Timmele H0-2R-information

Planering av Timmele-träffen 2017
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StaffanWiman »

En sak jag inte riktigt förstår med "egna tåg" är hur man får in dem bland sina övriga köruppdrag. Vad händer om jag inte är klar att ta "mitt" tåg när det ska avgå? Eller ska jag för säkerhets skull inte ta några andra köruppdrag alls förrän mitt tåg gått klart?
Borde man lägga tider för egna tåg först på dan eller så sent att de flesta är klara? Eller med helt eller delvis flexibla eller alternativa tider som "extratåg"?
Hur har man gjort tidigare?

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev: 2017-08-04, 19:58
LLJ skrev: 2017-08-04, 19:42 När det gäller egna tåg och hämta/lämna last så är det ganska svårt att genomföra då man dels inte vet om om det egna tåget verkligen går samt inte bör påverka frakterna i den övriga trafiken.
Den som avser att köra tåget kan ju placera ut vagnar på de stationer som har kapacitet. Eller så låter man någon lastplats användas för ändamålet. Men det bygger på att den som bokar tåget själv förbereder med vagnar att hämta eller lämna och det måste planeras in i trafikspelet.
Om man vill köra eget tåg med t.ex. speciell last, så är det nog bättre att samordna detta med den som skapar trafikspelet och man låter detta/dessa tåg ingå som ordinarie tåg i trafikspelet, men med dedicerad förare. Fast det kan nog ses som "cherry-picking", så det får inte vara för mycket sådant.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2017-08-04, 19:42 Kan bara hålla med Staffan. Det brukar bli tillräckligt med förseningar ändå utan att man behöver skapa dem.
Fast förseningar i sig är inte vitsen. Det handlar det om att skapa bestämda nya utmaningar som man måste lösa - utöver plan. Som TKL blir det t ex en ny utmaning när man måste dirigera om tåg på andra spår eftersom ett av stationens spår är oförutsett blockerat.

Att bara ta emot eller köra ett försenat tåg är dock knappast något extra "kul" vare sig som lokförare eller TKL... så jag är av en annan åsikt och tycker inte att naturliga förseningar ersätter genomtänkta "spel-utmaningar".

En ytterligare variant på detta är det som ibland kallas VUT - när ett oplanerat tåg helt plötsligt dyker upp utanför spelet med ett speciellt uppdrag.
Senast redigerad av 1 fs_toni, redigerad totalt 2017 gånger.
fs_toni
Inlägg: 719
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2017-08-04, 21:20
StefanFjällemark skrev: 2017-08-04, 19:58
LLJ skrev: 2017-08-04, 19:42 När det gäller egna tåg och hämta/lämna last så är det ganska svårt att genomföra då man dels inte vet om om det egna tåget verkligen går samt inte bör påverka frakterna i den övriga trafiken.
Den som avser att köra tåget kan ju placera ut vagnar på de stationer som har kapacitet. Eller så låter man någon lastplats användas för ändamålet. Men det bygger på att den som bokar tåget själv förbereder med vagnar att hämta eller lämna och det måste planeras in i trafikspelet.
Om man vill köra eget tåg med t.ex. speciell last, så är det nog bättre att samordna detta med den som skapar trafikspelet och man låter detta/dessa tåg ingå som ordinarie tåg i trafikspelet, men med dedicerad förare. Fast det kan nog ses som "cherry-picking", så det får inte vara för mycket sådant.

/Lars
Kanske en variant här kan vara att ha "specialvagn(ar)" som bara kan hämtas/lämnas med just det egna tåget? Då får den som rangerar lite extra kul utmaning att förbereda påkoppling inför detta tågs ankomst. Lite som typ "godiståget" som ibland gått som en specialare i trafikspelen. Tillför lite mer än bara köra igenom ett heltåg från A till Ö.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LLJ »

VUT är inget oplanerat tåg utan att ett sätt att få till rangering av en lastplats på linjen eller en tågrörelse mellan station och lastplats. En VUT kan avslutas när tågrörelsen nått lastplatsen, om fordonen kan "låsas in" från övrig linje trafik och vidare rangering kan därefter ske oberoende av trafiken på linjen. En ny VUT annordnas sedan när rangeringen är klar och man önskar återgå alt. fortsätta vidare till nästa station.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av daniel »

Oplanerade tåg körs ju då och då i verkligheten så det går ju att stoppa in oplanerade extratåg i trafikspelet. Men då är det nog bra om det finns en tågledare som har lite övergripande koll och dirigerar trafiken.

