Utvärdering av Timmele-träffen

Planering av Timmele-träffen 2017
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av ErikKuiper »

Vad körde du:
americaN

Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Jag har varit med förr.

Motsvarade träffen dina förväntningar?
Ja.

Vad tycker du var bäst med träffen?
Den motsvarade mina förväntningar.

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Bra.

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Inget.

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Jag skulle vilja bidra mindre. Efter att ha varit ban- och trafikplanerare för många träffar så skulle det vara skönt att komma till en svensk träff som bara vanlig deltagare.

Övriga synpunkter och förslag:
Se mina kommentarer nedan.

Så det var mina åsikter. Nu tar jag lite plats och kommenterar Rickards kommentar om frikörning.
RickardNordström skrev: 2017-09-10, 22:50 Fri körning innebär det samma för mig som trafikspel. Alla är med och kör. Skillnaden är att man kör utan tidtabell men med tågklarerare på stationerna samt får använda/köra sina egna tåg. Jag vet inte om det beror på att alla var trötta eller om det hänger ihop med incidenten vid middagen. Beror det på trötthet är mitt förslag att man avslutar lördag eftermiddags trafikspel 1 timme tidigare och äter tidigare. Hänger det ihop med incidenten eller ointresse att köra fri körning är det extremt okamratligt att inte bjuda till ynka 15% (2 timmar) av kamratskap när de bjuder på 85% till er. Nu när jag sitter och läser vad jag skrivit blir jag ännu mer deprimerad över det inträffade.
Det här med balansen mellan trafikspel och frikörning är en fråga som har dryftats länge, och troligen kommer att fortsätta dryftas så länge man har träffar där båda typer av körning erbjuds. Innan jag fortsätter resonemanget så vill jag förtydliga att jag har nära noll intresse för frikörning. Då det är frikörning ägnar jag mig hellre åt andra saker som ger mig tillfredsställelse (som att prata med andra deltagare) och överlåter banan till de som har intresse av frikörning. Mängden frikörning och för stort deltagarantal (i förhållande till banans storlek) på H0-banorna på våra träffar gjorde att jag började köra americaN.

Nåväl, låt mig då resonera lite kring frikörning. För mig är frikörning ganska väsensskiljt från trafikspel. Som jag ser frikörning så är det en möjlighet för deltagarna att köra sina egna tåg på en bana som är större än den som finns hemma. Vid frikörning ser jag inte att man har ett trafikupplägg liknande det som finns vid trafikspel. Vid en större trafikintensitet kan det behövas bemannade stationer och lite mer kontroll av vem som får använda linjen. Vid lägre trafikintensitet kan detta ofta hanteras av lokförarna och ingen fast personal behövs. Precis som att det är frivilligt att delta i trafikspelen så tycker jag att det också ska vara frivilligt om man deltar i frikörningen eller ej. Jag kan ha förståelse och respektera personer som vill "köra fritt", men samtidigt vill jag också få den omvända förståelsen att jag inte önskar delta i något på min fritid som jag inte har intresse av.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av RickardNordström »

Hallå Erik :)
Det finns och kommer alltid vara delade meningar kring vad fri körning är samt vad trafikspel är. Personligen har jag valt bort hemmabana. Inte p.g.a platsbrist utan för att det känns som en bra avvägning. Min bättre hälft är mycket nöjd med upplägget att jag åker på 2-3 träffar om året och kör tåg. Mitt deltagande på en modulträff handlar mer om att få träffa likasinnade kamrater och i andra hand köra tåg på en modulbana som sällan är sig lik. Att köra tåg ensam oavsett om det är hemma eller på en träff känns mycket tråkigt och ensamt.

