Timmele americaN-information
Timmele americaN-information
Information specifik för N-skale-banan
Vi bygger en amerikansk bana och moduler enligt FREMO americaN-norm, FREMO N-RE-norm, americaN-ST-norm eller kompatibla moduler är välkomna. Stationer med europeisk förebild får ett temporärt lämpligt amerikanskklingande namn.
Alla moduler skall vara på plats senast 18.00, helst tidigare.
För att kunna trafikera banan måste fordon kunna köra på Atlas Code 55 räls utan att hjulflänsarna tar i rälsbefästningarna. Fordon som inte går som heltåg måste ha MTL-kompatibla koppel. Under trafikspelen använder vi endast fordon med amerikansk förebild. Vi är inte så noga vad gäller tidsepok, men vi kör med caboose och de flesta fordon brukar representera 60- och 70-tal.
Vi kör i huvudsak trafikspel. Stationerna är inte bemannade. Har vi tillräckligt med folk kör vi tågen med lokförare och konduktör, annars enbart lokförare. Har vi tillräckligt med folk och radioutrustning så kanske vi kör med dispatcher och komradio mellan dispatcher och lokförare.
Vi använder LocoNet som körhandtagsbuss.
Vi bygger en amerikansk bana och moduler enligt FREMO americaN-norm, FREMO N-RE-norm, americaN-ST-norm eller kompatibla moduler är välkomna. Stationer med europeisk förebild får ett temporärt lämpligt amerikanskklingande namn.
Alla moduler skall vara på plats senast 18.00, helst tidigare.
För att kunna trafikera banan måste fordon kunna köra på Atlas Code 55 räls utan att hjulflänsarna tar i rälsbefästningarna. Fordon som inte går som heltåg måste ha MTL-kompatibla koppel. Under trafikspelen använder vi endast fordon med amerikansk förebild. Vi är inte så noga vad gäller tidsepok, men vi kör med caboose och de flesta fordon brukar representera 60- och 70-tal.
Vi kör i huvudsak trafikspel. Stationerna är inte bemannade. Har vi tillräckligt med folk kör vi tågen med lokförare och konduktör, annars enbart lokförare. Har vi tillräckligt med folk och radioutrustning så kanske vi kör med dispatcher och komradio mellan dispatcher och lokförare.
Vi använder LocoNet som körhandtagsbuss.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
- Ort: Alingsås
Re: Timmele americaN-information
Jag är lite nyfiken på hur det går med eran banplanering. Vi har sett lite preliminär bana för H0 banan. Vore kul att se något för N banan med om något är färdigt ännu.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele americaN-information
Det kommer...
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele americaN-information
Då är americaN-banan klar. Alla moduler som är anmälda finns med i banan undantaget Roberts 2-1:or, Ratata vändskiva och mina två korta moduler. Hittar ni något fel så säg till.
/Erik
PS. Denna bana är ritad 180 grader roterat jämfört med H0-banan. Dvs upp på denna ritning är ner på H0-ritningen.
Edit 2017-08-23. Modulen RoWah003 justerad till rätt modul.
Edit 2017-08-27. Rikards moduler är borttagna. Gray Yard och några moduler från Daniel R har tillkommit.
/Erik
PS. Denna bana är ritad 180 grader roterat jämfört med H0-banan. Dvs upp på denna ritning är ner på H0-ritningen.
Edit 2017-08-23. Modulen RoWah003 justerad till rätt modul.
Edit 2017-08-27. Rikards moduler är borttagna. Gray Yard och några moduler från Daniel R har tillkommit.
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2017 gånger.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele americaN-information
Banplanen justerad till version 1.1. Se inlägget ovan.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
- Ort: Alingsås
Re: Timmele americaN-information
Vi ser fram emot att köra på banan. Jag och min son laddade i helgen med att åka rälsbuss på Anten Gräfsnäs järnväg och sedan tittade på på G skale järnvägen i museet där med ånglok och godsvagnar från Rio Grande.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele americaN-information
På grund av yttre omständigheter har en av våra deltagare fått förhinder. Som ersättning har vi fått en annan yard (tack Lars och Robert) och några extra linjemoduler. Banplanen tre inlägg upp har uppdaterats.
- RobertKlarén
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Timmele americaN-information
Gray Yard hämtad hos Lars Ljungberg. Vi tackar alla för lånet.
Nu ska den in i värmen och vila ett par veckor.
Nu ska den in i värmen och vila ett par veckor.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
- Ort: Alingsås
Re: Timmele americaN-information
Tack alla för en riktigt trevlig helg som gjorde vår första modulträff till ett rent nöje. Johannes frågade redan på lördagen då vi skall åka på nästa träff.
Ni tog väl hand om oss nya och trafikspel som var helt nytt för oss lärde ni ut på ett bra sätt. Robert Klarén handledde oss mycket bra på vårat första köruppdrag och gav oss en bra introduktion till hur trafikspelet fungerade.
Här är en liten skakig film över hela banan.
https://youtu.be/WI1kKfqth9g
Jag har inget att jämföra med men som nybörjare upplevde jag banan som bra planerad och gav intressant trafik. Upplevde en trevlig och avslappnad stämning i AmericaN gänget.
Vill också tacka för förtroendet att ta över några av era gamla moduler. Rested it med en egen och kom hem med 4 moduler så snart kan vi bygga en liten modulbana hemma. Ser fram emot att träffa er alla flera gånger i framtiden.
Träffen gav också en lång lista på saker att göra / köpa
Det är något speciellt med amerikanska godståg. Efter att både ha sett dem på flera USA resor och nu även kört modeller så är frågan mer vilket lok skall vi köpa först....
Jag har även en lång önskelista på egna framtida moduler. Har en 1m byggd ram som jag funderade att bygga en del av station av (som 2*1m) men det blir nog en 1m linjemodul av den istället då jag funderar på att bygga en station lite längre i framtiden (3*75 cm kanske). Planerar även lite kurvmoduler i framtiden.
/Robert
Ni tog väl hand om oss nya och trafikspel som var helt nytt för oss lärde ni ut på ett bra sätt. Robert Klarén handledde oss mycket bra på vårat första köruppdrag och gav oss en bra introduktion till hur trafikspelet fungerade.
Här är en liten skakig film över hela banan.
https://youtu.be/WI1kKfqth9g
Jag har inget att jämföra med men som nybörjare upplevde jag banan som bra planerad och gav intressant trafik. Upplevde en trevlig och avslappnad stämning i AmericaN gänget.
Vill också tacka för förtroendet att ta över några av era gamla moduler. Rested it med en egen och kom hem med 4 moduler så snart kan vi bygga en liten modulbana hemma. Ser fram emot att träffa er alla flera gånger i framtiden.
Träffen gav också en lång lista på saker att göra / köpa
Det är något speciellt med amerikanska godståg. Efter att både ha sett dem på flera USA resor och nu även kört modeller så är frågan mer vilket lok skall vi köpa först....
Jag har även en lång önskelista på egna framtida moduler. Har en 1m byggd ram som jag funderade att bygga en del av station av (som 2*1m) men det blir nog en 1m linjemodul av den istället då jag funderar på att bygga en station lite längre i framtiden (3*75 cm kanske). Planerar även lite kurvmoduler i framtiden.
/Robert
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele americaN-information
Kul att du uppskatttade träffen och mer linjemoduler är alltid välkomna. Om du planerar en station så rekommenderar jag att då har någon modulskarv i stationen där alla spår går vinkelrätt över skarven så det är möjligt att förlänga stationen vid ett senare tillfälle.