Timmele americaN-information

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Timmele americaN-information

Inlägg av daniel »

Information specifik för N-skale-banan

Vi bygger en amerikansk bana och moduler enligt FREMO americaN-norm, FREMO N-RE-norm, americaN-ST-norm eller kompatibla moduler är välkomna. Stationer med europeisk förebild får ett temporärt lämpligt amerikanskklingande namn.

Alla moduler skall vara på plats senast 18.00, helst tidigare.

För att kunna trafikera banan måste fordon kunna köra på Atlas Code 55 räls utan att hjulflänsarna tar i rälsbefästningarna. Fordon som inte går som heltåg måste ha MTL-kompatibla koppel. Under trafikspelen använder vi endast fordon med amerikansk förebild. Vi är inte så noga vad gäller tidsepok, men vi kör med caboose och de flesta fordon brukar representera 60- och 70-tal.

Vi kör i huvudsak trafikspel. Stationerna är inte bemannade. Har vi tillräckligt med folk kör vi tågen med lokförare och konduktör, annars enbart lokförare. Har vi tillräckligt med folk och radioutrustning så kanske vi kör med dispatcher och komradio mellan dispatcher och lokförare.

Vi använder LocoNet som körhandtagsbuss.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av RobertWahlström »

Jag är lite nyfiken på hur det går med eran banplanering. Vi har sett lite preliminär bana för H0 banan. Vore kul att se något för N banan med om något är färdigt ännu.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av ErikKuiper »

Det kommer...
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av ErikKuiper »

Då är americaN-banan klar. Alla moduler som är anmälda finns med i banan undantaget Roberts 2-1:or, Ratata vändskiva och mina två korta moduler. Hittar ni något fel så säg till.

/Erik

PS. Denna bana är ritad 180 grader roterat jämfört med H0-banan. Dvs upp på denna ritning är ner på H0-ritningen.

Edit 2017-08-23. Modulen RoWah003 justerad till rätt modul.
Edit 2017-08-27. Rikards moduler är borttagna. Gray Yard och några moduler från Daniel R har tillkommit.

Timmele 2017 americaN-bana v. 1.2 2017-08-27.pdf
(80.95 KiB) Nerladdad 262 gånger
Timmele 2017 americaN-bana v. 1.2 2017-08-27.png
Timmele 2017 americaN-bana v. 1.2 2017-08-27.png (141.75 KiB) Visad 4966 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2017 gånger.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av ErikKuiper »

Banplanen justerad till version 1.1. Se inlägget ovan.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av RobertWahlström »

Vi ser fram emot att köra på banan. Jag och min son laddade i helgen med att åka rälsbuss på Anten Gräfsnäs järnväg och sedan tittade på på G skale järnvägen i museet där med ånglok och godsvagnar från Rio Grande.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av ErikKuiper »

På grund av yttre omständigheter har en av våra deltagare fått förhinder. Som ersättning har vi fått en annan yard (tack Lars och Robert) och några extra linjemoduler. Banplanen tre inlägg upp har uppdaterats.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av RobertKlarén »

Gray Yard hämtad hos Lars Ljungberg. Vi tackar alla för lånet.

Nu ska den in i värmen och vila ett par veckor.
Gray Yard-1.jpg
Gray Yard-1.jpg (126.68 KiB) Visad 4961 gånger
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av RobertWahlström »

Tack alla för en riktigt trevlig helg som gjorde vår första modulträff till ett rent nöje. Johannes frågade redan på lördagen då vi skall åka på nästa träff.
Ni tog väl hand om oss nya och trafikspel som var helt nytt för oss lärde ni ut på ett bra sätt. Robert Klarén handledde oss mycket bra på vårat första köruppdrag och gav oss en bra introduktion till hur trafikspelet fungerade.

Här är en liten skakig film över hela banan.
https://youtu.be/WI1kKfqth9g

Jag har inget att jämföra med men som nybörjare upplevde jag banan som bra planerad och gav intressant trafik. Upplevde en trevlig och avslappnad stämning i AmericaN gänget.
Vill också tacka för förtroendet att ta över några av era gamla moduler. Rested it med en egen och kom hem med 4 moduler så snart kan vi bygga en liten modulbana hemma. Ser fram emot att träffa er alla flera gånger i framtiden.

Träffen gav också en lång lista på saker att göra / köpa :)

Det är något speciellt med amerikanska godståg. Efter att både ha sett dem på flera USA resor och nu även kört modeller så är frågan mer vilket lok skall vi köpa först....
Jag har även en lång önskelista på egna framtida moduler. Har en 1m byggd ram som jag funderade att bygga en del av station av (som 2*1m) men det blir nog en 1m linjemodul av den istället då jag funderar på att bygga en station lite längre i framtiden (3*75 cm kanske). Planerar även lite kurvmoduler i framtiden.

/Robert
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele americaN-information

Inlägg av ErikKuiper »

Kul att du uppskatttade träffen och mer linjemoduler är alltid välkomna. Om du planerar en station så rekommenderar jag att då har någon modulskarv i stationen där alla spår går vinkelrätt över skarven så det är möjligt att förlänga stationen vid ett senare tillfälle.
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"