Förra året hade vi en väl fungerande fri körning med bemannade stationer. Trivselfaktorn var hög. Vad som gick fel i år eller om det bara är jag som överreagerar vet jag ej.
Men med ett resonemang som...
skrev: 2017-09-11, 12:02
Precis som att det är frivilligt att delta i trafikspelen så tycker jag att det också ska vara frivilligt om man deltar i frikörningen eller ej. Jag kan ha förståelse och respektera personer som vill "köra fritt", men samtidigt vill jag också få den omvända förståelsen att jag inte önskar delta i något på min fritid som jag inte har intresse av.

som jag även hört från andra vid tidigare tillfällen är något så barnsligt, okamratligt, respektlöst så jag vet inte vad. Sandlådenivå...
Med ett sådant resonemang får man ju börja fundera på om man skall välja träffar utifrån vilka deltagare som har anmält sig.
Trots vad vissa personer tidigare förespråkat så är jag av den åsikten att vi inte är många nog i denna hobby lokalt som riks att vi kan kosta på oss okamratliga, egoistiska resonemang som ovan.
I rimlighetens namn är det väl inte för mycket begärt att man ställer upp för varandra.
Jag tycker inte det är roligt att städa efter andra och återställa lokalen i gott skick när träffen är över. Jag går inte omkring och pratar eller åker hem när jag är klar med mitt för att jag tycker det är tråkigt att städa. Jag har de 3 senaste modulträffarna jag besökt (Trollhättan 2014, Timmele 2016 & 2017) varit med till siste man lämnar lokalen.
Bjuder man till får man tillbaks. Men det verkar inte gälla modelltågshobbyn gällande trafikspel och fri körning.
Timmele har tidigare haft en bra avvägning mellan trafikspel och fri körning och så även en avslappnad atmosfär. I år är vi flera som inte delar denna uppfattning. Det blev lite för mycket allvar i trafikspelet för min smak. Jag kan mycket väl tänka mig att ta ett steg tillbaka om majoriteten vill fortsätta på den väg man vandrat in på i år. Jag platsar kanske inte i denna grupp.
Min tid och insats kanske skall läggas på is tills vidare eller riktas åt annat hål där kamratandan är minst lika viktig som tågkörningen.


Mvh Rickard
Senast redigerad av 2 RickardNordström, redigerad totalt 2017 gång.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av ErikKuiper »

Hej Rickard

Jag kan bara beklaga att din upplevelse inte var så bra som förra året. Då jag själv inte körde på H0-banan så kan jag inte uttala mig om stämningen där. På samma sätt så vet jag inte vad du upplevde som "allvar" med trafikspelet, men allmänt så kan jag säga att det krävs en förståelse från deltagarna att man försöker hålla tidtabellen för att spelet ska löpa bra. Sedan är det samtidigt lätt att som trafikplanerare missbedöma hur lång tid vissa moment tar.

Vad gäller städning och att hålla ordning så har jag tyvärr inga högre tankar om folks vardagliga hyfs och bondförnuft. Jag tror på tydliga instruktioner så deltagarna förstår vad som förväntas av dem på träffen.

Hälsningar
/Erik
OscarAbrahamsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-05-15, 16:43

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av OscarAbrahamsson »

Nyss hemkommen så är det dags att formulera lite frågeställningar om utvärdering av träffen som du kan besvara. Kopiera frågorna i detta inlägg och lägg in dina svar.
Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
H0
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Förra året var min och Svantes första modulträff och det gav mersmak, så också Dreamtrack

Motsvarade träffen dina förväntningar?
I stort sett, absolut

Vad tycker du var bäst med träffen?
Gemenskapen, att bygga något tillsammans med det andra, samt trafikspelen

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Som ansvarig för fika och frukost är jag själv nöjd, och glad för den positiva feedbacken. Richards jobb med den varma maten förtjänar också ett stort tack, utmärkt!
Jag är också nöjd med att mitt införande av källsortering respekterades av alla, men kan precis som Richard tycka att det kan vara fler som på eget initiativ bidrar till att hålla ordning. Det är ju ingen tung insats att plocka undan muggar och tomglas efter sig. Inget jätteproblem dock.

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Se nedan

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Så länge vi har så få egna moduler som skall sättas upp så känns det bra att kunna bidra på något annat sätt, som jag gjorde denna gång. Det känns verkligen förmånligt att få vara med och ta del av alla fina moduler, avancerade stationer och fina rullande material. Toppen!