En idé man kan låna från malmbanan är ambulanstransport. En liten rälsbuss som ska åka från X till Y för att hämta en patient och köra tillbaka till sjukhuset/doktorn. Och som i möjligaste mån behöver ha prioritet framför alla andra tåg om det är akut.
En ambulans-rälsbuss placeras ut på station X och när tågklareraren på station Y tycker att han har för lite att göra ringer han till tågklareraren på X och anmäler skadad patient och begär ambulanstransport.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu är ett första förslag på bana klart, den består av 63 moduler samt 1 modul i reserv. Ni som anmält moduler, kolla gärna i Moduler.pdf så jag fått rätt info. Tyck gärna till om banan här i tråden. Jag börjar planera tidtabellen tidigast till helgen.

Det blir en hel del trafikplatser att betjäna, så lokalgodstågen kommer att ha att göra.
  • Lokstallet depå
  • Vagnsta station
  • Gretlanda industriområde
  • Nättelund station
  • Dalbo station
  • Gunnarsbo lastplats
  • Sandared station
  • Ryr timmerterminal
  • Sydpolen magasin
  • Malmstad station
  • Godislagret lastplats/hpl
  • Moas bullar lastplats/hpl
  • Pite älv hpl
  • Fäboda station
  • Yxkröken lastplats
  • Borås Västra magasin
Eldrift:
- Sydpolen - Lokstallet, dock ej stickspåren på Ryr timmer och Gunnarsbo, så det kommer att behövas diesellok även på denna sträcka.
- Malmstad - Nättelund
Bilagor
H0-bana.png
Moduler.pdf
(351.54 KiB) Nerladdad 285 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

Trafikspelet för H0 är i stort sett klart.

Det skall in någon vagnuttagning och materialet skall gås igenom för att hitta fel, hjälp gärna till genom att påpeka saker.
Jag bifogar de dokument som är 98% klara. Läs i första hand Reglemente. Tar gärna synpunkter på detta dokument - saknas nåt, är nåt fel?

Det är intensiv trafik (som vanligt) så trafikspelet blir en utmaning men också förhoppningsvis roligt och att alla får köra tåg i större utsträckning. Vi kör trafikspelen med 6 x klocka, så det tar ca 2½ timme. Räknar med att vi hinner ett lördag före lunch, två på eftermiddagen och ett efter middagen och ett eller två på söndag, så totalt fem-sex trafikspel.

Några nyheter:
  • Persontågen består av sovvagnar, restaurangvagnar och vagnsgrupper som skall gå olika vägar, så det blir växling av persontåg i Vagnsta och Nättelund. Så alla vagnsgrupper skall ha vagnskort!
  • Bokningsbara omlopp - två på förmiddagen och två på eftermiddagen - innebär att fyra deltagare kan köra egna valfria tåg inom ramen för trafikspelet.
  • Variation i persontågen så att de trafikerar olika sträckningar under dagen.
  • Försöker i år igen att vi skall köra olika tidsperioder: 1971, 1991, 2011, så får vi se om det kan fungera. Liksom förra året sätter jag in danska tåg där det fattas material ;-)
Läs gärna, men skriv inte ut dessa och ta inte med eventuella utskrifter till Timmele. Jag kommer att ha med allt material i rätt version till träffen.

Här är länk till Excel online där du kan anmäla fordon (lok och vagnar) till trafikspelet.
https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfjtYe-InDhAUr2Hn3YQ
Bilagor
Förartjänster.pdf
(356.42 KiB) Nerladdad 278 gånger
Godskunder.pdf
(358.39 KiB) Nerladdad 279 gånger
Grafisk tidtabell.pdf
(686.59 KiB) Nerladdad 277 gånger
Lokomlopp.pdf
(349.41 KiB) Nerladdad 264 gånger
Reglemente.pdf
(118.6 KiB) Nerladdad 281 gånger
Tidtabeller.pdf
(504.86 KiB) Nerladdad 267 gånger
Vagnomlopp.pdf
(334.07 KiB) Nerladdad 316 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2017-08-13, 20:08 När det gäller koppel så har du glömt det viktigaste: att de håller rätt höjd, dvs bygeln 8.5mm över rök.
Tack för påminnelsen, är med i nästa utgåva.
LLJ skrev: 2017-08-13, 20:08 Borde man inte anmäla även lokadress via Excel online? Alla kommer väl inte åt listan på forumet?
Jag hade den tanken också, men lät bli. Loklistan troligen omfattar fler adresser än de fordon som används i trafikspelet. Så det blir en separat lista, och det brukar vi ha på forumet, samt att man kan anmäla på plats. Det blir rörigt om vissa adresser anmäls på ett ställe och andra nån annan stans.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

RickardNordström skrev: 2017-08-13, 21:08 Trafikspel efter middagen på lördag, är det 100% bestämt? Fri körning med tågklarerare som förra året efter middagen är inte aktuellt???
Vi planerar för trafikspel precis som förra året. Då tog vi beslut om att köra utan tidtabell men med bemannade stationer. Så det får bli ett beslut på träffen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"