Bara trafikspel och krav på Epok II och III samt Flm 6511-koppel och endast LocoNet-handtag. Det var en rejäl bana och vi var säkert 20-25st som var där.... Fina trafikspel konstruerade av Erik Kuiper

Den som arrangerar en träff skall bestämma hur man vill ha det, det är sedan upp till var och en att bestämma om man vill åka, skulle Timmele bli 50/50 med trafikspel och fri körning ser inte jag det som ett problem, jag kommer nog ändå, men jag åker inte till Kil för där har man bara fri körning och det passar inte mig, avståndet spelar givetvis roll också. Timmele är på armlängds avstånd så jag kan åka ändå.

I slutändan har vi alla olika åsikter och behov och det måste man respektera, man åker på de träffar som passar i tid, avstånd och inriktning.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av LLJ »

Jag tror att det är dags att man renodlar träffarna och inte försöker att att göra alla till lags under en träff. De stora grupperna verkar vara trafikspel och fri körning. Till fri körning räknar jag även publik körning. Jag har också lagt märke till att när någon som inte provat på trafikspel förut provar detta så vill de ofta gärna fortsätta att köra trafikspel på kommande träffar. D.v.s. antalet som vill köra trafikspel ökar och då är det inte så konstigt att trafikspelandet tar mer plats i anspråk.

Men, har man för en träff angivit att det skall vara en viss andel fri körning och en viss andel trafikspel, så får man hålla sig till det. Det är under de villkoren man som deltagare har anmält sig till träffen.
Det är enda sättet för mig som deltagare att kunna välja om träffen är för mig och därmed även bli en positiv upplevelse.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av ErikKuiper »

En annan sak att tänka på är vilket utbyte trafikspelskonstruktören vill ha för sin investerade tid. Om jag lägger tid på att göra ett europeiskt trafikspel vill jag att det minst körs 4 spel på en mindre bana (helgträff) eller 5 spel på en större bana (långhelgsträff). En träff med 50/50 trafikspel och frikörning skulle innebära att jag inte kommer att erbjuda mig att göra ett europeiskt trafikspel. Hur andra trafikspelskonstruktörer resonerar vet jag inte. Räkna med att det tar 20-40 timmar att konstruera ett europeiskt trafikspel som använder klocka. Ett sekvensbaserat trafikspel med låg trafikinensitet som vi har inom americaN tar 2-4 timmar att konstruera.
Låst

Återgå till "Timmele 2017"