Övriga synpunkter och förslag:
Jag delar tidigare talares uppfattning att moduler som inte är färdigtestade inte borde tas med. Att det inte finns något landskap saknar betydelse för min del, men anslutningarna både fysiskt och elektriskt måste vara klara och genomtestade. En timmas felsökning hemma är just en timma, men på en modulträff så blir det 1 timme gånger alla som står och väntar.

Angående frågan om trafikspel och fri körning så verkar den ju vara lika gammal och infekterad som Israel-Palestina-konflikten. Jag delar helt Richards åsikt att programmet skall följas, eftersom det är på de premisserna alla är där. Endast om ingen alls skulle vilja ha fri körning så skulle den kunna utgå, men då blir det märkligt att börja prata om omröstningar och annat.
Däremot håller jag inte med dig Rikard om du menar att det skall finnas något slags närvarokrav under frikörningen, eller att man skulle vara osolidarisk om man väljer att avstå. Man måste respektera att det inte är intressant för alla på samma sätt som att inte alla intresserar sig för trafikspel.
En annan bidragande orsak tror jag faktiskt var att en hel del personer var rätt sega på lördag kväll, inte minst jag själv eftersom jag fick knappt sex timmars sömn natten innan. Om banan kommer upp fortare på fredag kväll så tror jag mycket är vunnet.
Man skulle ju kunna lägga in ett pass med fri körning mitt på dagen, men då blir det kanske lite mer jobb att hantera materialet som sedan skulle vara med i trafikspelet igen?

Timmeleträffen är ju en kompromiss mellan dessa två intressen, och det hoppas jag att man kan fortsätta få ihop, för det tror jag ändå vi vinner på i det stora hela.

Sammanfattningsvis kom jag hem tämligen utmattad men med ett leende på läpparna, för jag har verkligen haft jätteroligt, och det kan jag intyga att även Svante hade. Han satte sig direkt igår kväll och började rita upp den station som man tänker sig att vi ska bygga, den blir stooor... ;-)
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av fs_toni »

StefanFjällemark skrev: 2017-09-10, 20:45
  • Övriga synpunkter och förslag:
    SVAR: Persontåg med växling av personvagnar var tydligen en utmaning, det blev alltid någon vagnsgrupp som hamnade fel. Så det kommer med nästa gång ;-) Nättelund blev nog för hårt belastat av växling av både gods- och persontåg, bangården är egentligen inte tillräckligt stor för all denna trafik. I Vagnsta var det rätt lugnt, utom när jag glömde att sätta infartsignalen till rött :oops:
Ähh! Jag, Ingela och Mattias/Thomas körde TKL och växling och jag tycker vi fick till det riktigt bra på Nättelund även om det blev stressigt några gånger - men jag kan inte minnas ett enda försenat persontåg eller missad vagnväxling under vårt pass. Nättelund, Vagnsta och även förra året MJB (Syd och Norr var det väl?) kan vara krävande stationer att stå på men för mig tycker jag det är höjdpunkten under trafikspelet att ta sig an ett utmanande TKL-jobb!! Så ta inte bort dessa. Jag vet att vissa andra bara hatar stressiga TKL-uppdrag, men för åter andra som mig kan det vara själva kryddan på träffen (medans "lugna" lokförar-uppdrag ibland för mig blir enahanda). Summa summarum så är det jättebra att det finns något för alla smaker. Ev kan man då istället tänka till kring tydlig information kring nivån på uppdraget, typ: lugnt, medium, stress - och sen vara noga med att hitta rätt nivå till det man väljer. Kan ju f ö gälla även växlare-uppdrag med nivå-indelning så deltagarna lättare kan välja något de hinner med.
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av fs_toni »

*Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
HO
*Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Varit på tre år och alltid trivts med upplägget! Bra med gemensam mat som bidrar till gemenskap!
*Motsvarade träffen dina förväntningar?
Ja
*Vad tycker du var bäst med träffen?
Som tidigare år gemenskapen och upplägget.
*Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Mycket bra och gott, men många av oss har lite runda magar så gärna sallader till lunch nästa år - så kan vi svulla på lördagskvällens asien-buffé!
*Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Egentligen inget. Jag gillar upplägget, det är därför jag åker ända från norra Stockholm.
*Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Svårt att från Stockholm bidra med så mycket med den långa restiden... Men jag gör världens godaste Caesar-sallad dressing så om nån annan fixar sallad, krutonger, kyckling och parmesanost, så kan jag göra dressing!
*Övriga synpunkter och förslag:
Angående diskussionen om fri körning vs. trafikspel: Jag deltog i båda. Körde Italienska tåg och containertåg på lördagkvällen som någon kanske såg. Jag tycker det viktigaste här är TYDLIGHET vid inbjudan. Jag tror kanske inte alla övriga som gillar trafikspel förstod att man borde deltaga i fri-körningen också. Jag tror att någon kanske t o m tänkte som så att de gjorde fri-körarna en TJÄNST genom att inte överlasta banan med än fler tåg - och därför avstod!
Även om jag deltar med glädje i frikörning så är dock trafikspelet avgörande för min närvaro - och att det ska vara utmanande och klurigt som i år. Bra Stefan!
Slutligen:
För mig med 4 timmars restid enkel resa från Stockholm så hade det tyvärr heller inte känts bra att stanna kvar till sista man och hjälpas åt i lokalen till sista stol/bord. Jag har själv två år i rad arrangerat träffar i Rotebro och jag tycker man får vara lite förstående där för att de som har längst restid kan få avvika tidigare. Lite sån Marxistiskt tänk här från min sida angående hur man bidrar: "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov". Sen får man i tillägg till det tänkesättet ha förståelse för att graden av empati och insikt varierar och ersätta det man att vara extra tydlig. (De som inte plockar undan smutsig disk och smulor gör nog inte alltid det hemma heller...)
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av BengtOhliv »

Först ett stort TACK till de alla som planerade och skapade Timmele-träffen samt alla som deltog.
Timmele-träffen var min andra modulträff. Jag blev väldigt tänd på detta med moduler i samband med DT17 i Växjö då jag fick bidra med Fäboda station i ett mindre format. Tidigt bestämde jag mig för att det skall bli flera modulträffar. Nu har Fäboda station vuxit ut med signalerade in- och utfartslinjer och detta måste ju prövas på en modulträff.

• Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
H0

• Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Möjligheten att tillsammans med andra likasinnade att delta i trafikspel, studera hur andra bygger sina moduler och lära känna andra trevliga modellrallare.

• Motsvarade träffen dina förväntningar?
I stort sett ja, men under uppsättningen av modulerna tyckte jag det gick lite trögt på sina håll.

• Vad tycker du var bäst med träffen?
Här fick jag träffa nya modellrallare och skapa nya kontakter. Jag fick pröva mina moduler i ett större sammanhang och köra lite tåg på en stooor bana och vara tågklarerare.

• Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Maten (frukost, lunch och middag) var mycket god och bra ballanserad samt tilltagen i riklig mängd. Tack Oscar och Richard. (Hustrun påpekade vid hemkomst att midjemåttet hade ökat.)

• Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Kan inte komma på något för stunden. Jo lite presentation om de olika lokala modulföreningar som finns och deras planer........................

• Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Till nästa gång hoppas jag att jag byggt lite krokiga linjemoduler att ställa upp tillsammans med Fäboda station.

• Övriga synpunkter och förslag:
Tågnumreringen skapade lite kaos i mitt huvud när jag var tågklarerare. Ex tåg med jämna nummer gick i båda riktningar. Jag tycker att en riktning har jämna nummer och motsatt riktning udda nummer. Vidare tycker jag att en nummerserie tilldelas persontåg, ex P100--ff, godståg, ex G300-- osv. Sedan kan man ju förfina tågnumreringen beroende typ av person-/godtåg eller vilken linje de trafikerar..
Lokbytet El/Diesel i Malmstad missades av flera. Ev skulle hela den linjen vara diesel.
Lite mera luft och plats för egna tåg i trafikspelet. Flera vill gärna köra sitt eget tåg och prova detta då man kanske inte har möjligheten hemma.
Av de erfarenheter jag nu fått av att vara tågklarerare, inte så enkelt som jag trodde, gäller det att läsa på reglementet och öva hur man tågklarerar.

Nu ser jag fram mot kommande modulträffar, inte minst DreamTrack 2018. Vi, Växjö modulrallare, ser fram emot att få vara med på ett hörn tillsammans med Modul Syd att hjälpa till och arrangera DT18. Jag hoppas att det blir ett arrangemang som alla skall gilla.

/Bengt Ohliv
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av Daniel Rydell »

Vad körde du: AmericaN
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen? Möjlighet till att träffa likasinnade, utmanande trafikspel, en sporre att komma framåt med de egna modulerna, tidigare deltagande på trevliga träffar.
Motsvarade träffen dina förväntningar? Ja, se ovan
Vad tycker du var bäst med träffen? Att förväntningarna infriades
Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)? Jag var inte med på middagen men luncherna får toppbetyg. Jättebra jobbat Richard och ett stort tack! Det fick jag inte tillfälle att framföra personligen.
Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång? Inget som jag kommer på spontant.
Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång? Kunde pga hälsa och tid/"familjelivspussel" hjälpa till med finjusteringar/iordningställande på fredag kväll och gemensamt undanplockande på söndagen i den utsträckning jag tycker att jag borde. Jag hoppas naturligtvis att det inte ska vara samma sak vid kommande träffar utan att jag ska kunna bidra mer till det gemensamma då.
Övriga synpunkter och förslag: Jag missade större delen av den gemsamma samlingen vid slutet och fortsatte montera ner mina moduler. Jag hade nog vant mig vid att om någon ropar samling eller andra instruktioner så gäller det H0, inte americaN. Vet inte hur det ska undvikas mer än att själv vara mer uppmärksam på vad som händer omkring mig. ;)
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av StaffanWiman »

Mina svar:
Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
H0
Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Goda erfarenheter av tidigare Timmele-träffar

Motsvarade träffen dina förväntningar?
Ja, men jag tror jag hade lite otur i trafikspelen. Väldigt långa väntetider. (se anmärkning nedan)

Vad tycker du var bäst med träffen?
Som vanligt, alla trevliga människor man träffar

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Bra, mycket bra!

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Det vanliga, att uppställningen av banan tar för lång tid.

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Vet inte men har ständigt lite dåligt samvete när jag ser vilket jättejobb vissa lägger ner... Kanske äntligen fixa vagnskort till några vagnar.

Övriga synpunkter och förslag:
Det slog mig när jag stod i Nättelund och det körde ihop sig, att det är så lätt att se vad som borde göras när man inte är ansvarig men att det bara blir kortslutning i hjärnan när man faktiskt har ansvaret. För mig är tågnumren en utmaning, jag glömmer dem hela tiden. Därför funkar jag inte som tkl.
Idé om att snabba på uppsättningen av banan:
1. Skriv i planen vilken modul som man ska utgå från och se till att den levereras av någon som kommer relativt tidigt.
2. Utgångsmodulen bör finnas någon stans i mitten så att man kan bygga åt flera håll från den.
3. Senkommares moduler bör planeras in i utkanterna så att de inte stoppar upp bygget.
Fast detta var kanske bara sådant som man redan försöker. Och verkligheten har en tendens att krångla till det :-)

Tycker balansen mellan trafikspel och fri körning är bra. Eftersom man ju inte kan veta hur lång tid trafikspelen tar, så kan man bestämma en sluttid när man avbryter ELLER ange att ett visst antal trafikspel ska köras innan det blir fri körning.

Är det många som är HELT ointresserade av det ena eller det andra? Själv tycker jag att den nuvarande blandningen är ganska lagom och om alla ger sig ut på banan på en gång blir det för trångt.

Slutligen ett stort tack till dem som organiserat och lagt ner en massa jobb !!!

Staffan
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Utvärdering av Timmele-träffen

Inlägg av Odd J »

Vad körde du: AmericaN och/eller H0?
HO

Vad var det som fick dig att anmäla dig till träffen?
Att det har varit en mycket fin träff dom tidigare åren, samt så klart att jag med min ”hemmastation” på KMJ har nära till träffen. Att få träffa så många tillgivna, kunniga och lagom tokiga modell- och järnvägsvänner.

Motsvarade träffen dina förväntningar?
I stort sett ja, men detta var, för att nu vara ärlig, inte mitt bästa år i Timmele.

Vad tycker du var bäst med träffen?
Att skapa någonting tillsammans med alla er modulvänner, att bygga upp någonting ingen skulle kunna klara av att göra själv. Och att få se tågen rulla genom ett fantastiskt landskap.

Vad tyckte du om maten (frukost, lunch, middag, fika)?
Thaibuffén var med utmärkt beröm godkänd som vanligt. I övrigt är jag nöjd, men det kanske ändå var mer kvantitet än kvalitet någon enstaka gång. I och med att jag nu kommit med kritik så måste jag ju också säga att jag gärna arbetar med maten på nästa träff.

Vad saknade du på träffen, något som kanske skulle kunna vara med nästa gång?
Jag tycker, om jag känner från mitt hjärta, att träffen var för mycket centrerad kring trafikspel. Jag deltar helst i en träff där det är en 50/50 balans mellan trafikspel och den andra typen av trafik som i olika form kan vara mer spontan och oreglerad. Jag tycker inte att det fungerade att ha dessa ”fritt bokningsbara tåg” inlagda i trafikspelet. Det vore bättre med färre, mer koncentrerade trafikspelstimmar och sedan mer anarkistisk/social trafik.
Nu stod det ju klart och tydligt i inbjudan att träffen främst var en trafikspelsträff och jag klagar absolut inte på hur detta genomfördes. Men jag tycker det verkar uppenbart att det är svårt att få till en renodlad trafikspelsträff i Timmele. För att man skall få till en modulträff ute på ”bonnvischan” krävs det att alla lokala krafter engageras till max, och det är helt klart att detta intresse inte fanns fullt ut det här året. Inför nästa Timmele är mitt råd att man utgår från det lokala engagemanget och samlas kring en idé om träffen som finner gehör i varje backstuga.

Hur skulle du själv kunna bidra till träffen nästa gång?
Jag kan ordna 50 glas av glas, 50 tallrikar och 50 koppar av porslin och 50 knivar och 50 gafflar av stål. Samt en diskborste och en flaska diskmedel. Och så får alla sköta om sina egna persedlar under träffen så blir det nog mindre skräp runtomkring.

Övriga synpunkter och förslag
Det måste bli klarare vad det är för moduler som egentligen är OK att anmäla till träffen. Nu hittar jag just inte den texten, men jag har för mig att det stod att alla moduler som var byggda enligt någon standard var välkomna till Timmele. Eftersom jag själv är huvudförfattare till MMM-standarden och även anser mig hyfsat kunnig om Fremomoduler så kan jag ju konstatera att ett flertal moduler som var på träffen mer eller mindre avviker från standardkrav (rekommendationer ej ens iakttagna). Inför nästa träff så bör man antingen skriva i inbjudan att ”moduler skall vara hyfsade och till minst 85% vara byggda enligt standard”, eller också att man verkligen skall uppfylla 100% alla standardkrav för att få komma. Jag säger inte att man måste vara ”standardtaliban”, bara att man måste vara tydlig med om vem det egentligen är som är inbjuden.

Slutligen ett stort tack till alla som engegerat sig i stort och smått!
Låst

Återgå till "Timmele 2017"